Idag

Visst stämmer det att man kan hoppa över hål eller “bryta in” på Söderby och få till en slinga.
Jag spelade Ljusdal en del för ganska många år sedan. Då man åker åtta mil enkel väg så spelar man 18 eller 36 den dan. :sweat_smile:

Nu blev det plusgrader för andra gången i år.

Idag blev vi för 100:e gången (typ) tacksamma för att vi investerade i en flytspackelpump för ett par år sen. Liten spackling idag. 780kg inne på 40 minuter (50m² stort). Sen tar det ändå hela dagen med förberedelser och sen koll av ytor efteråt såklart, men det blir ingen övertid och spar på ryggen.

Golvet lutade tidigare 25mm → 0mm → 30mm på ca 10 meter. Finns många lägenheter där byggda på 80-talet med byggfusk…

1 gillning

Klinker på golvet i köket? i vardagsrummet vad?

Nej trägolv överallt. Snickarfirman ringde igår och bad oss paniklösa situationen. Vi där idag, golvläggning måndag (uttorkning).

Byggfusk är en underdrift. Det där känns som en tydlig lutning när man går på det och att lägga ett nytt golv på sånt är ju typ otänkbart.

Har man fått de efterlängtade plusgraderna. Jag kunde dock varit utan blåsten och regnet så man iaf kunde tagit en promenad.

Ändå bättre än i Sydney, där grabbens golfklubb fick 100(!) mm regn på tre timmar.

1 gillning

Bara det inte är ett underliggande större problem, som att det finns sättningar eller sånt. Så att det inte blir att sätta läppstift på en gris typ.

Säkert bara en lite för grov gjutning, lite för fort, lite slarvigt. Är det sättningar så blir det sprickor och/eller lutning snarare än upp-o-ned-gradienter.

Eftersom ni undrar- och skjut inte mig för detta.

Kunden har ett flytande golv med cellplast under. Förmodligen lutar även betongen under. Jag kom ut till objektet och skulle kika i onsdags och då visade det sig att det inte var ett betonggolv som jag trodde utan ett s.k. flytande golv. Dvs oisolerad betongplatta underst, 7cm cellplast och sen ett flytande spånskivegolv ovanpå. Snickarna skulle lägga nytt trägolv uppe på allt. Badrummet gissningsvis (vad vi kunde se) pågjutet överbetong som man gjorde förr ™. Eller fusk med spackling på spånskivor förstås, lite oklart.

Jag erbjöd två lösningar till snickaren. “Fuskgjuta” på befintliga golv för ca 20,000 exkl inkl arbete och material eller att dom river ut alltihop och att vi lägger 6cm EPS och gjuter med armering ovanpå (korrekt lösning) för 50,000 + rivningsarbetet. Snickaren givetvis införstådd med vad som är den rätta lösningen ™

Efter dialog med kunden beslutar denne ändå att utföra den billigare “fusklösningen”. Kunden har alltid rätt som gäller. Jag rekommenderar snickaren att få det skriftigt men jag har ingenting med det hela att göra utan utför beställt arbete efter att ha erlagt mina upplysningar om eventuella byggfel.

Färdig lösning ca 3000kr under budget.
Over and out.

Jag såg “over and out” och det här är inte en uppmaning till svar utan bara min egen reflektion (som är samma som snickares och plattsättares reflektion).
Det var ett potentiellt mycket dumt beslut som kunden tog.

Out.

1 gillning

1 gillning

Här nere är vi i mud season. Sommadäcken åker på så fort det blivit torrt på vägarna.

1 gillning

Min pet peeve. Den statliga kanalen som inte finansieras med annonsintäkter. Jag fattar fortfarande inte varför de ska ha clickbait-rubriker.

3 gillningar

Verkar vara slut med minusgrader på dagtid här också. Men jag väntar nog en månad till innan det blir sommardäck.

Jag är inte riktigt färdig med vintern heller. Tycker den var ganska kort.

Känner mig fullt redo för lite blåsippor vid den södra bron över hågaån i hågadalen. Fast det är nog en tre veckor bort.

Jag skulle vilja hinna iväg en sväng till fjällen. Men där är det väl vinter ett tag till.

Här hemma får slasket tina bort snabbt. Tycker den här övergången mellan vinter och vår är lite trist, men i år verkar det gå snabbt med många plusgrader direkt.

Jag bor som du vet 60 mil söder om dig eller nåt. Här nere har vi barmark nu men det kan fortfarande frysa på. Därav kan den smälta snön (som försvinner idag och imorgon) bli is. Därav väntar jag tills det blir barmark, då åker sommardäcken på och framförallt på den privata bilen som kan stå om det blir halt väglag.

Firmabilarna bokar vi in däckbyte för när ford hör av sig och vill boka in alla tre på en gång. Kanske ihop med service om det behövs.

Ja vår-mordor i mars är inte vackrare än höst-mordor i november. Skillnaden är att man vet vad som komma skall.

Kan verklgien rekommendera norge veckorna innan påsk. Tomt i backarna. Kanske likadant i sverige?