Idag

Hoppas att det funkar. Inte fått någon vettig hjälp med min reumatism sedan lungembolin och kan knappt resa mig ur soffan.

Sponsrad av Amazon? Tror du fått loggan spegelvänd dock. :grin:

1 gillning

Mums. Flighten går 6.05, Heathrow säger 3 timmar innan. Säkerhetskontrollen öppnar 4.30…

Det är nåt speciellt med såna som Knut.

Ja, de ser inte skogen för alla träd.
Det finns massvis med enskilda vägar i SE som sköts av dess ägare (ofta via samfällighet). Tänk om alla skulle begära att staten betalar?

Egon

En privat väg är väl just privat. Knut får göra som han vill med det där.

Kommunen borde inte köra där från början.

4 gillningar

.. idag fick jag ut i underställ och lastade bilen

… sen tog jag av mig understället

Nej, var och varannan småväg (läs, tänk 70-tals grusväg) tillhör markägarna. Den är ”privat” dvs. en enskild väg som markägarna sköter. Bidrag finns att söka och, ja de kan stänga av vägen om de vill. Det blir dock lite självrannsakande om vägen behövs för att nå sin bostad.

”Det statliga vägnätet, som förvaltas av Trafikverket, omfattar cirka 10 000 mil, medan det finns cirka 43 000 mil enskilda vägar”

Egon

I know I got one

Ärligt talat så tycker jag att Knut har all rätt. Varför ska han sköta en väg som kommunen använder? Eller tvärtom kanske är mer korrekt, varför ska kommunen bruka en väg som de inte vill betala för?

2 gillningar

1 gillning

Men det roliga är/var ju att Knut då förbjuder kommunens fordon att köra där :slight_smile:

Jag tycker också Knut har en stor poäng!


Premiär på banan

3 gillningar

Se lite längre upp.. 43 000 mil av Sveriges vägnät är privat. 3/4-delar! Tänk till lite.

Egon

Visst kan han förbjuda och tjurgubbar är kul. Hans begäran är dock orimlig.

Egon

Jag läste en artikel om en äldre man som inte orkar sköta vägen längre och önskade avlastning från kommunen som vägrade trots att de använder vägen.

Skillnad när det är en hel vägförening.

Mesig gubbe, det hade varit mycket roligare om han i hemlighet grävde en grop i vägen så att kommunens bilar körde fast.

Gick jag bakom en kille som hade en tung dag från tee …

2 gillningar

Vänster- eller högerspelare?