Detta kanske är en korkad fråga. Finns det en bra tumregel varför stor effekt höjdskillnad gör på carry. Tänker ffa på inspel i uppförslut och utslag på par tre där man står högt över green. Är förhållandet någorlunda 1:1 i båda fallen?
Har faktiskt funderat på att skaffa mig en mätare som kompenserar för höjden för att lära mig det där
Jag funderar på att köpa en kikare, men funderar på hur viktig slopefunktionen är
Den funkar ju för träning, jag använder min ibland när man spelar för att lära mig, ofta tänker jag själv först hur mkt det kan bli längre eller kortare för att sedan checka av med slopefunktionen.
Det är ju inte helt busenkelt att dra av eller addera klubb# när det diffar upp eller ner.
Det kan säkert vara nyttigt att checka av om man spelar banor med höjdskillnad på många hål.
På en hemmabana lär man sig vikja klubbor man behöver varesig det är höjdskillnad eller ej.
Idag hade jag samma klubba på tre av våra par3. 135, 150 och 155. Ingen nådde green så klubbvalet var inte det avgörande.
Egon
Jag är medlem på Golfstar i år, så spelar flera olika banor + att jag alltmer gillar upptäcka nya banor utanför Golfstar också. Därav villhöver jag en kikare för att kolla avstånd till vatten, bunkrar, flaggor etc Dessutom bra verktyg för att lära sig carry med olika klubbor i verkligheten. Nån som har tips på prisvärd kikare som funkar bra när man har glasögon? Nike o Bushnell funkar bra, men dyra.
Har denna och är nöjd.
Köpte den vid nån readrive för 2 lapp ca.
Det svåra i detta är att veta sin bollbana och spinn för slaget, höjdskillnaden är en konstant. Kan du inte tänka bollbanan för slaget så finns det ingen räddning, bara ta en klubba och hoppas på det bästa.
“Generellt” så kan man väl säga att en klubba mindre brukar vara bra när green ganska mycket ligger nedanför tee. Detta gäller väl enbart par 3 hålen kan jag tänka mig.
Jo, men det gäller väl alla slag. Om jag slår en klubba x meter på platten är det ju bra att veta hur mycket längre/kortare slaget ska spelas allt annat lika.
Trettiofem säsonger golf. Fortfarande är det “känslan” som gäller i upp/ned-lägen.
Tyvärr saknar jag din bedömningsförmåga. Och tyvärr kan du väl inte, antar jag, följa med mig varje runda. Så tyvärr måste jag nog fundera på kikare ändå.
Man brukar slå alla sina järnklubbor med samma höjd. Däremot skiljer det när maxhöjden inträffar per klubba.
Jag förstår inte riktigt hur en mätare skall kunna lösa detta (olika maxhöjder per spelare och olika tidpunkter per maxhöjd per klubba) mer än att med schablon lägga på /dra av lite. Gör den samma rekommendation till exempel mellan mig och Albert kommer ingen av oss vara på green.
Kläm till lite till förhöjd green, tat lugnt när green är nedanför. Så himla märkvärdigt är det väl inte?
Äsch lägg av, teknik är kul era jävla trökdasar.
Har inget emot tekniken, tvärtom. Mest nyfiken på hur den räknar. För du ger väl inte feedback till den?
Nä den har nog en basic formel som man kunnat applicera själv om man vet höjdskillnaden.
Så som du säger är den väl inte perfekt men jag slår ju sällan perfekt heller så det är väl bara mellan tummen och lillfingret man får ett nummer.
Jag har ofta större nytta av min klocka eg och bara utgå från framkant bakkant och flaggplacering sedan försöka slå nånstans däremellan.
Exakt avstånd till pinnen är jag ändå för kass för att nyttja. Däremot är den najs för att snabbt se hur långt man har över nåt hinder tex, där min klocka inte är lika snabb.
Men som sagt, hur användbar den är - oklart.
Hade jag klarat mig utan? Absolut
Är det kul att checka av? Japp
Jag tror jag har funktionen själv. Osäker. Bara spelat några rundor med den. Men har inte orkat utforska.
Är bara nyfiken på teorin. Uppför /nedför är en olycka som sällan kommer ensam.
Jag syftar inte främst på när det bara är 1-2 meters skillnad, utan när man står på en höjd och har närmare 10 meter (eller mer) ner till bollen eller när man har en upphöjd green 3-5 meter upp. Alltså när det kan vara 2-3 klubbors skillnad, eller t.o.m. ner. Det är främst då jag upplevt ett behov av slope.
Ok, mer tekniskt har bollen en nedåtgående bana mellan 40-ca 50 grader. I all enkelhet säg 45 då. Tappet eller ökningen är då i proportion till höjdskillnaden. 10 meter upp- 10 meter längre slag krävs. Men, jag har själv insett att man är mer behjälpt av höjd när greenen är hög. Alltså nyttjar jag de extra 20% jag har i svingen på de slagen.