Idag

Vi fick 25cm i Malmö igår.

4 gillningar

Klassikern… Verkar som vi fått mycket lokalt här i trakten Gävle/Uppsala

1 gillning

Idag valde jag att inte åka bil till människobyn pga. väglaget. Jag tog istället tåget. Första tåget med avgångstid 13.00 blev inställt. Ombokning till 15.00. Försening och avgången blev 16.50. Den tid jag hade att passa i Stockholm var 19.00. Nu är klockan 19.05 och vi är inte framme i Uppsala än.

En gång vartannat år har jag glömt hur kass SJ är och beslutar mig för en tågresa. Då blir jag snabbt påmind om varför jag inte åker tåg frivilligt.

1 gillning

Flyg idag från Norrland till människobyn funkar ännu sämre :confused:

Idag noterar jag att den bana som ligger inom rimligt bilavstånd och ofta har öppet länge för att vara nästan i södra norrland, Älvkarleby GK, stängde banan för golfspel i Söndags. Idag går det säkerligen att åka skidor på banan. Perfekt säsongsövergång.

Banan kan vara öppen länge tack vare närheten till Dalälven och havet som bidrar med några extra plusgrader på hösten. När banan dessutom är byggd på sandmark är det bra golfförutsättningar.

Älvkarleby öppnar oftast tidigt också.

Samtidigt får jag erkänna att golfsuget i november är ganska litet. Det är nåt med att det ändå inte är nån idé eftersom det snart är vinter som i kombination med väta, låga temperaturer, mörker och lera gör det mindre trevligt.

Jag hade nog inte spelat om jag bott i Skåne heller.

Däremot är ju våren i Skåne nåt helt annat. Där är det större skillnad än på hösten skulle jag säga.

Älvkarle-by. Har spelat den två ggr, har jag för mig. Vad minns jag? Tyckte nog den var ganska schysst. Par 3 upp mot klubbhuset, både 9 och 18? Långa 10:an (är det väl) längs älven. Ett hål med fet dogleg och ett träd som kan vara i vägen, typ hål 5-6-7 någonting?

+5* efter nyår är betydligt trevligare än 5-10* i november. Det är något visst med en ny säsong.

Egon

2 gillningar

Ja dels det men även framåt slutet av mars när det är grönt och fint i Skåne men surt och lite post-snow här uppe. Kladdigt.

Ändå är det bättre här än “hemma” i Ljusdal. Här är gräset hyfsat snabbt grönt. Inte helt dött som det kan vara där uppe.

Ska ge golfen en rejäl chans nästa säsong. Har dock inte obegränsat med tålamod. Kommer jag inte ner på singel-hcp så får det nog vara. Någorlunda stabila utslag och inga jävla sockets är kravet. Låter ju töntigt men jag känner ju nånstans att jag har ett hyfsat spel i mig. Är det mentala som spökar. Att jag blir så orimligt stressad när det är folk bakom t ex. Att jag tänker negativa tankar när jag står över bollen…

Du är inte ensam. Jag har också svårt att släppa stressen.

Socket är intressant.
Många tror att det är tekniskt och lite mentalt betingat…. Jag som har noll teknik och dålig mental kapacitet slår bara nån enstaka varje år. Det är alltid samma sak… jag försöker fjoppla till något jag inte kan hantera.
Kompisen slår en hel del sockets. Jag har slutat ta upp det till diskussion. Han kan prestera lika bra slag med damklubbor som med 50 år gamla rakblad… DET är problemet. Klubban manipuleras alltid, på varenda slag och hade jag haft det så konstant så hade jag behövt döva det mentala med xx öl/rond. :wink:

Lite för långt inlägg så jag avslutar med en sensmoral.
Klubban är viktig för att styra spelaren in i rätt sving. Det är mao lättare att ”fitta” en rookie och få enorm förbättring än en gammal och duktig svingare oavsett material.

Egon

Jag vill tro att jag löst det. Problemet torde vara dålig uppvridning vid “halva slag” och liknande. Dvs att jag slagit enbart med armarna då och att det bidragit till en lite ojämn träffbild. Slår nästan inga sockets vid full sving utan det har varit vid 40-50 meters halva wedgar som det förekommit mest.

Under de sista veckorna i höstas så hittade jag en annan uppvridning och en annan weight transfer I baksvingen som gjorde att jag fick en helt annan stabilitet. Det enda dåliga var att jag tappade en del i längdkontroll. Slog ofta lite för långt.

Men när jag blir lite nervös är det lätt att halka in i gamla dåliga mönster. Hoppas att vintern gör att jag tappar några demoner.

-15C…fick sätta på stödvärme i köket då det endast var 21 där. (Kickspace). Luft-luft pumpen orkar inte riktigt när det nyper till lite mer…

Vad hände med automatiken och hur varmt har du inomhus (om 21 inte räcker, även med kickspace beaktat)?

Hade inte satt igång kickspacen, brukar inte ha den igång då luft-luft pumpen värmer på tillräckligt ned till ca -5-7*C.
Litet hus relativt öppen planlösning.
En hygglig gissning är ca 22,5 -23 oftast inomhus , kan variera solinstrålning o så.

eller snarare igår.
Släppte ut hunden.
Hunden tyckte det var alldeles för roligt ute i snön.
Gick ut för att hämta in honom (tänk er nu en man i sina bästa 64±år, morgonrock och foppatofflor)

Jag hade glömt hur j-a kall snö är som lägger sig på bara fötter :frowning:

1 gillning

Blev jag fattigare. 579kr för 12 minuters arbete. Hutlöst, och inte kommer man undan det heller. Måste ju besikta bilen…

1 gillning

Ännu ett skäl till hund=nej.

5 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Politik

är inte avundsjuk på vädret hemma nu :cold_face: sitter på beachen istället

3 gillningar