Vet du vad? Jag inbillar mig faktiskt inte att någon klubb gör detta seriöst. Förstår inte varför detta inte görs centralt med alla medel som SGF har. Alternativt inte alls.
I 99% av fallen så sköts detta automatiskt, iom registrering av rundor. Det är de övriga som HCP kommitten behöver ta hand om. Om man ser krasst på saken så behövs inget hcp för en som aldrig tävlar och bara spelar ensam. När jag var ordförande i vår regel och hcp kommitte så hade vi årligen ett tiotal fall med spelare utan giltigt hcp (totalt ca 1100 medlemmar). Genom olika metoder fastställde vi ett nytt “bas-hcp” som spelaren kunde utgå ifrån och om spelaren ville tävla officiellt så krävde vi scorer från 4 ronder för att konvertera hcp till ett giltigt tävlings-hcp.
Det finns seriösa klubbar som sköter detta korrekt, men i dagens digitala verklighet så är det nog bara mindre och/eller exklusiva klubbar som känner sina medlemmar, och alltså “vet” hur bra en viss spelare är.
Då är man som spelare alltså tvungen till att boka in sig i fyra bollar, eller erbjöd man sig från klubbhåll att gå fyra rundor med spelaren?
Jag är ju ensamspelare och behöver ju egentligen inget hcp precis som du skriver, men jag kommer vilja vara med i någon tävling framför och då behövs det.
Nu tror jag iofs att jag kommer hitta någon att spela med innan jag provar på en tävling, men ändå.
Hur detta sköts varierar säkert från klubb till klubb. Hos oss kunde man t.ex anmäla sig till “höghandicap rundor” som spelades en gång per vecka, eller helt enkelt gå in till kansliet och berätta att man inte har någon att spela med,.Oftast hittade de en passande boll med spelare i ungefär samma spelstandard. Annars kunde de t.ex introducera spelaren till diverse grupper som spelar regelbundet.
Det finns många metoder…men detta förutsätter att man har en riktig klubb, och inte bara en “anonym golfspelsanläggning”
Aa som petade ut en 12 hcp rond fast 1,5 år gammal typ. Såå fick 0.1 högre hcp.
Det är det trista man vill ju gå ner vid bra spel men man måste ha
stabilt bra spel. Dock om en sån rond kommer igen bör det resultera i ras, för nu är alla ronder runt 23-35 hcp och en på 14 hcp.
I mina 20 senaste.
Vet inte.
Inga alls, men kanske din partner ska sänkas?
Det enda jag kan tala för är under den 3 (4?) års period när jag var först medlem sedan ordförande i klubbens regel och hcp kommitte. Vi hade då ett fall som vi utredde, men som inte ledde till någon åtgärd.
Personen hade spelat väldigt mycket, registrerat ronder, fått ett hcp som troligen var högre än faktisk spelstandard. Personen hade dock till punkt och pricka följt det som förbundet sagt, och då måste vi acceptera det.
Detta var alltså före WHS hade implementerats, men där golfförbundet hade en “kreativ tolkning” av Europeiska handicapreglernas “Extra Day Score” och alltså rekommenderade att man skulle registrera scorer trots att det var emot innebörden av EDS.
Lånar en gammal tråd.
Hela idén om att hcp skall vara en rättvisande och (ganska) exakt jämförelse mellan olika spelares spelstandard, med slope och PCC och annat, vilar på en felaktig grund.
Skräp in ger skräp ut. Det största “felet”. Olika spelare hanterar systemet olika.
Olika banor har olika påverkan på olika spelare, även med slope inkluderat.
Incitament för “anpassning” av hcp.
Svårare är det inte. Slutsatsen är att man skall ta hcp med en nypa salt och som en följd acceptera att det blir lite si och så i tävlingar med hcp. (Rent fusk skall såklart stävjas)
Det ständigt blötta frågan… Men visst, systemet blir inte bättre än vad man göder det med. Registrerar man inte så finns det inte.
Personligen tycker jag att dagens system ändå är bättre än det gamla även om jag kan se vissa svagheter, primärt bland dom som spelar lite.
En eller några skräprundor har inte samma utfall som tidigare, så det är väl kanske i en form ett mer utjämnande system sett över tid.
Jag försöker förhålla mig till de såpass att jag ska ha ett så rättvisande hcp som möjligt. Jag skulle aldrig mickla till mig ett för högt hcp, vilket i sak inte är så svårt, även om det har blivit “svårare”
Tyvärr vet man ju att det finns de som faktiskt gör sitt yttersta för att tillskansa sig fördelar. Än värre är det ju att ansvariga med tillgång till system kan mickla med hcp.