Hål 18, Salem

Är det Sveriges lättaste bogey-hål? Och är det bra eller anus?

Om du står på tee 57 och vet att du “bara” behöver bogey för att ta hem segern (oavsett spelform eller tävling) behöver du bara slå ut ett slag som är kortare än 165 meter (första vattnet) men längre än typ 90 (diket).

Därefter har du ett slag på mellan 115 och 130 meter till en smal kort green som vaktas av två fint placerade bunkrar. Rätt svårt i ett pressat läge.

Men…

Om du då drämmer på ett slag som är 140-160 meter landar du garanterat i vattnet bakom greenen.

Och då får du droppa på foregreen eftersom den går hela vägen fram till vattnet. Och eftersom greeen är såpass liten, och i stort sett platt, har du en enkel putt ur bra läge för att komma upp till någon meter från flaggan.

Behöver man gör par eller bättre är det ett hyfsat svårt hål, men för bogey alltså väldigt enkelt. Att jag personligen spelar det som om jag vore dum i huvudet är en helt annan sak.

Torskade en match igår genom att lägga mitt andraslag i vänster bunker medan motståndaren la sitt andra just i vattnet…

Vad är det jag missar?
Vatten ger plikt… finns det ens på kartan att bunker då är sämre?

Egon

Du missar att om man slår i vattnet får man droppa på “i praktiken” green. Och ha en hyfsat enkel tvåputt för att säkra bogeyn.

Om du istället ligger i en av bunkrarna, och är en halv-usel lirare (läs såna som jag), så har du en skaplig utmaning kvar.

Medelspelaren, alltså inte skicklig forumit utan min motståndare, tjänade i praktiken på att med avsikt slå sitt andraslag i vattnet bakom green för att därmed ha en mycket god bogey-chans.

Svårt att säga något utan att se hur greenen ser ut. Men om greenen är liten och platt så borde man tjäna på att “komma nära”. Således blir det en bättre strategi att slå mot sista fairwaybunkern istället för att lägga sig kort om vattnet. Då borde man kunna tjäna ett slag mot att slå ut sig kort. Huruvida man spelar om birdie eller par är ju akademiskt så länge det finns en chans att “vinna ett slag” på artonde tycker jag det är bra. Mycket roligare än gamla klassiska långa parfyror där det bara handlar om att inte haverera.

Kort om greenbunkrarna på andraslaget? Chippa upp och en eller tvåputta.

Pliktområdet bakom green skall givetvis vara gulmarkeratså så så att man inte får droppa på greensidan utan måste gå till andra sidan dammen.

3 gillningar

Korrekt observation Vettenmannen, 18:e på salem är ett skithål.

Frågan är aktuell för 18:e på Klaipeda om den ö-greenen är markerad som när vi var där förra gången.

Inte spelat hålet, men ur ett banguideperspektiv ser det väldigt bra ut. Flera möjliga strategiska alternativ från tee. Kort, men ändå hinder i form av vattenhinder och OB.

Fler av dessa par-4 behövs, och mindre av långa intetsägande sådana.

1 gillning

Vi tar det igen. Hålet är alltså “felkonstruerat” eftersom man med avsikt kan slå bollen i vattnet och därmed mer eller mindre garantera sig själv en bogey. Och som jag skrev, det är alltså i situationer där du vet att det räcker med just en sådan (BOGEY) som hålet blir dåligt.

Mitt inlägg handlar inte om hur man ska spela hålet för att göra ett bättre resultat än ett över par.

Om jag ser en olåst cykel är inte min första tanke att stjäla den.
Likaså hade det inte varit det första som poppar upp att slå bollen i vattnet med flit. Men alla är vi olika antar jag…

3 gillningar

Alla är olika. Min golf är så pass svag att jag med fördel droppar bollen på en platt yta 60 cm från green hellre än att slå den från en bunker i riktning mot vatten med “bara” cirka 8-10 meter green att landa på.

När det gäller cykeln tror jag du snarare ska tänka att du behöver låna en cykel i 10 min och sedan ställa tillbaka den. I cykelstället står en olåst enväxlad hoj och en låst femväxlad. Vilken lånar du?

Återigen, byt färg på markeringen på pliktområdet bakom green. Problem solved.

2 gillningar

Hålet är bra. Risk & Reward hål.
Antingen lägger man upp sig kort med ett järn eller så tar man driver med möjlighet att driva green.
Med driver är det mer risk att gå nära vattnet. Den försiktige håller sig långt till vänster.
Min nya taktik på det här hålet är att slå en driver med fade som startar mot bunkrarna till vänster och sedan skruvar tillbaka ut på fw. Om den inte skruvar så hamnar jag i sista bunkern innan träden eller mellan bunker och träd.

1 gillning

Om du ska göra en garanterad bogey, hur spelar du det då? Det är ju det frågan handlar om :smiley:

Sorry jag kidnappade tråden för att skriva om ett bra hål.
Det är väldigt sällan jag vill göra en garanterad bogey.
Svaret är enkelt:

  • j7 till före vattnet
  • j9 till ytan mellan vattnet och ingången till green mellan bunkrarna
  • chip och enputt eller tvåputt
1 gillning

Så om du går i ledarboll på KM och VET att bogey räcker för totalseger. Då lirar du som ovan?

Jag hade fasen slagit ut ett järn till samma läge som du skriver, men därefter drämt i med J4 eller J5 för att garanterat komma förbi bunkrarna, med ren tur vid halvmiss bli kvar på green och förmodligen gå i vattnet. Därefter en bra dropp och tvåputt. K L U B B M Ä S T A R E!

Nä, om du går i vattnet på andraslaget så måste du ju sedan göra chip och enputt för en bogey. Det verkar inte alls säkert.

Man chippar inte efter dropp på 18. Man puttar!

Oavsett vilket så är chip och tvåputt säkrare än bara tvåputt.
Men föralldel, om du väljer mitt sätt kan du även treputta från utanför green.

1 gillning