Jag har spelat nån form av golf de senaste 20 åren. Har som lägst haft 13,8 i hcp under några veckor, men oftast legat runt 16.
Förra säsongen spelade jag nästan 80 ronder och kanske 25-30 av dem var nån typ av tävlingsrond.
Jag har ungefär 0% vinnarskalle och blir lika glad om min medspelare vinner som om jag gör, till och med i matchspel.
En normal golfrunda för mig ser ut så att jag kommer till banan cirka 20 minuter innan tee off. Slår en snabb hink på rangen och kanske 5-6 chippar och några puttar vid övningsgreen. Under rundan blir det kanske 2-3 riktigt bra drivar, 8-10 riktigt bra järnslag och några fina chippar. Minst någon rejäl slice från tee, ett gäng bommade bunkerslag etc. Ja ni fattar!
Jag har inte tagit en enda riktig lektion i mitt liv, och jag tränar i stort sett aldrig.
Mitt problem är att jag ändå tycker att det är fantastiskt kul att spela golf. Och det spelar ingen roll om jag har 106 eller 87 brutto på en runda. Visst, lite gladare blir jag kanske om jag skulle komma under 80, men det finns inget driv alls för att träna för att nå dit. Nej, det som lockar och roar mig är score-räknandet när vi är flera som spelar. TÄVLANDET!
Jag är närmast pervers intresserad av en leaderboard på en tävling. Oavsett om det är press-SM eller en Köpenhamnare med kompisar. Det SKA räknas!
Och så här har jag varit i all sport utom den som jag utövat på allvar, nämligen badminton.
Men gubbinnebandyn på fredagar. Skitsamma om vårt lag förlorar med 14-2, det viktiga för mig är att skriva ett bra matchreferat i vår Facebook-grupp.
Och när det gäller golf är det just det här jag ibland har så svårt att förklara för andra. Alla ni som ligger sömnlösa över grepp, loft, svinghastighet och fan och hans moster. Jag kan för mitt liv inte förstå det, utan att tycka at ni har fel. För det har ni ju inte. Men vi ser golfen på så totalt olika sätt.
Jag läser alla trådar om klubbor, svingar som kommer utifrån och in eller inifrån och ut. Om banor som är lätta eller svåra. Men för mig är varje slag ett helt nytt äventyr, och lika roligt. Oavsett om det snöar, regnar eller är 40 grader varmt.
Och jag tar aldrig illa upp om nån försöker ge mig råd eller tips, men jag vet inombords att det är helt lönlöst. För jag har ingen ambition att förbättra min sving, jag har ingen vilja att öka antalet GIR. Jag vill bara lira, och skriva score.
För det är så kul!