Med de multifokala linser som jag fått insatta ska jag inte behöva glasögon över huvud taget eller ytterligare synkorrigering resten av livet. Sedan kan naturligtvis annat hända som glaskroppsavlossning, gula fläcken eller annat.
Har samma glasögon som jag köpte för 6 år sen, optikern har gett dem ok, knappt 10k. lite smårepiga men i stort sett intakta.
Man ska alltid se en operation av ögonen som en temporär förbättringsåtgärd. Åldersförändringar av ögonen går ju inte att stoppa. Fördelen med linsbyte är ju att man senare i livet slipper göra detta pga. grå starr. 90% av befolkningen får ju grå starr om man uppnår hög ålder, cirka 50% får så pass besvärlig grå starr att operation är mer eller mindre nödvändigt. Bättre att göra operation vid lägre ålder för att minska risken för komplikationer.
Har man stora synfel är operation nästan alltid bra att göra.
Är man under 25 är det också vettigt att göra operation då sällan det är några åldersförändringar före 40-års åldern.
Googlade och tydligen minskar åldersförändringarna eftersom man byter ut hela linsen. Finns dock inga garantier för att resultatet blir perfekt och så kan det tydligen ta upp till 6 månader innan man vant sig. Blir en omställning för hjärnan och i början kan man se dubbelt på nåt vis som låter väldigt obehagligt. Så det är väl det och själva risken med ingreppet som gör att jag tvekar.
Har de multifokala linserna olika distinkta fält eller har de en blandning av alla fokus och sedan sållar hjärnan bort det som inte är “rätt” på olika avstånd?
Jag ska väl inte ta över rollen som expert eftersom jag inte är det men jag kollade upp det här lite förra vintern och tydligen, om jag minns rätt, så är det tre “avstånd/fokus” som projiceras samtidigt och så ska hjärnan välja ut den skarpaste bilden. Det här kan vara lite klurigt för hjärnan till en början. De flesta klarar av det på 1-3 månader men vissa behöver 6-12 månader för neuroadaptionen som det kallas.
Är man känslig för optiska störningar eller behöver bra kontrast för t ex mörkerkörning så är det mindre lämpligt.
Jag är en sån som går runt och blundar med ett öga ibland för att se om jag ser bra med båda ögonen osv. Känns inte som att jag är en lämplig kandidat. ![]()
Det är inget konstigt. Det gjorde jag också, för 30 år sedan, när jag började inse att jag kanske behövde glasögon (astigmatism) och det är också order från oftalmologen att kolla lite då och då genom att hålla för ett öga i taget. Blunda med ett öga stör synen lite så bättre hålla för.
Har det enkelt, ser mestadels disigt med vänster, förstörd hornhinna herpes simplex.
Körde länge med en linser , efter simplex i vänster öga, det blev endast lins i höger öga i många år Men tillslut orka inte ögat justera om till att se nära, försökte med lins + läsglasögon, fick mest huvudvärk. Blev glasögon tillslut, kika ovan glaset för att läsa om se smått. Grymt höger öga dominant samt grymt närsynt.
Det ända jag med mycket kanske skulle kunna tänka mig att fixa är vänsterögat.
Är det sex veckor in i den mer utdragna ledigheten.
Hittills har jag saknat mitt tidigare arbete exakt noll sekunder. Beaktat att jag hade ett klart bra jobb, vettig lön, stor frihet osv, så känns det som en ganska pålitlig indikering om att förlängd ledighet är helt rätt (för mig).
Snart ett år in i den eviga ledigheten. Det enda jag saknar med arbetslivet är att det ramlade in en ny Mercedes vart tredje år.
Idag kom en kollega från ett annat team och undrade om jag skulle vara intresserad av en anställning då det ryktats om att de tänker försöka anställa.
Har varit här i över 17 år som konsult. Har fått frågan av chef ett par ggr tidigare men tackat nej. Men nu är läget lite annorlunda så jag sa faktiskt ja… Så vi får se vad som händer. ![]()
Way to go. Om jobbet är bra och villkoren bra så är det ju bara att köra
Det vet det fan. Men det är tryggt och jag slipper oroa mig för kontraktsförlängning varje höst. Orkar verkligen inte ladda om och börja jobba nån annanstans just nu av lite olika anledningar.
Kan inte låta bli att språkpolisa lite “Det vete fan”. ![]()
Men jag har full förståelse för alla möjliga olika sorters tryggt/otryggt, utmanande/rutin, och hundra andra saker i samband med jobbyte. Been there, done that.
Min enda eg rekommendation, utan att du bett om den: Gör det du känner är rätt, och försök att inte resonera dig bort från det du faktiskt vill. (Been there, done that, båda vägarna)
Känner olika saker men lutar mer och mer åt att jag skulle tacka ja, om det inte är alldeles för dålig lön. Åtminstone i några år. Men än så länge har jag inget att ta ställning till.
Ironiskt nog skulle jag nog bli kvar här kortare om jag anställdes. Nu är det som att jag inte kan tacka nej till förlängningarna, men blir jag anställd så kommer andra alternativ kunna konkurrera på ett annat sätt.
Klockan är halvfem och jag inser nu att glömde gå på lunch. Jag är så uppslukad av att gräva i data och pilla med SQL, fakta- och dimensionstabeller (med en bryggtabell) och i allmänhet roa mig kungligt!
Lite “sanningar” och erfarenheter ang. ålderssyn (moderator får splitta om det är nödvändigt):
En kollega hade testglasögon som var helt i plast men med små hål i plasten där själva glaset skulle vara. Sensmoral… ljuset är detcstora problemet. Med “skygglappar” som släpper in lite ljus så ser man bättre. Egenupplevt.. att kisa eller blunda med ena ögat ger bättre fokus.
När jag kollar mobil så blir det en dimmig syn efter ett tag. Då tar jag på mig mina läsglas som är av lägsta styrka. Det hjälper lite… men vad som hjälper ännu mer är om jag tar på dem när jag börjar glo i mobilen.
När vi pratar dimmigt så är det kanske en timme bort innan jag får fokus igen.. vi snackar 0 koll på hastighetsskyltar när jag passerar dem. Jag vet att det står 50 men det är en sörja. Se vart en golfboll går är stört omöjligt på hål 1-6 men därefter ser jag ok. Det är linsen som är “trög” naturligtvis, men det är också självförvållat iom. gluttandet på mobilen.
Egon
Olika, vänster, herpes simplex gjorde typ vägar/repor/spräcklighet i hornhinnan, genom o vinkla o kisa o vrida huvudet kunde man se saker lite " bättre" vs nu. Nu klarar inte av att läsa en tidning med vänster, senast hos optikern (+5 år sedan) såg jag översta raden hjälpligt med vänster, näst översta inte.
Numer så ser jag mest disigt med vänster och så var det inte i yngre dar.
Höger läser allt utan glasögon.
Voff voff voff (3ggr).
I ungdomen hade vi en labrador som hette just som födelsedags vovven.

