Idag

Och om man inte har bil?

Då får man byta skola!
(enklare än att ha särskilda regler för icke-bilburna)

Såklart, att man inte tänkte så långt :wink:

Det måste ju finnas nån slags hotbild då nästan? Ser ju rätt fridfullt ut på bilden med villor och grejer… Vad är det för ålder? Lågstadium antar jag?

Skåne eller Pakistan, whatever..

3 gillningar

Tur även att dom varnar.. Jag ska genast gå ut och sätta upp ett nät ovanför lägenheten som fångar eventuella raketdelar som faller ner. :grin:

Det är fridfullt, bor ju i en stad som tillhör de lugnaste man kan tänka sig. Men problemet är djupare, kulturbetingat. I grannskapet bor åtminstone 3 av hennes klasskamrater. Sa till dottern att hon kunde ringa på hos kompisarna om hon ville. Då förklarade hon att de andra barnen inte får vara ute och leka utan vuxna.
När jag var liten var problemet omvänt. Föräldrarna fick släpa in ungarna från gården.
Jag själv är mest rädd för vårt skitnödiga samhälle. Att vara rebellisk mot normen straffar sig nog mer idag än då. Ha en avvikande åsikt gentemot normen och det har gått hela varvet runt på sociala medier på nolltid. Sen följer väl en orosanmälan..sen står man där och försöker hålla sitt försvarstal för fri uppfostran. Går nog inge vidare tror jag.

Trist. Så är det inte här hos oss faktiskt. Nån enstaka förälder kan vara överbeskyddande men i regel inte.

I min lilla by fick man inte cykla till skolan förrens man gick i 3:an. Innan dess var man tvungen att gå.

Fick ni gå?..vi fick..

11kkr

2 gillningar

Vi fick inte cykla förrän vi fyllt 12 då man inte ansågs trafikmogen innan. Var lite lustigt för jag bodde 400 meter från byskolan. Såg den hemifrån. Cyklade ofta dit på fritiden. Relativt trafikerad 70-sträcka.

Så nu när jag tänker på det så ansvarar skolan för eleverna till och från skolan också. Precis som en arbetsgivare ansvarar för säkerheten till och från arbetsplatsen. Typ iaf. Vet att de skriver incidenter på ett system på jobbet när de varit nära att krocka med ett rådjur o dyl. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Vann jag stort.

Vi gick börja cykla i åk4, tills dess gick man sina 2km till skolan.

Gick bara 1-2 på den skolan och fick gå mina 350 meter. Sen flyttade vi till Ängelholm och då fick jag cykla 2.1km :smiley: Backigt och jävligt :wink: uppförsbacke både dit och hem.

4 gillningar

Alltid härligt när nån förklarar skämtet.

Även i förorten… gå ensam till skolan från ettan, över trafikerade vägar. Och det var först lillebrorsan som gick ”barnens trafikklubb”

https://youtube.com/shorts/wfRz-z_PWGI?si=bQtywSgV_bnEjQl6

Tack för hjälpen, liksom …


Ja, tammigf-n till och med bakfylla kunde jag tålt. #fimbulvinter

1 gillning