Testar numera en Stealth, en uppgradering från SIM om allt går vägen.
Jag har den senaste månaden stoppat ned tre hybrider i den långa delen av bagen, Titleist TSR2 5/24, 4/21 och 3/18. No looking back.
Jag spelar med Ping 3/19 och 4/22. Speciellt 22-gradaren är användbar. Fw, ruff, fw-bunker, högt, med böj, …
3/19 är knepigare från knaggliga lägen.
Nästa år ska jag stoppa i 3 nya wedgar i bagen. Cleveland RTX6 52* mid, 56* full samt 60* full.
Och trots att jag nyss köpte ny driver är jag väldigt sugen på att eventuellt testa nya Cobra DS-Adapt i både driver + spoon.
Du ska vänta till efter årsskiftet innan du bestämmer dig för nya Cleveland-wedgar.
Jag vet att det kommer nya RTZ men jag kunde inte låta bli när jag fick sprillans RTX6 för 950:-/st
Hade jag bara haft behov av 1 wedge hade jag troligen väntat.
Och angående DS-Adapt spoon så är det titaniummodellen jag är mest nyfiken på om ryktena stämmer att en sådan är på gång.
Nästa år blir det nya järn, och eftersom det troligen innebär att jag flyttar loften 2 grader innebär det ju nya wedgar också, och antagligen nån hybrid eller två, vi får se vad de presenterar i höst.
Kolla annars på Dormy efter TaylorMades tourfairway (titan). Den har varit magiskt bra i ett par-tre generationer nu och lär ju kunna bli en bra deal då.
… same shit as always. Brejanjärnen från 2016 levererar precis lika bra nu som då. Om ändå golfspelaren hade kunnat bättra sig… 9 säsonger på samma järn. Billigt med custom ändå.
Det återstår att se när jag plockar fram klubborna från garaget till våren, om inte möss eller andra djur ätit upp någon del av utrustningen blir det nog samma som i år.
I fjol hade en mus gnagt hål på bärbagen där en kvarglömd smörgås låg.
Vår gamla katt börjar bli trött så den jagar inte så mycket längre.
Hybrider är skaparens gåva till gubbgolfare. Jag kan i mina bästa stunder fortfarande slå en hyfsad J5 från ett bra läge på fairway. J4 helt omöjligt. Hybrid 5/24 motsvarar en J4 i mitt traditionellt loftade järnset, med skillnaden att man kan slå den från nästan alla lägen. Och få bollen att stanna säkert på green från ca. 170 meter.
Hur stor skillnad kan det rimligen vara mellan två modeller? Hur stor skillnad är det mellan årsmodell -18 och -19? Inte så mycket va? Men mellan årsmodell -24 och -25? Avgörande skillnad?
Klubbtillverkarna säljer drömmen…
Mina dåliga slag beror inte på klubborna.
Är det så? Varför? Kan du slå en hybrid 170 meter borde du väl ha kraft till en järnklubba också
Mer vikt längre bak i klubbhuvudet, flyger högre, längre skaft.
Det handlar inte så mycket om kraft, mer hastighet. Jag är 62 och rör mig inte lika smidigt och fort som jag gjorde för tio, tjugo år sedan.
Det blir svårare och svårare med långa järn, när man blir äldre. Vid snart 62 års ålder slår jag fortfarande gärna j5 och funderar på att skaffa en j4 (hade j4 i förra setet). Har spelat massor med j2 och även en del med j1, back in the days.
Särskilt långt slår jag inte. Kanske 155(160) meter med en bra slagen modern j5.
Hybrider är trevliga, tycker jag.
För 2025 finns inga nya klubbor i planen, förutom ett “kanske” för den där j4.
De nya wedgarna är snyggare och skönare med härlig balans. Men det är ju inte så att de spelar på egen hand.
Jag slår min T100 J5 ca 160 meter på sommaren. Hade en J4 U510 med grafitskaft, men det senaste året har jag haft svårt för att få den att flyga. Hybrid 5/24 går ungefär samma distans, men så mycket lättare att få höjd på bollen. Lite trollerikänsla faktiskt.
Jag har också haft J2 back in the day, det var då det…
Å fan. Jag provade en U505(?) eller om det var U510 j3 på rangen. Högt och fint. Satt ett GD DI S i den. Men plockar jag i en sådan så måste en hybrid ut så det blir inget sånt byte.
Fördelen med wedgar är att dom inte är så långlivade i bagen så efter 1-3 säsonger är dom utbytta oavsett om jag älskar dom eller inte.
Just 60-graders brukar jag byta varje säsong normalt sett medans dom andra är lite mer långlivade.
Jag hade inte bytt ut en hybrid mot ett utilityjärn, inte nu när jag vet skillnaden.