Idag

Vilken börs pratar vi om?

OMXSPI -0,01%
OMXS30 +0,01%

Korrigerar lite …
Bästa portföljdagen för mig. (50%investerat som mest i år 70%).

1 gillning

Skall ni vänligen dra igång en ny aktietråd kanske?

1 gillning

Mjaa för min del räcker det med lite inlägg då o då.
Det är lixom inte kul som det var förr. Intresset är marginellt högre än att spela golf typ …(. Ingen Amarone har det firats med på flera år, brukade köpa lite Amarone för att fira framgång…vilket var lite väl ofta.)
Dock att lära sig av Berra är inte fel, mycket kunnig herre.

1 gillning

Såg jag Lasse Winnerbäck i Dalhalla

1 gillning

IMG_0669

Drack jag kaffe för första gången på ett tag, dels för att jag gillar smaken och dels för att få fart på systemet. Funkade över förväntan.

1 gillning

Verkar det till slut bli läge för heldag trädgårdsarbete, inget regn utlovat

Börsen, handlade lite idag.
Boliden.
Arjo, ökade min position.
Handelsbanken ökade min position.

Klar med morgon rundan med Duolingo.

Nu ut och starta minigrävare för lite arbete.

… är det många som får strul med crowdstrike, nån här inne som jobbar med windowsmaskiner i adminposition?

Hoppas ni inte behöver flyga nånstans idag.

Hatade jag linux igen.

Ju mer jag läser om detta, ju mer tänker jag på hur alla mina diskussioner både i sälj och i konsultskjorta pratat om samma sak; kör en beprövad öppen lösning för uppdateringar och gör så lite du bara kan till det, gör du mycket gör du fel.

Men ändå skall idioter sitta där och köra sina bitbakes, och hemgjorda OTA uppdateringar och what not. Kör du linux så använd ex APT, gör inte din egna skit!

Så sitter folk i windows och kör egen skit. Det är liksom att bygga en bro på bajs med bajs och hoppas att det stelnar nog. :disguised_face:

1 gillning

Word! Gäller inte bara OTA-grejor. Mer kludd är ökad risk.

1 gillning

Jag har en shitlist på industriföretag som sagt till mig “Men du behöver ju inte uppdetera om det funkar”. Man orkar inte.

Edit: Till säljarna sa jag att; som exempel. HTTPS har vi haft länge. Men ciphers byter vi var femte år. En 10 år gammal produkt har 0 skydd. Enkelt men sant.

Sedan är det ju liiite speciellt när det handlar om BIOS-nära bootkodsrelaterade grejor. Det får helt enkelt inte bli fel. Av de anledningar vi ser nu.

Vi har väl sett detta hela tiden? Och lösningen har väl alltid varit att byta ut BIOS?

Edit: Jag menar inte att byta ut BIOS / uppdatera. utan att gå ifrån BIOS.

Aha. Jag såg ut som ett frågetecken en stund, innan den där kompletteringen. :grinning:

1 gillning

För alla de oinsatta så är BIOS lite maskinkod som skeppas med moderkort/drivare för grundbussen. Från början gjorde BIOS möjligt att styra I/O och grafik. Idag är det mest ett problem. Moderna operativsystem försöker så fort som möjligt komma ifrån BIOS. På modernare lösningar finns inte BIOS öht.

Men vi har lagt till kod för CPU och GPU som går in som blobbar… Dom är explosives :frowning:

Jag är def. oinsatt i ämnet men jag försöker mig ändå på en kommentar.

Lite kontext:
Jag sitter som super-user för ett system. För mig så är det ett mps-system men det finns naturligtvis sälj, ekonomi och tid etc. inbakat.
Kodningen är min grej, logiskt. Jag kan inte/får inte koda men logiken bakom behöver sig en uppsträckning då och då. Användarbaserat iofs. och jag fattar att det generella inte kan vara perfekt. Jag har dock bra kommunikation med system-ägaren som oftast gör som jag vill.
Egentligen… Skulle jag inte få provision på utvecklingen? :wink:

På jobbet är det värre.
Jag har en ganska nybakad inköpare som jobbat i ett annat system. Han fattar direkt. Logiken är glasklar och vi synkar bra. Jag har x antal ingentingjörer (ja, det är ett nid-ord med rätta) som fattar nada. Förklaringar om hur ”posterna” sorteras och varifrån de/dess information hämtas är rocket science för dem.

När man ser till deras jobb så är en smed eller en plåtslagare grundbulten… men de har ju ”läst” så de kan ju. :roll_eyes:

Mina lite åldriga preferenser sållas ned till 2 saker. Har man gjort lumpen och kan man räkna ut något mer än 1+1 utan ”miniräknare”.

Dvs. Kommentaren kan skrivas ned till att många kan få ett järnspett att krångla.

Egon