HCP skall vara rätt

Det var ju ingen kioskvältare att helgens hcp-km vanns av en spelare som oftast spelar ”sällskap” med sin sambo och ett annat par. De är överrepresenterade i toppen på par-tävlingar.

Duktig spelare … absolut, duktigare än många då han ”missar” ihop sitt hcp.
På tävling kommer hornen fram och det presteras lite bättre.

Det finurliga med ett handicap som enbart regleras där det används (läs, tävling)… är att denna person skulle vinna en gång och sen inte så mycket mer om han inte utvecklas.
Som det är nu så regleras vinstens påverkan bort med sällskapsronder där ingen kan vara säker på att allt gått rätt till.

Vad som sen är ”rätt” är en fråga som inte går att besvara. Som systemet är konstruerat så är det tillåtet att spela bra, tävling efter tävling, utan att ingående handicap förändras mycket.
Om man, som många, spelar 2-3ggr/vecka så
är ett bra resultat varannan vecka på tävling inget som inte kan hållas kort.

Egon

Vad får man i pris om man vinner hcp-KM? Och vad har vinnaren för aktuellt hcp? Över 10? Över 20?

och vad f-n är ett hcp-KM???

2 gillningar

Tack. Jag vågade inte fråga :slight_smile:

Något småklubbar drar till med när man tycker för få vill vara med på KM. Så man lägger till en nettoklass. I varje fall helt onödigt, spelar väl ingen roll om det är 3 pers eller 300 pers i ett KM. Bara att släppa på banan efter.

1 gillning

Sänkt hcp? :upside_down_face:

2 gillningar

Liten sidonotis, det kommer nog ytterst sällan vara 3 personer på ett KM då de flesta klubbar har en gräns för att genomföra KM och där gränsen är satt till fler än 3. Men det spelar ju ingen roll för ditt resonemang.

Min nuvarande klubb har inte ens KM på tävlingsprogrammet längre.

Som andra redan förklarat så är det för att få med fler personer och fylla kvoten för tävling i alla ålderskategorier.

Egon

Verkar vara lite förändringar i WHS- reglerna till nästa år
Kan ju hoppas PCC fungerar bättre än vad det gjort

Införde Sverige det som undantag ? För det har ju bitvis varit aktivt i år

Läste juridiska nämndens beslut i ärendet. Intressant.

Den här delen av WHS ändringar 2024 är intressant. Hur många svenska klubbar har en fungerande HCP Kommitte med årlig revision?

• Enhanced Guidance on Conducting a Handicap Review: The role of the Handicap Committee is vital to the success of the WHS and the Rules recommend that a Handicap Review is conducted regularly, or at least once a year to ensure a Handicap Index® remains reflective of a player’s ability. New reporting tools have been developed that national associations can incorporate into their handicapping software to assist Committees in conducting the review process effectively and consistently.

Det som Micke skrev om högre upp är inget ovanligt och jag vill bara understryka det.

Jag skrev lite mer utförligt och djupare om det här i förra forumet och vill bara tillägga att det här med hcp-fusk lär sig spelarna/ungdomarna redan i tidig ålder (förmodligen av sina föräldrar). Av den enkla anledningen att de ska kunna kvala in på de högre tävlingarna. Det medför tyvärr att många seriösa spelare aldrig får chansen att ens vara med.

Jag gissar att det här fortsätter upp i åldrarna (precis som Micke skriver) men inte bara när det gäller tävlingar. Det kan t ex gälla en sån enkel sak som att komma med I “klubblaget”. Så länge vi har ett hcp-system kommer det att fuskas. Det här med att man ska kunna sosse-spela alla mot alla med “lika” villkor är bara trams. En spelare går på 71 slag och den andra går på 93. Båda fick 37p och kommer på delad första plats. :face_with_peeking_eye:

2 gillningar

Det viktigaste för mig är att det är billigt att vara medlem. I år betalade jag närmare 500 kr för skiten.
Det är 250 kr / milen i försäkring och det är helt sjukt.

Mitt HCP kan alla skita i, sätt det på 54.

Golfen är riggad för att göda fuskare? Som i sin tur fuskar sig fram i samhället?..

Jag kan hålla med om att hcp-systemet är lite tramsigt. Själv skulle jag inte ha något emot att spela tävlingar utan hcp. Jag kommer gärna längre ner i resultatlistan om jag möter spelare som spelar bättre än mig.

MEN: hcp är det som får golfen att vara en så stor folkrörelse i Sverige. Jag tror att många golfspelare i Sverige skulle lägga av om den här utjämnande faktorn inte fanns med. Det skulle i sin tur få en massa negativa konsekvenser som sämre folkhälsa, mindre pengar till banskötsel…

Well …

The arrangement depends on the honesty of golfers

Tävlings handicap borde vi ha, enbart det. Spelar väl ingen roll om man går på par på träning om man inte får ihop det under tävling. Med nuvarande utveckling av hcp systemet skall vi snart regga uppskattad score från ett range pass.

Vaddå, reggar inte alla sina trackman range rundor?

1 gillning

Tufft för Happy Golfers handicapkommitté att göra årlig revision.

1 gillning

Jag hänger inte med. Förtydliga gärna.