Domedagen är här!
Intressant att man ställer flaggan där skadorna är som högst. Läks dom bättre där folk går eller spar man bara det “bra gräset” till högsäsongen?
Det har varit (förhållandevis) torrt ett tag och växtligheten har inte kommit igång. Värmen är också frånvarande vilket man ser på björkar etc. Gräset ser likadant ut på fw. och i ruffen. Det är liksom ingen idé att gödsla det som inte börjat växa än.
Egon
Snömögel löses genom gödning, vatten och värme. Bara två av de sakerna kan man styra över.
Fick jag lite sug efter de nya Wilson-järnen
Undrar när själva golfsuget kommer
Kan inte svara på det. Man hade samma problem med snömögel förra våren. Men, nu är skadorna mycket mer omfattande. Intressant är att nya banans greener ser bra ut, trots att banan är öppen för spel året runt.
Vilka? Har nya XB på prov. Lovely.
Ja eller CB
TM Tour Response kan kanske bli årets bollköp?
Har lirat ProV1x och ProV1 i ett antal år men i år är det inte “gratis” logobollar utan “bara” ex-moms-netto-bollar, så priset har ändå viss betydelse. Och den som tror att spelet blir mycket lidande pga byta från ProV1 till Tour Response har antingen bra mycket bättre lir än jag och/eller lite väl hög tilltro till materialets påverkan (inom viss gränser).
Vad säger det allsmäktiga EG om TM TR?
Exakt samma sak på Åhus, Västra banan i kanonskick och öppen hela vintern med ordinarie greener, Östra katastrof just nu (fråga Puttaren han känner greenkeepern). Man har skottat och haft underhåll hela vintern vad jag vet.
Sett samma tendenser när jag var medlem på Karlshamn, nya banan kanon tidigt, gamla sämre (även om jag inte minns om det var snömögel eller allmänt skick).
Man undrar ju vad som är bäst egentligen…
Inofficiellt från personal har jag fått höra att underhållet/förberedelserna var lite illa planerade i höstas. I samma samtal sades det att greenerna består till största delen av “bonnagräs” av okänd härkomst.
Snömögel slår olika på olika gräs och olika konstruktion samt kan skilja på några dagar när man satt in förebyggande åtgärder.
Min son var lyckligt ovetande om snömögel när Östra invintrades - han sökte inte ens jobbet förrän till årsskiftet.
Jag kan be honom förklara i detalj hur det fungerar.
Gammal bana som lever på gamla meriter… sådär är det lite överallt utan att nämna någon specifik bana. Man behöver bygga om greenerna men det finns inte ekonomi.
Menade mer aktuell status på banan- inte något beskyllande. Har sett honom ute men inte haft chans att hälsa än.
Exakt så är det. Man satsar pengar lite på fel saker, kan jag tycka. Ombyggnad av tee, dammar och bäckar. Bra greener borde ha högsta prioritet, kan jag tycka.
500,000 vs 20 miljoner.
Jag har hört att det kan ligga på runt 300.000/green att gräsa om. Förutsatt att inga större arbeten med dränering et.c. behöver utföras. Men oavsett är det pengar som förmodligen inte finns i klubbkassan.
Jag tog inte illa upp, men om du vill veta hur det faktiskt fungerar i stället för att vi alla gissar så kan jag be honom förklara.
Ja tack!

