Bilder från nutid mest en röra, dock det mesta går att hitta i röran.
Analogt, inlagda i foto pärmar med notiser,vem,vad,var, iaf det mesta.
Funnes det något enkelt knep för att rädda gulnade bilder?
Om dina digitala bilder börjar gulna tror jag du får byta modermodemet.
Frugan och hennes brorsa köpte en riktigt bra fotoscanner, guld värd. Ett jävla jobb dock.
På tal om jävla jobb, ni mobbade mig så, att jag har börjat projekt föra över digtala bilder drällande här och var till Google Photos… Fan vad det tagits bilder och det är som att rensa efter en gammal släkting, högar med urdiskade smörpaket och sen en släktklenod…
Har du skannat bilderna? Om inte ännu så kolla skanningsprogrammet. Där kan finnas en “restore” inställning.
Har du redan en skannad/avfotograferad bild finns lite tips här:
På 70-80-talet förundrades jag av alla turistande Japaner som med sina filmkameror i högsta hugg filmade i princip allt dom såg.
Undrade stillsamt när dom skulle ha tid att se på allt detta dom filmat. Satt dom möjligen resten av året hemma och körde sina filmalster för vänner och släktingar för att visa hur bra dom hade på sin semester ?
Det finns tio sekunder bevarat på film av min barndom, farsan fick låna en superåtta av en släkting en liten stund. De sekunderna säger mer än 1000 bilder… På mina barn finns timtal och åter timtal…
Så vi hade inte nån filmvisning i mitt föräldrahem, men väl diabildsvisning. Var rätt mysigt, blev en massa oohande och aahande. Projektor, vit duk. Blir aldrig att man kollar på bilder tillsammans nuförtiden. Men jag ser ju då jag nu tittar igenom gigabit efter gigabit att det finns mycket som är väldigt trevliga minnen. Som vore rätt trevliga att uppleva tillsammans. Har någon av er i typ modern tid tittat på nån inspelad eller infotad media från annudazumal tillsammans med familjen?
Jodå
Vi hade en träff i somras där en släkting visade gamla Super8 filmer från 70 och 80-talet.
Var trevligt. Men lite pinsamt för vissa. Kommntarer om kläder och frisyrer var många.
Får nog kika på någon skanner.