Hur lagrar ni era digitala bilder och videos?

Frågas.

Ungefär vart 5:e år gör jag nån liten drive, hittar något iphoto eller vad det kan vara och försöker skyffla dit grejer från alla mobiler och kameror man haft genom åren…. Men sen blir det snabbt oordning igen.

Om man “tar bilder” snarare än “fotograferar”: iCloud funkar fint. Droid har säkert ngt liknande. För vanligt slaskigt “ta lite bilder” funkar en modern mobilkamera väldigt bra. Jag har själv slutat använda systemkamera i och med att jag numera bara “tar bilder”.

Om man “fotograferar” kan det ev bli mer komplicerat. Då jag sysslade lite med “fotografering” körde jag Lightroom för post processing. Ett mycket bra program. Jag tror Adobe har cloud-storage kopplat till moderna Lightroom. Finnas andra program än Lightroom också.

Lösningen till ditt dilemma är alltså att först definiera om du “tar lite bilder” eller om du “fotograferar”. Jag gissar på det förstnämnda i och med att du frågar om saken.
Lösningen blir då: cloud. Automatisk lagring. Ev kombinerat med ngn offsite backup då och då om man vill vara väldigt garderad.

Gamla bilder kan ju lagras i cloud de också. Annars på två olika drives (en är offsite). Sluta sedan ta bilder med sånt som inte går att automatisera vettigt.

Det är en glidande skala… men kollegan som var halvproffsfotograf och hyllade lightroom, att pröjsa över 1000 spänn om året i en oändlig framtid, så seriös är jag inte… det blir lite blandat aktuell mobil, lilla zoomkameran och iband den enkla canonsystemkameran.

Har blivi mer och mer att de bilder jag tycker är nåt att spara på skickas till google photos

Som jag skrev: du skall använda ett (1) lagringssätt. Plus den (1) sorts extra backup du tycker du behöver.
Om inte alla dina kameror fixar att autospara enligt det valda sättet så har du två val: byta sätt eller byta kameror. Att få och hålla ordning med din nuvarande metod och kameror är ogörligt.
Problemet (om det nu är ett problem) har alltså en enkel lösning. :slight_smile:

plus alla backuper man har på lite olika ställen? Bara för säkerhets skull…

Har inget bättre än att ladda upp till google photos

…men då har du ju inget problem. Bara att ladda upp och hålla ordningen på backupen på det viset.

One drive för tillfället

Har en lokal nätverksdisk som synkas med versioner till en molnlagring automatiskt. Kan på det sättet även välja om mobiler/datorer ska skriva till molnet eller den lokala disken och ändå ha 2 kopior.

Litar inte fullt ut på vare sig lokal disk eller molnlagring utan separat backup eller versionshantering iaf.

1 gillning

På datorns hårddisk, är det väldigt viktigt på en extern hårddisk också.

Såsom varande fotograf, yrkes och privat, kan jag bara ge förslag på strategi för backup.
Jobb-bilder sorteras efter beställare/projekt/datum.
Privata bilder sorteras efter geografiskt område/datum/specifik plats.
Ex: Uppsala/2022/2022-05-03-Hammarskog.
Privata jobb sorteras likt jobb-bilder. Ex: Golfbilder/UGK/2019/2019-08-14-UGK KM
Alla bilder som hämtas från kort och iphone sätts datum och sorteras in i lämplig mapp.
När det gäller backup så ha minst två separata fullständiga på två fysikt olika platser. Ex en på jobbet och en hemma. Ännu bättre med även en kopia i nån molntjänst. Har själv tre diskar med mina privata bilder, en hemma, en på jobbet och en portabel som åker i ryggsäcken som flyttdisk av nya/redigerade bilder.
Kom ihåg att aldrig radera/formatera kort/telefon innan du har en kopia på en annan plats/disk.

1 gillning

Lagring är ju en sak. Det som aldrig blir gjort är ju att organisera bilderna så att det är meningsfullt att titta på.

Själv har jag kommit till slutet av fjällvandringen 1987 och då var det analoga bilder.

1 gillning

Du har börjat från fel håll. Sätt dina favoriter direkt på nya bilder och jobba sen bakåt i tiden. Då ser du ett slut. Annars kan det kännas som ett Sisyfosarbete.

1 gillning

Jorå, perfekt sysselsättning när man går i pension och banorna har stängt för året och backarna inte har öppnat än

Ett databasverktyg met lämpliga taggar, lite som Hoppe sade med geo/tid/etc, är vad man behöver om man har många bilder.

I år stängde hemmabanan 26/10. Första skidspåret öppnade 1/11. Tufft att hinna med 37 års bildsorterande på 5 dagar.

Tittar man aldrig på bilder är det meningslöst. Skulle personligen tycka det vore roligare att hitta en dagbok från 1988 än ett foto men … då måste man ju skriva dagbok.

Edit: AI kunde inte riktigt hjälpa mig där jag lät som en hip hop kid från LA :smiley:

Det är nästa grej… var man än ser, i verkliga världen och på skärmar ser man folk med mobilerna i högsta hugg fotograferande och filmande. Hur presenterar man alla dessa alster? Det fanns liksom nåt slags system på gamla filmtiden. Kort hamnade i album för tidvis bläddring. Diabilder kördes det shower med (Tyckte det var ganska trevligt). Samma sak med det som skjutits med en superåtta.

Har en känsla av att folk tittar betydligt mindre på sina alster nu än då trots allt fotande nu. Finns inte heller nåt riktig mysigt sätt att kolla på digitalbilder. Där kanske AI kan komma in.

Både google och fb har ju funktionen att visa minnen som är baserade på dina uppladdade kort. Trevligt tycket jag

Facebook. Får dagligen upp minnen från de senaste 12-13 åren. Men det förutsätter ju att man är aktiv där.