Idag

Edenhof och Söderby tillhör ju samma klubb så man behöver inte välja. Men det kanske du visste och frågar om vilken bana jag föredrar?

Söderby är ju den “fina” anläggningen som det satsas mest på och Edenhof är bihanget. Jag tycker dock att Edenhof är lite trevligare faktiskt. Roligare layout och trevligare miljö. Närmare naturen på nåt vis. Har pratat med folk som varit medlemmar länge och enligt dem så har Edenhof fått ett mycket bättre skick på fairways och greener på senare år. Söderby är möjligen lite vassare på skicket men det skiljer inte supermycket.

Ska man träna så är rangen och träningsområdet på Söderby fullkomligt överlägset dock. Du har massor med Toptracer-platser och övningsgreenen är jättestor och bra. Onduleringar, olika typer av bunkrar osv osv. Klart bättre träningsmöjligheter än hos självaste Upsala GK.

Start tack!!

Jag skickar med tacksamhet det vidare till sonen

1 gillning

100 bollar på rangen. Några gick faktiskt rakt. med lite tur öppnar ena hemmabanan nästa vecka. Just nu 20cm tjäle men prognosen säger 8-10 grader i helgen.

1 gillning

8 grader i Uppsala prognosticerat. Fn trot.

1 gillning

Känns skönt man inte har problem med ev tjällossning på hemmabanan, än på ett par månader. :wink:

4 gillningar

Varför inte Upsala GK. Bättre bana än Söderby och Edenhof.

Både Stora och Mellanbanan. Mellanbanan har, förstås, klart sämre skick men går i kul terräng, nästan alla hål går i sitt eget rum, kul layout. Men den här renoveringen av de sista hålen på stora är ju en kolossal höjdare.

Vet inte varför han tittade på just den andra

Därför att 2 banor > 1 bana? :slight_smile:

Mellanbanan på Upsala är klaustrofobisk. Sjukt trångt, eller så hade jag en dålig dag… :smiley:

Jag har ju inte spelat Stora banan på Upsala men inte en chans att Mellanbanan är bättre än Söderby/Edenhof. På vilket sätt isf? Visst, det var några utslag från höjder osv som var roliga men det är ju en bana som är enkelt anlagd eller vad man ska säga. Kändes lite “pay&play”.

Agree. Upsala skulle jag välja om inte geografin skiljde mycket. Edenhof och Söderby var inte i min smak riktigt.

… siktar jag nog på VG i kursen Machine Learning.

1 gillning

Jag vill inte jämföra mellanbanan med Söderby/Edenhof, kvalitetsmässigt. Det är en 9-hålare. Men som sådan är den mycket bra. Jag gillar det ”klaustrofobiska”. Jag liksom många lirade Kåbo innan vänsterpolitik byggde höghus där istället, och den var liknande i kvalitet. Inte tipptopp. Men den erbjöd en mycket avslappad golfupplevelse, man kunde slinka ner under lunchen då man jobbade hemma och gå tre hål. Zero snobbigt. Man får det här på mellanbanan. Ingen pay n play med en massa ogolfare springande omkring men lckså nåt mer avslappat än en 18 hålsrunda med allt runtomkring. Det behöver inte vara en sextimmarsgrej.

Jämfört med söderbys nia är den Augusta.

1 gillning

Ordnar vintern till sig. En dm snö i natt. Kommer nog 5-10 cm idag också.

Hoppas kunna lira Torekov nästa vecka. På öppna greener!

1 gillning

I Idre hotar de med snöblandat I eftermiddag :sob:

Regn här, bra det även om det blir Mordor kortsiktigt.

Som en f.d. kollega alltid sa vid vintersolståndet “Nu är det bara ett halvår kvar tills det börjar bli mörkare igen”

1 gillning

Ja den är verkligen fruktansvärd. 9:an på Edenhof är också ytterst torftig.

Jag gillar lilla banan på Upsala också. För mig är det lite lagom, som du säger, att bara gå en enkel 9-hålare. Tyvärr har de infört tidsbokning även på lilla banan så då blir det inte av men förra sommaren blev det faktiskt en hel del greenfeerundor där. Särskilt innan min son tog grönt kort.

Jag är nog lite av åsikten att en hel 18-håls runda blir lite för mycket. Det tar för lång tid, det blir för stor grej. För mig personligen blir anspänningen lite för stor också. Det är lite för “allvarligt” ute på banan. Är så jäkla stressigt upplever jag det som. För mycket folk, det blir en lång väntekö.

Tidsbokningen på våra nio-hålsbanor är inget att vara nervös för. Går i princip alltid att komma ut.
Om man tycker att en 18-håls runda är för mycket ska man absolut inte spela Söderby. Känns so du är halvägs till Enköping efter nio hål. Edenhof funkar mycket bättre där.
Håmö spelar du 4, 8, 9,11 eller 14 och är i princip tillbaka till klubbhus- rangeområde.
Spelar man mellanbanan på Håmö så blir man en bra golfare på att hålla bollen i spel, inte bara panga ut och sen hitta bollen. Du lär dig slå rakt, rätt längd och även den skruv som behövs .

Du kan hoppa av efter 10 hål och gå grusvägen tillbaka till klubbhuset. Är det lite folk på banan kan man spela hål 18 efter hål 10 också. Så det går att spela färre än 18, men jag fattar vad du menar.

Visst hade du nån koppling till Ljusdal också? Där har man ju många korta slingor som återkommer till parkeringen/klubbhuset.