I bagen 2025

Det lär inte hända särskilt mycket för min del…

Det är faktiskt betydligt större skillnad än man kan tro. Slog ett slag med min nya driver häromdan där jag direkt kände i bollträffen att den kommer att gå höger och högst troligt förlorad i tjockruffen 30 meter höger om fairway. Och mycket riktigt, höger gick den, missade fairway med en dryg meter…

Det är inte de bra slagen som blir bättre med moderna klubbor, det är de dåliga slagen.

Spännande, speciellt då det ser ut som ni är motsträvig. Då något är det som lockar med något nytt.
Höjd? Längd? Gapping?

Det är nog mest “ökad spelbarhet” som jag vill åt. Kanske lite höjd också och kanske lättare skaft (vilket jag kan köpa och fixa själv, det är ingen raketkunskap att byta skaft).

AP2/718 är iofs inte alltför elaka men med ökande ålder (min alltså) så kommer obönhörligen effekter smygande. Swingspeed och rörelseprecision påverkas negativt. Jag försöker mota det hela via skivstång men det är ju en klassisk fördröjningsstrid utan långsiktig vinstmöjlighet.

1 gillning

2025…
Det jag kan se framför mig är en shaft fitting för driver.

Vad har du för driver o skaft i dag?

Kollar man på CoolClubs så borde Srixon ZX4 ligga bra till. Jag gillar inte stekpannelook, jag gillar inte offset men jag gillar spinn och stopp och “spelbarhet” och enligt de testerna uppfyller ZX4 mina krav ganska väl.

Kanske får det bli en tripp till Breit innan det är dags för 2025?

Fast nu tillhör ni inte riktigt spelar kategori zx4 …som hel set.

Jaha? Något fel på ZX4 om man kommer fylla 65 och kanske 70 innan det byts järn nästa gång?

Callaway Rouge ST Triple Diamond LS. Spelas det oftast med.
Spelar mestadels med Mitsubishi Tensei AV Blue 55 (Xlink) S.
Att få panga igenom ett lass med olika lite "finare"skaft för att hitta feel är då målet…
Skruvandet på swingen vet jag har ändrat hur skaftet laddar för mig och då är inte skruvandet klart.

Inte alls, resultatet avgör med en dos framtidssäkring.

Edit hade i tanken innan min fitting skapat en möjlighet för zx4i de längre järnen

Jag har Ping G410 med ett Ping Tour 75(?) S. Mht att jag numera inte skickar iväg 100 mph ss med normalsving så kanske det är i överkant. Det känns dock inte så stelt och jag har aldrig gillat gummiflexiga skaft. Gissningsvis skulle samma modell i R funka bra det också.

Det där skaftet är eg ett UST av ngn sort. Oklart exakt vilken. Har motsvarande i 3W och Ping standard-Alta S i H3 och H4. Skulle inte vilja ha flexigare där. Det flexar alldeles nog som det är.

Edit: Slog 10-20 bollar med en Titleist U505 j3 för ngt år sedan. Det satt ett Graphite Design Tour AD Di 85 S i den klubban. Det verkade passa mig utmärkt. Lättvevad. Bra känsla. Bra höjd. Bra längd.

Lång resa från Blekinge till stkhlm

För en månad sedan gjorde jag experimentet att ta med min gamla Titleist driver ut på banan. Det är väl drygt 10 år gammal och jag minns att jag då jag spelade med den var hyfsat nöjd med den. Nu kunde jag dock inte träffa fairway en enda gång med den. Min nuvarande driver var både rakare och längre. Skillnaden var påtaglig. Förstås inget vetenskapligt test, men det kändes faktisk skönt att de gamla prylarna inte matchade det jag har i bagen idag! :slight_smile:

1 gillning

Blekinge - Stockholm kan man ju köra före lunch. :wink:

Stora funderingen inför 2025 är driver…ska bagen få en ny eller ej.
Kanske ska man köra samma approach som på järnfittingen? Ja för att inte sätta hinder för bästa…

• Jag vill ha det bästa för mig, prislappen är ingen issue…
    Nya super duper Callaway ti fusion, någon uppgrade grafit Accra skaft passerade mina händer.
    +30000 papp ifall det hade passat bäst.
    Några normala jpx forged med “standard” project x Io levererade hyggligast. (God 2/3:a Mizuno 245pro samt Titleist T200.)
    Helst vill jag isf utföra fittingen innan säsongen är slut.

För övrigt ser bagen inför 2025 att vara satt.

Jag tänkte jag skulle skaffa en 7 wood men att hitta en sån i vänsterutförande och med stiffskaft verkar typ omöjligt.

Kanske nån slags hybrid. Annars spelar jag inte bättre än att jag har de klubbor jag förtjänar.

1 gillning

Det tar nog ett tag innan jag byter ut min rogue st td tc.
Inbillar mig att jag slår lite längre och rakare men mest kanske för att den ser så bra ut vid adresseringen.
Mitt bästa klubbköp någonsin.

Egon