Hur mycket bättre skulle jag bli

Skaft?

1 gillning

Ingen aning, när jag tänker efter kan jag nog inte ens namnet på någon företag som tillverkar skaft

Då väntar jag på att ni checkar upp det.
Nu dax att göra lite nytta, tombolan väntar på att bli startad.( Gjutning)

1 gillning

Driver: Alidila Rip’D 60 S-Flex
Spoon: Aldila VOODOO, FW-S
Rescue: Fabrikat oläsbart, Stiff
Järnklubbor: Står inget
52 och 58 gr wedge: Oläsbart
64gr True Temper

Vilka extrakostnader är det ni pratar om för att få ett customfittat set? Jag provat ut mina 4 senaste järnset, samt alla övriga klubbor förutom wedgar och det har inte kostat en krona extra. Visst skall man ha extra dyra skaft och så så blir det dyrare men själva utprovningen har alltid ingått i klubbpriset.

En spade cement på två spadar gjutgrus? Eller en på tre? Vad skall du gjuta?

Jag tror precis som Berra med flera varit inne på att den positiva effekten av skräddarsydda klubbor (och i ännu högre grad bollar) är överskattad, åtminstone för sämre spelare.

Självklart skall man inte ha fullkomligt felspecade klubbor (typ vara två meter lång och spela med damklubbor, eller var en 155 cm lång 50-kiloskvinna med hcp 48 och spela med förlängda X-siff herrskaft i tourbladklubbor) men om man bortser från den typen av fåniga exempel tror jag det i praktiken har rätt liten betydelse för de allra flesta - just för att de allra flesta av oss har alldeles för inkonsekvent svingrörelse och bollträff för att det med konsekvent bra resultat skall gå att kompensera bort med ändrade specar.

Hur anpassar man klubbor till en helt oförtsägbar mix av tåträffar, duffar, rena träffar, grova slicar och sockets? Och å andra sidan… hur vanligt är det att man har en så konsekvent och ensidig miss att man skulle kunna bygga bort den med ändrad spec - men samtidigt ändå inte är kapabel att justera sin sving för att bli av med problemet?

Men vi har ju några på forumet som har gjort ordentliga CF, som kanske har en annan, mer initierad, bild :slightly_smiling_face: Jag har bara provat ut ett set ordentligt, de övriga har jag köpt utifrån kunskap (eller kanske snarare tro) kring hur styva och långa skaft som passar mig, och slagit lite med dem i nån simulator. Tycker inte jag kan säga att CF-setet var tydligt bättre, men givetvis inte heller sämre.

Men man då? Med för tjock plånbok och gott självförtroende.

1 gillning

Något jag tänkt på är att en utprovning borde gå till på samma sätt som ute på banan. Slå en järn 8, vänta 45 minuter tills nästa järn 8 slag.

Står man på en range och slår slag med 15 sekunders mellanrum funkar ju muskelminnet utmärkt och man kan utföra flera likartade slag efter varandra.

I verligheten ute på banan är det en helt annan sak.

1 gillning

Det där har jag också funderat på och om man inte borde använda lika långa klubbor på hela setet a la Bryson. Då kommer man ju slå mycket mer lika och behöver inte vänta 45 minuter innan man slår “samma” klubba.
Jag känner att jag behöver svinga en PW och en j4 olika pga längdskillnaden.

Callaway Xtreme? typ 12 år på nacken med ett skaft som säkerligen fungerade nice när det fanns mer ös i kroppen.
Kanske spelar skaftet ingen roll då ni ändå swingar likadant oavsett skaft?..
Klubbhuvudet …

Vip-fitting ser ut att finnas hos den som jag ska till.
Heldag, fitting, heldag på bana .
Ingen aning egentligen vad hur det fungerar.
Kostar typ som en 1/2 driver…

Enkel platta 1 del cement 1 del grus 8-16? 2 delar gjutsand.

1 gillning

Razr fit utan extreme.

Statistiska bevis för att ni skulle tjäna slag på att byta ut delar av eran utrustning är omöjligt att bevisa om inte banan lir ingår…
Funderar på hur ordna detta utan att ni ska behöva chanca på köp av något som kanske ger 0 som slutresultat…

Man slår ju inte hit och dit bara för att man har ett driverskaft modell telefonstolpe. Eller?

Klena drives. Låga drives. Kanske lite push-fade. Men inte spridda över hela banan.

Sedan finns det slag att tjäna på rätt grejor. Men jag fattar Berra som att slagen sprids lite överallt.

Be att få testa någon polares driver, kanske? Så får man i alla fall en indikation på hur det funkar med moderna grejor och (kanske) ett ngt mindre styvt skaft?

Det jag har hittat är att ca 15% är profil/,flex känsliga, typ skaftet ska kännas si eller så inom någon “gräns”.
För resten bör skaftet vara finlir.
Gissar på att Berra köpte klubban när den var ny vilket ger att klubba+skaft är ca 12 år gammalt.
OM nu Berra vevar på allt vad som går för att skaftet ska flexa o kännas som förr så…ser jag framför mig den spridningen Berra skriver om.
Gissar även på att Berra har mer old style swing…händer/handleder.

1 gillning

Är man “old” så har man nog en del old style. Jag försöker jobba bort en del sådant själv och jag är i ungefär samma ålder som Berra.

Hur mycket bättre kommer jag att lira med grymt anpassade järn…
Beror på… är svag från ca 135-165m. Par 3:or på 150-170m svag.
Hur ofta hamnar jag där just dessa längder är önskvärda?..
Gissar på att det kanske finnes 1-4 slag att tjäna.
Bortslagna bollar kostar på …