Fransmännen har jäkligt skön design på en del av sina bilar. Var klart sugen på Peugeots Pinnfarina Coupé då jag tjänade mycket pengar runt millenieskiftet. Så köpte jag en alfa istället, mitt livs dummaste köp.
Står på gården o skräpar, framtida projekt.
Tid tid o åter tid…eller kanske prioriteringar.
Hur har de ritat in det på K-ritning?
Spårade skivor brukar väl vara legio, men det beror väl lite på konstruktionen under?
På en gjuten platta kan man väl lägga en på ny “kaka”, i vilken man gjuter in golvvärmen
Ritning har jag aldrig sett på en renovering tror jag.
jupp det är ju för vattenburen system, elslingor mehöver ej dessa höjder.
sen som du skrev spårade skivor med med värmeplåt tätare c/c så kan men minska höjd eller jämnaut golvet men allt detta vet du ju🫡
Inte?!
Allt beror ju på vad och vilken omfattning det är på renoveringen såklart.
Vidare brukar väl ett seriöst golvvärmesystem komma med sin egen “ritning” i hur slingorna ska läggas och på vilket underlag, väl?
Det handlar väl om effekt på system osv?
Rörmokaren vet vilken slinga som krävs och vad som behövs utöver…
Elektriker vet vilken effekt som krävs för rummet om det är elslinga…
Plattsättaren vet vilken golvbetäckning som skall utföras…
… och vet man inte det tar man reda på det.
Med det sagt har det hänt att kunder visat bilder från instagram eller kakelbutiken hur dom vill ha det och det är uppskattat.
Annars litar man på lite hederlig kommunikation.
Givetvis finns det ritningar på helrenoveringar… men inte delrenoveringar. Ett badrum t.ex.
Allt kokar väl ner till att “alla jävlar” ska projektleda saker som man inte kan något om antar jag?
Istället för att man överlåter det till en yrkesman.
Jepp. Så har jag i ungefär 75 av totalt 180 kvm. I övriga kvm är det inte golvvärme.
Det är så olika mellan projekt. Det går helt enkelt inte säga man gör si eller så.
Ett projekt i stockholms innerstad med massa okända hantverkare = sjukt stort krav på underlag och godkännanden.
Ett projekt i sommaridyll i Blekinge = Alla känner alla, ta en hantverkarfirma med gott renommé.
idag 61
Nog f-n är du äldre än så?
Rörmokeriet lägger på 5 år.
Kostar B7 19:79/liter.
Iran?
USA/Israel
Var det inte bara svenska politiska beslut som avgjorde priset?
En sak är saker, även om man tar bort skatter och moms blir literpriset samma för det styrs till 100% av världsmarknadspriset och kan inte påverkas på något annat sätt. Du kan fråga vilken sosse som helst att det är så det är.
exakt!
Funderar jag kring den tidigare diskussionen kring olika sakers värde.
En hysteri har uppstått på många coop affärer där de skänkt en plåtburk att förvara kaffet i om kunden köper två paket zoega.
Burken har ett mönster som finns på Rörstrandsporslin av namnet Mon Amie.
Burkarna finns till salu på nätet för fyrsiffriga belopp.
Synnerligen egendomligt att en massproducerad vara med en tillverkningskostnad på maximalt någon enstaka krona kan bli så populär att värdet skenar.
Samma sak gäller andra massproducerade varor, t.ex. de massproducerade figurerna av Lisa Larsson, de flesta producerades i serier om fler 100 tusen, ändå är folk galna i dem och betalar i många fall tusen kronor eller mer.