Man ska inte uppmana till uppenbart fusk eftersom det kan bli repressalier.
… men det ni skriver visar på flera saker som tas för självklart.
1 Varför ens tänka på handicap när man främst spelar själv. Vill man mäta sin prestation så räknar man sina slag.
2 När man läser i WHS handicap System så ser man klart och tydligt vad som krävs för att en rond ska gälla som en handicaprond.
I praktiken är inte det, och ska inte vara, ett ”fel” att träna mycket på banan samt att då bara kunna registrera få ronder.
De som gör så och då naturligtvis har en lägre sannolikhet att de färre reg. ronderna visar deras aktuella spelstandard, gör alltså helt rätt.
1:a…dubbelrunda där 2:a rundan var under hcp.
2016/2017 …1:a hade en rejäl sänkar runda.
Tror det var 2017 foretagsmasterskap, ligger 2:a under hcp rätt rejält 3 hål kvar, hål 16 …2 bollar i vatten…hål 17, 3 putt hål 18…3putt…kommer in som 4:a strax över hcp.
En period då jag frekvent tog lektioner samt spelade lite mer…30runder år?..
2018 till nu…spelar så kasst så man vill inte skämma ut sig och undviker tävlingar…
Därför att du lägger ord i min mun genom att ifrågasätta något jag inte skrivit…
Om du tycker att folk fuskar med regler för golfspel, så får det stå för dig.
Om jag skulle svara på en sån fråga så tycker jag att du har fått allt som har med golf, handicap och tävling om bakfoten.
Folk som inte kan regler, och därför gör fel, fuskar aldrig. Det är det synsätt som en TL ska ha.slut
Folk som medvetet fuskar är nog få till antalet men de finns naturligtvis. Jag har aldrig stött på någon.
Ex.
Att det ibland blir lite diskussion om var man ska droppa el.l är en bedömning.
Spelare som gärna tolkar till sin fördel gör det med en okunskap i bakgrunden, inte med någon tanke om att fuska.
Jag är tävlingsmänniska. Jag är också relativt ny till golfen och tycker det är trevligt att se hur man ligger till jämfört med andra.
Men du har givetvis rätt. Samtidigt blir det så jävla märkligt att spela massvis med rundor utan att registrera någonting och sedan spela en tävling med ett hcp som kanske inte stämmer. Det är upplagt för att folk ska kalla en för fuskare.
Jag är inte där idag men förhoppningsvis går golfen framåt.
Det finns säkert många sätt att komma i kontakt med andra att spela med, men det varierar från klubb till klubb, och är off topic i denna tråd…hoppas bara att du hittar någon/några att lira med!
Om man vill säkerställa att man har ett korrekt hcp så är det din klubbs handicapkommittés skyldighet att sätta ett korrekt hcp på medlemmarna. Metoderna för hur kommittén löser det kan variera, så snacka med dem om hur du ska göra!
… och på min klubb har vi betydligt fler låghcp. just nu varav en scratchspelare häromdan gick 17 över par på en sälkskapsrond.
Jag har def. inga problem med att posta en score som är bedrövlig. Men unga killar som är på väg ner bör knappast kunna göra det om de har ”rätt” handicap.
Det man kan säga är att systemet får de medlemmars handicap som det förtjänar.
Mäktade inte med mer än 20p idag men registrerade plikttroget. Lite trötthet är väl inget att skylla på. 12.6 nytt hcp men fan vilken fin kille man är ändå.
Mitt hcp resultat och hcp senaste 10 rundorna har varit runt hcp, trots att jag gjorde en 75a följt av allt mellan +1 0ch -1 mot hcp därefter och en 93a härom dagen.
Det har legat runt 7, någonting hela sommaren, eller säsongen nästan. Har jag då ett korrekt eller inkorrekt hcp?
Jag påstår att jag både sköter hcp korrekt och att det faktiskt stämmer trots att jag både kan falla ihop eller göra en kalasrunda om solen står i rätt tecken.
Nej, det jag menar är att hcp systemet är meningslöst för mig. Jag skulle nog prestera precis lika dåligt utan handicapsystem. I år oftast strax under 90 slag spelandes i kanske B-klass eller C-klass beroende på tävlingens storlek. Nästa år troligen strax över 90.
I know the feeling. Sänkt mig två lördagar i rad och så har det varit regn och stängda banor i veckan. Kommer att ta flera veckor innan de försvinner från de 20 bästa …