Blev det en liten båttur på Starnberger See, lätt(?) lunch (jag tog currywurst, min kollega tog en fisk som ser ut att nyss ha simmat i land här) med en liten(?) G&T på Malfy Gin Rosa.
Slit och släp!
Blev det en liten båttur på Starnberger See, lätt(?) lunch (jag tog currywurst, min kollega tog en fisk som ser ut att nyss ha simmat i land här) med en liten(?) G&T på Malfy Gin Rosa.
Slit och släp!
Är det ersättningen för det försenade bagaget du festar upp? ![]()
Är jag åter i Sverige och just nu @ ARN fvb LLA.
Inser jag att dagens ungar är av annat virke än förr..
Blev såld precis, vem på EagleGolf slog till?
Nä, nån sådan lär inte dyka upp på länge - om ens alls.
Virke?
Karaktär. Märker det själv på äldsta dottern, att alla ska få pris är givet på skolan. Gör att fokus på uppgiften och att göra sitt bästa försvinner. När sen en ”riktig” och svår uppgift ska utföras ges det upp och gnälls över svårigheterna.
Artikeln t.ex. fokuserar på det negativa utan en tanke på alla de som faktiskt lyckas lyfta sig själva genom att faktiskt få iväg bollen trots alla som tittar.
Om barnen mår så illa av brännboll är det ju inget annat än tecken på dålig kompisanda i klassen. Vi hade några som ärligt var komplett värdelösa på brännboll, noll bollsinne och intresse. Men det hejades likväl på och när dessa undantagsvis träffade och fick iväg bollen sken de som solar i ansiktet. Till allas rungande applåder.
Sant!
Lägg resurserna på det istället eftersom det slår igenom på helheten inte bara brännbollen en gång om året
jag menade mest att virke är ett starkt ord för många av dagens ungdomar, tyvärr även många andra i samhället.
Nu ska man hänvisa till AI och ChatGPT som många verkar se som jordens räddning, när informationen man får fram är mer än lovligt bristfällig i många fall, för att inte säga rent fel. Och det är ju inte AI/chats fel, men folk verkar tro att allt du får ut stämmer.
Problemet är att alla pratar i termer om att misslyckas. Den gången du lyckas då, finns inte det ögonblicket bevarat på samma sätt som ett ögonblick av misslyckande. Och här kommer jag till ditt första ärd, karaktär. Både upp och nedgångar bygger detta, men det behövs att man kan hantera båda.
Karaktär. Olika personer är olika. Påverkan hemifrån har nog mycket stor betydelse.
Min äldsta dotter har alltid haft ett enormt resultatfokus och för henne fanns två platser: Vinnare och övriga. Det gällde skolan, sport, allt. Ett helt ruskigt vinnarfokus. Det har kanske mattats av en aning i och med ålder, men samma huvudresonemang gäller ännu - dvs vinna eller försvinna lite metaforiskt menat.
Yngre dottern också delvis längs den riktningen, men klart mindre uttalat.
Jag anar både mig själv och fru Norrland bakom dessa personlighetsdrag. ![]()
Nja, men i många fall beror det på att äpplet inte faller långt från päronträdet.
Eftersom ”Lika barn leka bäst” sammanfaller det också med val av partner. Ergo.. barnen blir som de blir med det arv de har och miljön är samtidigt starkt påverkat av samma arv.
Hos oss kan man säga att barnen, via det närmaste arvet, fått det lite introverta och tystlåtna från mig. Vågar inte synas eller ta risker … men de börjar (likt me, myself and I) växa ur det.
En ganska stor kontrast mot sportdåren och den utåtriktade mamman. Vi kan säg att den delen av hennes arv inte gick igenom lika slagkraftigt och att miljön inte kunde påverka det (och ni må tro att hon försökte).
Egon
Ironiskt nog är det nog mer brännbollsliknande aktiviteter som krävs för detta.
Och om inte just någons telingen får pris så blir det ett samtal från telingens föräldrar till lärare/rektor.!?
Ingen aning om vad som är mantra i skolan numer, men när min yngste gick i skolan så var det att alla var unika…
Idag är alla lika unkna.
Min dotter börjar med golf i år. Bra lärdom för livet. Eller rena giftet återstår att se.
Idag bokades årets första runda in, hemmabanan öppnar på fredag nästa vecka.
Idag lyssnar jag på den AI-genererade låten om hemmabanan