Idag

Snart får du ett sms om att hämta det på ICA i Kiruna.

“Samma, fast tvärtom” stöter jag också på alltför ofta… En cyklist kommer i full fräs och lämnar inte företräde för den som går på övergångsstället…

1 gillning

Helt rätt, cyklister fattar inte det här med zebraregeln, ett jäkla otyg. Och det säger jag som person med hög koefficient cykelmil/bilmil.

1 gillning

Ingen har rätt till företräde någonstans. Många har skyldighet att lämna företräde på många ställen.

4 gillningar

Har varit med om värre…

Från Warsawa till Varberg. Först via Amsterdam, det kan jag väl köpa eftersom det är en stor logistikhub, men varför det sedan skulle vidare till Barcelona för att vända där och åka via Frankfurt till Göteborg har jag vårt att fatta.

Men cykel/bil är nog den jobbigaste mixen i trafiken. Försöker alltid som cyklist välja vägar med så lite bilar som möjligt.

Min stad skryter med att massa nya cykelöverfarter ska skapas
Troligen skyltas befintliga övergångsställen om så vi får se hur detta faller ut

Det kanske är dags att införa “Red Flag Act” igen för att undvika konfliktsituationer i trafiken där bilar är inblandade.

Det är defintivt en “jobbig” mix, men jag som ändå cyklar ibland (och går en hel del) kan ändå häpnas över det faktum att det spelar faktiskt ingen roll vem som “hade rätt” när man ligger som en Picasso på gatan…

Jag vill gärna veta vilka regler som gäller men jag kliver ju inte ut på övergångsstället, eller cyklar inte ut i korsningen innan det är klart att den som borde stanna faktiskt gör det.

1 gillning

Företräde och företräde…

Mvh
von Väjningsplikt

Väjningsplikt innebär en lagstadgad skyldighet att lämna företräde.
Väjningsplikt innebär även andra saker än att explicit lämna företräde till andra trafikanter. Tex att stanna vid stopplikt.

– von Messerwisser

Säger som min gamla lärare i tyska, Lennart Marder.

“Man kan inte ha något utan att ha något, alltså ackusativobjekt”.

Företräde skulle alltså vara ackusativobjekt.

Men eftersom ingen kan anses ha företräde i trafiken, det är bara väjningsplikt som gäller, kan man ju inte lämna företräde :slight_smile:

Jag hänger inte riktigt med i dina logiska virrfärder. :wink:
Var skriver jag att någon har företräde?

Han pratar avträde

1 gillning

Det skrev du inte. Men du skrev att man har skyldighet att lämna företräde. Men det har man alltså inte eftersom det inte finns något företräde att lämna, enär ingen kan ha det.

Man kan inte lämna något utan att lämna något.

Sålunda har man väjningsplikt!

Lennart Marder hade förstått!

men hade blivit påkörd emedan han framhöll sin ståndpunkt…

4 gillningar

Skäms att säga det, men till många klasskamraters glädje… Han var en barsk typ!

1 gillning

Kan man läsa om Vincent Norrman. Än så länge gratis läsning.

Man antar inget i trafiken. Lyssnar på min mors råd: anta att alla andra är idioter.

3 gillningar

Fakta är ju inget man behöver anta.

1 gillning