Tveksamt vilken bana som är den mest nordliga jag spelat. Sunne eller Edenhof
Längst norrut? Kalix GK för mig.
Man kan tycka det är nära till Lofoten links, men det tar typ 10 timmar med bil dit.
Haparanda GK är söder om Kalix men är å andra sidan den ostligaste banan i Sverige.
Gällivare är norrut men ingen anledning åka dit.
Björkliden ännu mer norrut men ingen anledning åka dit heller. Tar dessutom femåenhalv timme med bil.
Spelade gamla Gällivare GK som låg vid flygfältet!
Boden är den nordligaste jag spelat
Lite kul det där med avstånd här i norr.
Får ofta höra av mina vänner i söder att jag som bor så långt norr ut åker väl till fjällen ofta.
Jodå, närmaste fjäll är Vilhelminafjällen som ligger ca 28 mil västerut från mig…inte så nära alltså.
Antar att det är likadant för @StoraNorrland
Men bra utförsåkning närmare än så? Det behöver inte vara Fjäll för det.
Närmaste skapligt bra är Kåbdalis, 13-14 mil bort.
Näst närmaste är Dundret (G-vare) 25 mil.
Sedan kommer Levi
27 mil.
Följt av Björkis/Riksgränsen/Hemavan/Kittelfjäll/… som alla ligger cirka 45-55 mil härifrån.
Edit: Storklinten mellan Boden och Harads är halvskapligt ok. Dit är det åtta mil. Vi kan lägga Ylläs (Finland) på listan också, typ 27 mil bort. Om man bara vill ha nära, så är det två kilometer till backen. Då får man just nära, men absolut inget mer.
Jo vi har ju en sikdbacke i byn https://middagsberget.se/
Men ska du ha riktiga backar för utförsåkning så är det 28 mil in i landet som gäller.
Till Hemavan är det 35 mil.
Mest norra för mej
Foppas i övik.
Näst norra
Norrfällsviken.
Klinten har jag såklart frekventerat, däremot aldrig Kåbdalis. Är ju uppfostrad på skidorna i Dundret så där har jag varit oräkneliga gånger, givetvis har Ormberget och Måttsund för vardags åkning.
Hojta om du vill boka gästlägenhet med bastu för 200kr natten om det ändå bär iväg.
Kan vi ta en öl ihop med @Primus (vi bor i samma kåk) å så bjuder vi in @Orlimar också.
Låter mkt trevligt. Skall suga på den karamellen en stund. Ledig är jag, jag pensionerar mig ju den 1/5, så det handlar om finansiering (liiiite mindre inkomst första året som pancho) samt att det inte är ngt viktigt på hemmaplan.
Kneget,att hitta sin roll i teamet, den är identifierad, Creed från chef för initativ, driva, problemlösning med i ett hörn, ritningar ska ordnas, fått jobba med en jag har stor respekt för när det gäller teknik.
Men hur hamnade jag i att knacka dokumentation/info/arbetsbeskrivning..kan inte, ingen aning vart hitta i systemen, vad gäller?..exel,word,power point,annat, något låg på en zip fil.
Snurrar i skallen men börjar tugga på. Snacka med andra i andra avdelningar, fråga här o där.
En exel är standarden på firman ni får ändra, vilket då inte var rätt, utan mer dokumentation/info/dokumentation ska finnas.
Chefen ville klistra på mig en “roll” satte stopp. Vill hellre stödja där det behöves vilket är det som sker även idag när 3 pers ska tugga vidare, sjukt nog jag kan detta bäst av oss tre.
Det viktiga är att jag då inte rusar runt och klampat in i andras områden och stört deras rytm utan identifierat ett område där ett behov finnes.
Skönt ledig imorgon.![]()
Idag firar vi att grabben löste sin första ekvation. Han blev genuint glad och tyckte det var kul. Innan dess har matten mest varit “krav” från idioterna till päron =)
Idag har jag nytt värmerekord i lägenheten, 26.0 grader.
Skönt att det är varmare väder på gång så att temperaturen inomhus troligen går ner mot 23-24 grader utan att behöva öppna balkongdörren.
Inga termostater?
Ingen aning om hur föreningens värmesystem är uppbyggt men vi har enbart golvvärme i lägenheterna så jag antar att det finns någon termostat där nere som bestämmer vilken temperatur vattnet som skickas ut har.
Det brukar iallafall bli varmare inomhus när det blir ordentligt kallt utomhus så jag antar att något inte är optimerat, och då är inte ens min egen golvvärme påskruvad så jag får bara spillvärme från grannarna.
Golvvärme utan rumstermostaten är inte bra. Framskjutningstempen sätts av utegivare och sen skall man “växla ner” med rumstermostat eller element som också har egna termostater. Låter sjukt ineffektivt när man måste öppna fönster för att få ner temperatur.
Har du ett fördelarskåp i lgh kan du förmodligen sänka manuellt där eller sätta på trådlösa rumstermostater.
Det brukar ju vara lite trögare system, dvs blir det kallare tar det lite tid innan man fårt fart på systemet, på samma sätt som när det blilr varmare så kyls det inte ner så fort.
Ett sk framkopplat reglersystem med utegivare innebär att vattentempen höjs då utetempen sjunker, även om innetempen eller framledningstempen inte hunnit sjunka ännu. Och såklart tvärt om om det blir varmare.
Som AlbertS skriver så bör man ha minst en begränsare per lgh, dvs en shunt och en VKF som kan blanda ned tempen.
Men.
Din brf borde nog trimma systemet en del.

