Hur mycket bättre skulle jag bli

…om jag köpte nya customfittade klubbor och fick en boll rekommenderad. Och bara spelade med den.

Men inte tog några lektioner eller tränade. Utan bara lirade på som jag gör idag.

Jag gissar högst 2-3 slag i snitt. Förmodligen inte ens det.

Mycket beror på hur konsistent sving du har. Svingar du i princip likadant hela säsongens rundor kan du nog tjäna en hel del.

Personligen varierar min sving så mycket att jag inte tror jag tjänar något överhuvudtaget.

Jag har nog inte slagit två liknande svingar i hela min “karriär”.

Senaste järnklubbsinköpet var skräddarsytt, handicappet fortsatte att utvecklas åt samma håll, dvs ungefärlig ökning med 0,5 per år.

1 gillning

Det beror mer på hur dåligt anpassade klubborna du har är nu vs hur bra det skulle kunna bli. Finns ett enkelt sätt att ta reda på det- torrschampo på klubbladet.

Såklart kan du optimera skaft och klubbhuvud men träffar du inte mitt i är det liksom skit samma.

Så börja med att spraya. Jag har ett set jag älskar (ben hogan apex) som jag hade älskat att spela men träffbilden är konstant utmot tån och jag är för dålig golfare för att flytta in den till centrum efter min sving.

Har däremot ett jättegammalt ben hogan directors från 74 som jag spelar riktigt bra med, t.om över förväntan med torrschampot…

Så… torrschampo.

När du sen går till en clubfitter typ brejans så är det det du köper, bollträff. Och ja, den blir bättre även med dom dåliga slagen.

Ändå kan jag plocka dom flesta EG-spelare enbart på att se svingen… så en viss stil/konsekvens har man oavsett.

Du står t.ex lite hukad över bollen och har en snabb release där du ställer dig upp vid/efter bollträff. Kanske där du har din inkonsekvens.

1 gillning

Jag har givetvis inga planer på att köpa nytt, det var mer en filosofisk fråga.

1 gillning

Det beror väl på hur bra du är idag? Jag tror man ska vara nära scratch för att en fitting ska spela jättestor roll. Iaf om man inte avviker väldigt från standardklubbor. Dvs att man behöver extremt långa eller korta eller något annat speciellt.

Jag valde ändå fitting av järnsetet då jag var “tvungen” att köpa nytt. Blev inte så mycket dyrare att köpa av GolfUppsala än att köpa från nätet. Om alls. Dormy ska ha 20 496:- för “mitt” järnset och wedgar. Jag betalade 19’, inklusive en timmes fitting där jag dessutom blev medveten om ett stort fel i min sving som jag nu försökt rätta till. Det blev nästan som en lektion också så jag tycker det var klart värt det.

Resultatet? Ja, en halv tum förlängda och 1 grad mer upprätta. Hade nog inte känt jättestor skillnad mot standardklubbor ärligt talat.

Pratade i generella termer. Skrev “du” men du kan byta till “man”.

Ja såklart har jag nåt mönster, men inget som jag tränar in. Det enda jag medvetet gör är att jag siktar långt höger om jag ska slå J7-PW till vänster.

Just bra och jag är termer som helst inte bör nämnas i samma mening.

Undrar varför inte jag köper detta påstående…

Det beror på…
Fetmissar kommer fortfarande vara missar men som AlbertS skriver så kommer du få en bättre träffbild och därmed ligga bättre till i snitt.
Fler GIR. Ngt färre vattenbesök. Osv.

För övrigt är tre slag inte så lite.

Om vi tar ungefärlig statistik

20 % tåträff, 20% hälträff, 20% topp, 20% duff, 20% träff mitt i.
40% inifrån och ut, 40% utifrån och in, 20% square
40% slice, 40% hook, 20% rak

Givetvis finns det rundor där det är mer tåträffar och andra rundor där det är mer hälträffar.

Vad skulle ett skräddarsytt set få för konsekvens ?
Det är svårt att korrigera de 5-6 svingdefekter jag har genom att skräddarsytt set

Som jag sagt tidigare behövs det nog 3-6 skräddarsydda set, men då jag inte vet i förväg hur svingen skall bete sig skulle det bli svårt att välja set. Dessutom är det inte ovanligt att jag t.ex. har 9 hål med duffar följda av 9 hål med toppar och man får ju inte byta set efter halva rundan.
Ett vår set med klubbor, ett mitt i säsongen set och ett höst set då tror jag att det kanske skulle ge 1-2 slag bättre score per runda så har jag tidigare tänkt. Nu kanske det skulle behövas ett ont i vänster axel set, ett ont i höger axel set, ett ont i bägge axlarna set, ett set när jag inte har ont.

Jag gjorde en snabb summering av senaste rundans drivar, 11 stycken slagna

Utgångsriktning

Vänster: 3
Rak: 6
Höger: 2

Skruv

Vänster: 3
Rak: 3
Höger: 5

Duff/Topp
En duff och två toppar

Jag tror att oavsett vilket golfset jag har kommer det att finnas rundor då sving och klubbor passar bra ihop.

För 6-7 år sedan lade jag de extra pengar som krävs när man skräddarsyr ett set järnklubbor. De första rundorna kändes bra och bollen slogs bra men ju längre säsongen gick desto mer försvann känslan att jag träffade bollen bra.

Skulle jag garanteras 2-3 slag i snitt i förbättring hade jag definitivt övervägt det…

2 gillningar

Ni beskriver en fulländad hacker vilket ni enligt det jag läst inte är ens i närheten av.
Är väldigt medveten av att det varierar en hel del från dag till dag, men…
50 rundor är är det jag fått till mig från 2,olika pron för att uppnå “stabilitet”. Och ni spelar väll runt det antalet. Så någon typ av stabilitet finnes.
Sedan gissar jag på att ni nedvärderar/ser kritiskt på vad ni presterar.
Typ suck vänster skruv…inget fungerar…skruv totalt 4m. Ojjj en pull, 2m totalt är ändå en pull.
Typ det tilltänkta avviker lite från resultatet så är spelet öken…

1 gillning

Man kan slå inkonsekvent utan att vara en hacker, dock på rundan igår hade jag 80 slag, någon som har dåligt närspel skulle nog ha haft närmare 95-100 slag. 5 fairwayträffar, 4 greenträffar hade jag.

Vi tar några exempel på de dåliga slagen från igår så får du själv avgöra om jag är en hacker eller inte:

• Toppad pull-hook med driver, bollen stannar som tur i halvtjock ruff. Slaglängd ungefär 170 meter
  • Pushad järn-5 ned i kanten av en bunker, 25 meter snett.
  • Quickhook på par 3:a, 35m till vänster om flaggan
  • Quickhook med driver ner i vattenhinder
  • Push-fade med driver klarar out med 30 centimeter, ungefär 40 meter från mitten av fairway
  • Pushad pitch, har turstuds och klarar precis greenbunker
  • En rejält hookad spoon, 50 meter snett
  • En hook med 58 graders wedge ner i bunker
  • En hookad järn 8, 25 meter vänster om flaggan
  • En pullad wedge, missar greenen med 5-6 meter
  • En duffad men rak drive, landar turligt i nedförsbacke så den blir 200m lång
  • Push-fade med wedge ner i bunker
  • En pull med MW5, 10 meter ut i ruffen
  • En toppad hook med driver ner i fairwaybunker, cirka 30 meter vänster om där jag siktade
  • Långt bunkerslag från 130 meter, 30 meter vänster
  • Toppad hook med järn 5, i kanten av vattenhinder
  • Push slice med driver ut i buskarna, sidovattenhinder
  • Slice med driver, rak utgångsriktning, rullar av fairway
  • Hookad järn-5 missar green med 30 meter
  • Slice med driver, rak utgångsriktning, 20 meter ut i ruffen.
  • Toppad järn-5 ned i fairwaybunker

Det blir alltid spännande på tee när jag inte har en aning om var bollen tar vägen. De dåliga rundorna (cirka 20%) när draw blir rejäl hook och fade blir rejäl slice går det åt många bollar.

… o ändå fortsätter man.

1 gillning

Ja visa rundor blir sämre,vissa rundor briljerar vissa delar av spelet, ibland briljerar alla delar av spelet.
Variationer finnes alltid.
Skalar man bort säg de värsta 20% av det ni inte är nöjd med så är jag säker på att erat är spel är bättre en det ni grymtar över. Och betydligt bättre än någon random hackoduffare som beskriver sitt spel som ni beskriver erat.
Vad har ni för driver, brukar stå något märke på klubbhuvudet, vad för skaft har ni, brukar att gå att identifiera genom att läsa någon text på skaftet…
Gillar ni “stumma” eller skaft med kick.
Eller det spelar ingen roll…

Jag har absolut ingen aning om vilka skaft jag har i mina klubbor.
Den enda driver jag trivts med var en Titleist, den blev dock förbjuden för 15 år sedan.
I yngre år när jag slog längre var det vissa säsonger drivern fick bo i garaget hela säsongen.
En bra dag vet jag vilket fabrikat det är på klubborna.
Driver och järnklubbor är skräddarsydda, på Dormy respektive Brejan

Så här tror jag det ser ut

Driver: Callaway
Spoon: Titleist
Rescue: Ingen aning, möjligen RAM
J4-PW: Mizuno (viss osäkerhet)
52g, 58g: Titleist
64g: Ram
Putter: Ram