Det där blir snyggt, Albert! Just do it!
Och en tunable/dimmable LED-list under överliggaren, på insidan, typ Plejd LST?
Behövs nog ingen el. Skall överväga om man vill ha eluttag längs staketet… men behövs troligtvis inte. Har två uttag bredvid altandörren.
Har små små förhoppningar om att det kan räcka med att byta kontakter och putsa anslutningsavgiften, men hade inga sådana hemma. Det störiga är att för 2 veckor sedan var kabeln hel när jag kollade.
Har (vad jag utgår från) en LED som gått sönder i badrummet vilket gjort att allihop slutat lysa ordentligt (seriekopplade, don’t ask it wasn’t me). Den började blinka rätt länge innan det gav upp så utgår från att den bara bränt sönder och det inte är något egentligt fel på drivdornet (dom lyser svagt).
I varje fall så skulle jag försöka googla upp den. Den hade utgått. Försök hitta någon annan 9V, helt omöjligt alla spottar/downlights jag hittade var 110V eller 220V… så kom jag på, AI! Japp, den hittade direkt en malmbergs som verkar ha samma spec.
Så det är egentligen bara ett tips. Ta AI till hjälp när ni behöver hitta ersättningsgrejer.
Planerna för sommartid är grovt satta.
Byte tak framsida hus( pannprofil med rilla).
Skärmtak ovan ytterdörr, långsida. Lite större är tänkt. Funderat på ljustunnel.
Min yngsta ska hjälpa mig, han är milt sagt hungrig på på att lära sig saker, hans bästa vän vill också vara med och hjälpa till och lära sig något nytt.
Varför inte bägge sidor? Beslut om var och vad för kamin är ej klart, endast att genomföringen hamnar på denna sida.
En Tulikivi i lämplig modell. ![]()
Hmmm om jag hade en finsk timmerstuga byggd inom sista 20 åren hade det varit enda alternativet, klart finns även nuunauuni.
Nu e de inte så men en lättare modell är ett alternativ.
Vindplanket. Rutten underliggare. Några brädor ruttna. Nu är nya tillverkade. Planket skrapat, oljat och grundat. Nya brädorna också fixade såklart.
Bastufönstret fick samma behandling när jag ändå var igång.
Tips för den som behöver riva nåt:
https://www.facebook.com/share/r/1Eb6egtBcq/?mibextid=wwXIfr
Fruns vildaste kursare gjorde det där light. En annan kursare, då han inte var kursare längre utan hade råd, köpte ett äldre hus som hade en ful balkong ovanför entren på sitt hus han ville bli av med. Den vilde kursaren hade en pickup som sjöng på sista versen. Såna jobb är trevliga, även om mina har varit i mindre skala.
Organisera och rensa ut “skräp”, i verktygsbodan.
Nu kan man använda stället igen.
Skall byta några grepp senare idag.
Skumt det fylls alltid på i snabbare takt än det minskar
Förhandling gav att jag ordnat med pappspikpistol till framtida takarbeten. Vägrar rulla nubb när det blir större mängder pappspik som ska slås i.
@TeMo bytte ett grepp åt mig.
Kompressor ftw!
Kompressor för greppbytet? Det brukar jag inte använda, går ju ganska lätt ändå om man bara blöter greppet och tejpen med lacknafta.
Då och då kör jag utan grepptejp o bara blåser på greppet. Smidigt om man sedan vill blåsa av greppet och blåsa av den på någon annan klubba. Oftast då vid testing.
Måhända jag inte byter grepp så ofta men när jag försöker mig på med kompressor blir det bara en stor ballong på greppet och jag blir livrädd (har nån slags fobi mot att blåsa upp ballonger så dom går sönder)
Man använder ett rör som begränsar ballongen och kan då blåsa ohejdat
Funderat på vattenaktiverad tejp istället, längesedan jag slabbade med lacknafta.
Har även kört med bara maskeringstejp under grepp och vatten med diskmedel vid montering, enkelt att bygga upp lager där man vill, alltid velat ha lite tjockare nertill på wedgegreppen, numera golfpride MC 4+ eller vad det nu heter.