Vet att du skojar men jag och min exfru tittade på hus i Knivsta för sisådär 12-13 år sen. Det är ungefär samma priser som i Uppsala. Vad nu det säger. Relativt dyrt men inte stockholmspriser…
Knivsta var en del av Uppsala kommun förut men är nu en egen. Har vuxit nåt oerhört och saknar enligt mig all form av genuin känsla. Är närliggande Sigtunas raka motsats.
Idag blev det en annorlunda smakupplevelse.
Sambon ställde fram en kopp jag trodde var kaffe.
Igår kväll hade hon hällt upp cola i min kaffemugg hon tänkt att dricka men glömt bort.
Den avslagna colan som hon trodde var kaffe nu på morgonen skickade hon in i micron då den inte var varm.
Avsides och avsides. Du har spårbunden trafik in till Stockholms central, via Arlanda, Kista, Solna, och ligger precis bredvid E4:an.
Blev så nyfiken att jag frågade. Verkar skilja en del i tid trots allt, iaf med pendeln. Men Knivsta har andra kvaliteter som jag värdesätter. Har aldrig varit nåt för klassiska förorter. Jag vill bo så lantligt som möjligt. (NB: Jag vill inte ens bo i Knivsta. )
Restid till Stockholm City/Central
Kungsängen
Pendeltåg till Stockholm City tar ungefär 26–30 minuter beroende på avgång. Kungsängen ligger på Bålstagrenen och har tät trafik, ofta var 15:e minut i rusning.
Knivsta
Pendeltåg till Stockholm City tar ungefär 40–45 minuter. Regionaltåg/Mälartåg/SJ kan vara snabbare, cirka 25–30 minuter till Stockholm C.
Faktor
Knivsta
Kungsängen
Pendeltågstid
~45 min
~28 min
Snabbtåg/regionaltåg
Ja
Begränsat
Turtäthet pendel
30 min vanligare
15 min vanligare
Robusthet vid störningar
Fler alternativ
Enklare system
Bilköer mot stan
E4 kan bli tung
E18 kan bli tung
Närhet till Uppsala
Mycket bra
Dålig
SL-taxan
Kombinerad UL/SL kan behövas
Ren SL
Slutsats
Välj Kungsängen om:
Stockholm är huvudfokus,
du pendlar dagligen,
och vill minimera restid/friktion.
Välj Knivsta om:
du vill ha möjlighet att använda regionaltåg,
uppskattar lugnare småstad,
eller vill ha nära till både Stockholm och Uppsala.
Restid till Arlanda
Knivsta → Arlanda
Cirka 9–10 minuter med tåg. Mycket nära geografiskt. Det går även bussar.
Kungsängen → Arlanda
Typiskt 45–60 minuter kollektivt, ofta med byte via Stockholm eller Bålsta/Märsta beroende på avgång.
Ständigt nya artiklar/rubriker, klick, klicka vidare, … → Inkomster till mediabolaget.
Om det har allmänt intresse “på riktigt” är sannolikt mindre intressant.
Ständigt förvånad att alla har glömt hur en papperstidning såg ut back in the good old days. Den typen av artiklar förekom även då. I stor omfattning, blandat med vanliga nyheter, sport och annat.
Givetvis fanns det sådant även då, men om du inte kan erkänna att behovet av ständigt uppdaterade rubriker, artiklar, etc har gjort att den synliga/upplevda mängden av snömos i ungefär alla media har ökat rejält, sedan print blev webb, så behöver du antagligen gå till Specsavers.
?
Excessen och Pravdabladet kan vi lämna därhän. De har varit för mycket allmänt blask så länge jag kan komma ihåg.
Kolla på SvD, DN, GP, Sydsvenskan, …
Det handlar inte bara om antal, utan om layout och synlighet osv.