Idag

Vi har flera “som dig” hos oss. För oss som systemleverantörerar kallar vi er för Key Person(s), typ. Dvs operatörer som kan kan sin skit på plats och som kan förstå vad vi gör relativt er. Vi t ar 90% input från er. Men prissättning kommer tyvärr från annat håll. Däremot när man byter ägare osv, så har dom ofta samma synsätt på er som oss. Dvs att ni är must-have.

Det är relevant att ni får betalt för att ni kan er skit och hjälper oss hjälpa er, men ofta är det inkluderat i era arbetsuppgifter redan, om inte lägg till det och få nån hundralapp till i månaden, det är ni värda :slight_smile:

Edit: jag skall lägga till att vi har blivit ombedda att beskriva folk flera gånger från arbetsgivare. Något vi alltid nekat till. Men vi har alltid beskrivit hur folk har hjälpt oss. Då exakt vad dom hjälpt oss med.

1 gillning

Boliden var polarens, tyvärr numer avliden, specialare. Så fort nåt hände i världen hände som gjorde börsen nervös köpte han så pass mycket boliden att han dan efter messade idag vann jag 13000 eller 28000 på en dag… det var ungefär vad börs han gjorde.

Min lilla lek-ISK går rätt bra, önskar jag vågede satsa lite mer. Men krängde av lite investor igår som gått upp runt 4% på en månad. Spöar frugans fonder i år men inte är det med mycket. I procent alltså. Men kul!

Slog jag med lie för första gången det här milleniet. Gick sådär. Nu ut i hängmattan och njuta av skymningen.

Jag tycker bara att en rolig grej som @Egon nästan säger är något vi upplevt.

Vi har haft lägen där vi vill göra si och så med ett system, ägare, VD mfl vill gör samma sak. Men en stark operatör som kan sin skit säger “hold your horses” och sen förklarat att om vi gör så, så kommer X Y Z hända och det kommer bli skit.

Vi har lyssnat på operatören, frågat vår kund osv, sen backar dom. Den här rollen är väldigt viktig och det kan vara en anledning att inte gå all -in på en cloud tjänst som inte riktigt tänker på allt.

Kul grej :slight_smile:

Det är ju lite det här som är grejen.
Jag blir faktiskt lite förvånad över hur bra ett ”system” är från början. Dvs. att de faktiskt tänkt så rätt/logiskt som de gjort.

Jag har jobbat mot lokala ”knickedicker” som naturligtvis är bättre och billigare än SAP, monitor och visma ihop. Det är de inte … och de lever med en hybris som inte går att jobba med.

Men men, det här är inte enbart förenligt med system utan även annat. När man brottas med en revisor runt 30 som kan noll och sen får tag i en erfaren controller, så klickar det även där.
Jag är rätt ointresserad av ekonomi/kontering/bokslut etc. men att sätta ord på var och varför värden är och hur man kategoriserar dem… är ren logik. Business…

Egon

1 gillning

Kolla mitt inlägg ovan. Jag tror det är typ 1:1.

Tittar åt Chat Control tråden, ingen bryr sig?
Är folk rädda eller tröga? Jag vet faktiskt inte.

Jag brukar känna att det här är bra för golfsvingen vid arbete med lie.
Är det någon som någon gång sett en lie för vänsterspelare, tanken kom just kring arbetsutrustning som inte är anpassad till de som är babordsbabianer.

Folk har ingen koll. Och media är upptagna med att propagera för klimathysterin.

Olika verktyg kräva olika fattning. Man kan vara baboon och ändå använda en högerlie :wink:

Inte direkt utan en som ser ut som en skära med ett lika långt skaft som en lie.
Användningen var typ du skär höger vänder orven i luften innan skär vänster repetera höger repetera vänster…
Självklart min mormor som var den ende som kunde använda tingesten.

Idag noterar jag att senast det spelades några få hål golf var den 23/6…

Är det 55 år sedan :first_quarter_moon_with_face: En smått obegriplig prestation även i dag.

1 gillning

…vann jag en diskussion på nätet. Känns bra!

1 gillning

Undrar hur det känns

Tröttnar aldrig på den här, börja vid 20 sek om ni har lust, på med bästa hörlurarna och så hårt tinnitusen tillåter. Tänker på Balogen och då Gandalf kör ”You cannot pass!”

2 gillningar

Lärde jag mig, här, att man lägger all sprit i en skål. Sen spelar man kort om vem måste dricka eller får dricka. Man doserar allt i skedar.

Jag lärde även lokala baren om In Flames och the Gothenburgh sound. Det tog ett tag.

1 gillning

Avser du även UEFI eller enbart BIOS?
I princip alla moderna datorer använder UEFI idag.
De utför ju i princip samma funktioner så jag antar att du avser bägge systemen. Vad tänker du att det ska ersättas med?

Du har inga riktigt bra alternativ till APT i windows för 3:e parts programvara, det närmaste man kommer är SCCM, Intune och liknande men det blir fortfarande inte på OS(dist)-nivå då paket måste skapas/hämtas och publiceras per företag.
Mao blir det ofta OTA lösningar per applikation som gäller om man ska ha någorlunda uppdaterad mjukvara med de risker som då följer med.

Sen är det naivt att tro att open source och APT är guds lösning på allt mjukvarurelaterat och att man skulle få en så mycket säkrare miljö.
Finns sjukt många projekt som sköts av en ensamkodare som inte har full koll på säkerhet, inte tid att uppdatera eller helt enkelt slutat uppdatera men fortfarande är tillgängliga och används av miljontals distar, inbyggda system, etc.

https://www.fudzilla.com/news/57767-open-source-projects-are-not-properly-maintained