Handicap

Kan ju vara kul med lite diskussion kring handicap, både ur perspektivet ert eget handicap andras handicap, handicapsystemet mm.

Själv har jag just nu ett intressant handicapläge, har spelade busdåligt hela säsongen och kommer troligen att råka ut för lilla bromsen (mjuk cap) efter nästa runda.

Av årets 13 reggade rundor är bara en med bland de 8 bästa.
Nu står alltså 7 rundor på tur som skall ut ur 20 senaste där alla är med bland 8 bästa.

Senaste 12 månaderna har jag redan höjt mig 2,9 och om det inte nästa runda blir bra så slås höjningsbromsen till.

Om man läser regelboken kommer höjning att vara 50% för den delen av handicaphöjningen som är större än 3.

En fråga. Om 12 månadersgränsen går ut och 3 slagshöjningen inte längre gäller kommer handicappet att höjas per automatik ?
Exempel om jag 1:a Augusti förra året hade 10 i handicap som höjdes till 10,5 2:a Augusti och jag nu slagit i mjuk-cap och bara blivit höjd till 13,2 istället för 13,4 kommer handicappet automatiskt att höjas 2:a Augusti i år ?

Bra fråga där… Kan du meddela den 2:a hur det blev?

Men det var bara ett fiktivt exempel, om jag gör en höjning innan den 8:e Augusti så har jag svaret.

Tror det är något fel med vårt system… :zipper_mouth_face:

Tidigare år har det varit ganska jämt (gällande hcp) på juniortourerna men nu helt plötsligt när Ullna äntligen har bjudit in till tävling så sjönk det drastiskt på annmälningslistan. Är det möjligen “Jannarna” som visat vägen för våra yngre spelare?

Då är frågan om det är Ullna-tävlingen som drar till sig spelare med lågt HCP som annars inte tävlar på juniortourerna, eller om det är många fall av “kreativ rondregistrering” a la “Jannarna”.

Med dagens system så ändras HCP väldigt snabbt, och det kan ju i detta fall vara å att många satsar mer mot juniortouren om tävlingar börjar ordnas på premiumbanor…lite som på tourerna där medelscoren/placeringar för de äldre och mer erfarna är bättre vart annat år, dvs de åren som räknas för att kvala in till Ryder Cup.

Är väl inte helt orimligt att nått bra nivå i slutet av juli? Dagens system gör ju att försäsongen blir höjning och huvudsäsong sänkning. Allt för att vi skall kunna tävla om mallorca resor året runt.

Då borde sänkningarna komma nu då🙄

Från känd filosof:

Ju mer du tränar ju sämre maxpresterar du på tävling (du blir jämnare).

… och om hcp-systemet varit perfekt hade ju alla delat på 36p ändå.

Hofnar hade ju tagit fram det ultimata hcp systemet. Totalt rättvist och dynamiskt oavsett hur bra eller dåligt men spelar. Har för mig att det beskrevs på förra eller förrförra forumet, (eller kanske redan på SC tiden), men går i princip ut på att man får lika många slag som rundans differens till par :wink:

Nån som förresten hört nåt av honom?

2 gillningar

Han hänger på everythinggolf.se för det var bättre förr

3 gillningar

Jävligt skönt ställe faktiskt. Skrev tio inlägg bara idag och ingen som bråkar :slight_smile:

Jo, men oavsett så är det lite trist att det blir såhär.

Vi kämpar med att försöka öka deltagandet och närvaron på juniortävlingarna och träningarna men när det det gäller de vanliga banorna så är det knappast överbokade på dessa evenemang/tävlingar. I det här fallet får inte de som brukar spela på juniortouren vara med och det kanske är helt rätt, de sliter och kämpar (som alla givetvis gör). Jag skulle nog hellre se att de som spelat flest tävlingar under säsongen (med hyggligt resultat) kvalat in automatiskt. Så är det till finalen men i det här fallet tappar många möjligheten till poäng eftersom några lyckats komma med men som förmodligen inte kommer att spela fler tävlingar. Kanske kvittar (±0) men iaf.

En morot som kanske driver på utvecklingen men varför spelar inte “låg-hcp-arna” på alla andra tävlingarna eller är med på andra “träffar” som vi anordnar? De behövs där också för att vi ska få en bra återväxt. Det här kanske är lite OT men iaf en fråga om framtiden och hur det ser ut gällande de yngre grupperna.

Jag vet att flera “sänker sig” till tävlingarna för att komma med till liknande banor. Till andra “vanligare” tävlingar så höjer de sig för att kunna vinna. Så här är det väl även till andra senior-hcp-tävlingar?

Jag känner andra spelare som aldrig höjer sig, för då skulle de inte komna in på tävlingslistorna (scratch).

Jag vet även några som aldrig sänker sig för då skulle de inte ha en chans att vinna. Det räcker ju med att plocka upp bollen (match?) så går det inte att regga rundan.

Jag kan inte riktigt ta på det men det är något med systemet som inte är bra.

“Ju mer jag tränar desto mer tur har jag”. Ju bättre jag blir desto lägre chans har jag till 42 poäng.
Vad är vitsen?

1 gillning

Spela fler klasser, varav en är riktig tävlingklass utan hcp. De andra mer för att vara med och lära sig men där kan det vara scratch mellan olika hcpsteg typ 5-10 11-15 16-20 21-30.
Ha sedan alla priser med utlottning ist för platspris.

1 gillning

OT
Ja, kanske priser för topp 5 i resultat utan hcp och utlottning till de andra “klasserna”?
Men räcker det gör att locka fler till att spela?

En resa till Spanien som går till den som spelat bra. Låter ju otroligt…

Asså jag spelade bowling från 3 årsåldern upp till 20 ca. Där åkte man runt på junistourer å var med för att man ville vinna (bästa placering) inte en ny väska eller ett klot men det var ju en extrem bonus vid sällsynta tillfällen.
Att kids inte skulle spela om de inte vann prylar är ju befängt.

Kan bryta ut detta i en ny tråd, intressant diskussion och väldigt viktig sådan för tillväxt.

Kategorierna bör bara ta hänsyn till tävlingsresultat.

Solorundor är inte handicapgrundande men om jag förstått det rätt så kan klubben justera handicap. Hur går dom tillväga då? Dom kan ju inte justera ens handicap utefter ens solorundor,

Som du sa, de ser ju aldrig dina solorundor för du reggar dem ju inte i GIT.
Klubben kan däremot justera ditt hcp beroende på hur dina reggade rundor ser ut.

Klubben kan även justera hcp utgående från andra kriterier, t.ex spelstandard i lagtävlingar eller liknande.

Eller pga strategiskäl om det vankas solresa på prisbordet :slight_smile: