Höjdskillnad effekt på carry

Bara o slanta så får ni ett svar.
Min hemmabana har några upphöjda greener, slopen används ej på min mätare, går på gamal vana.

… ett svar som troligen inte ger något mer än en falsk trygghet. Men men, to each his own.

OT
Det påminner mig om situationer där rimlighet inte finns på kartan hos folk. Små hinder som i brist på logiskt tänkande blir till stora berg.

Det blir för långa och många storys men vi kan väl lämna det vid att när 1+1=2 så är det många som inte ser 20, 200 eller tom. 333 som ett orimligt svar.

Egon

Ett svar som grundar sig på ett statistiskt emperi, mao ett logiskt antagande av bästa utfall.
Som Stefan skriver, det enda konstanta är…

Missade att du ville ha slopefunktion. Glöm vad jag skrev

Ni beskriver nästan min hemmabana.(9hålare)
En par 3:a ca 10m högre green vs tee, för kort/backspinn innebär att bollen rullar tillbaka på en slänt ner till ett nytt försök på 20-30m

En “enkel” par 4:a inspel upp på en platå green för kort blir rakt in i vallen, för mycket spinn ner för vallen, för långt hallonris.?.

En svårare 4:a ( ser få par på den oavsett hcp).
Oftast ett längre inspel från säg 125-160m , lätt upphöjd green ca 4-6m . Missar kort/vänster/för långt innebär chip/pitch upp på en platå.Höger miss skogsdunge/björnbärsris.

Även 10m och mer ner hål finnes.

Har en ZOOM med slopefuktion som inte använts…man kanske skulle testa…

Ca 60m till flaggan skillnad ca 5m vs plan mark.
I detta fall är det enda intressanta att inte bli kort.

Då har du förlorat, eller vunnit rejält.
Och om det var en fråga behöver man veta längden till start på green och hur det lutar.
Du kommer rulla mer (framåt) ju tidigare du landar sett till naturlig höjd.

Klistrade in bilden och vad som är för att ge en tanke om hur viktig är mätaren som visar höjdskillnader. För mig mitt på green är bra, greenen lutar mot det hållet som bollen spelas ifrån.

Mätaren ger ca11m skillnad.( Hål till mitten ca 155m) Typ ca en klubba kortare.(enligt mätare) Dock ofta mot/vänster sidvind på hålet.