Hemmaprojekt

För att, för de forummedlemmar som likt mej hade trea i träslöjd och etta i syslöjd harmonisera nivån här lite : började måla ett rum i maj, inte klar än…

1 gillning

Det måste ju torka mellan varje strykning…

2 gillningar

Framförallt får man ju inga nya projekt när man “… håller på i sovrummet”

Hur man nu skall tolka det… men det är väl egentligen regering som aldrig kan bli nöjd med färger och andra projekt typ tomt och altaner som fått prio.

1 gillning

Bara ordna den biten, är regeringen nöjd så blir livet enklare.

1 gillning

Gott e de

2 gillningar

Fick hjälp att få i en kyl och frys och det tog 3h innan vi blev nöjda. Samsung ger ingen justermån i bakkant (fasta hjul) och jag hade 1857mm högt och den skulle klara sig på.4mm mindre, 1853mm. Men surt o lagt massa tid på det när det krävdes minst 1860mm för att gå in…

Fick lösa det genom att ta bort passbiten under överskåpen och klyva ner eftersom dom bara var så höga i bakkant. Störigt men lösbart med andra ord.

Vidare är skåpen inte helt perfekt byggda så det är lite ur led på vissa grejer. Men säkert inget jag stör mig på om en vecka. Verkar väldigt bra invändigt i funktionen så överlever.

4 gillningar

Så har man satt sin första mjukfog. Inte så svårt som det verkade, men mycket arbete med förarbetet och inte helt perfekt. Men å andra sidan är det väl ingen hantverkare som satt sig ned och gjort en perfekt teknisk översättning på första försöket heller så …

(Tack @AlbertS för tips och råd)

2 gillningar

Hade nog kört en grå silikon så det håller lite längre. Fint gjort, resten kvar.

Här är mitt nuvarande projekt…

Jag ska nog göra om mjukfogen längs golvet. Köper en grå då.

2 gillningar

Göra om mjukfogen? Dvs ersätta befintligt silikon med nytt? Rakblad, svordomar och en massa joxande (men det kanske finns något “trix”)?

1 gillning

Handrandad pinstripe (med svärdsläpare) på vägg? Eller maskat för att rolla? Eller maskat/mallat för att sätta skivor, kanske?

Ja. Samsungs kylskåp har framför allt riktigt bra lådor och dörr.

1 gillning

Den armaturen är kanonbra. Jag har samma modell men i annan finish (krom).

Brytbladskniv, skrapa och en massa svordomar. Sen maskeringstejp, silikon och finger.

Det skall väl inte vara mjukfog mellan golv och vägg, i alla fall inte så det bottnar.

Snygga silikondragningar enklast; ingen maskning,lagom tunn sträng i hörnet, duscha på vatten med diskmedel, dra ut jämt med ett finger. Det fastnar inte på väggen bredvid strängen där diskmedelblandningen hamnade. Inget duttande, blir det inte bra hela sträckan, bara skrapa bort och dra på igen. Öva på mindre sträckor först.

Precis, det får inte bottna. Men en snyggt lagd silikon är alltid, ALLTID, snyggare än den snyggaste av kakelskärningar och fog. Förresten så är det nästan omöjligt att lägga snyg silikon om man inte lägger fog bakom så det har jag gjort i typ 21 år.

Exempel på snygg och prydlig tejpad fog:

PS. Kan jag förklara för någon över internet hur man skall lägga silikon som dessutom inte har hantverksvana så tror jag tejp är en överlägsen metod. DS.

1 gillning

Målade lite igår.

2 gillningar

Gult rött och blått =Djurgårdare!
Roland Stoltz sa vid något tillfälle att 98% av svenska folket djurgårdare de sista 2 procenten ljuger :star_struck:

Jävligt snyggt. Du kan få komma hem och måla lite hos mej också. Lyckades skitbra med förra årets rum, nu sämre.