En klubbmästare som lägger sig i vattnet med vilje för att vinna är ingen golfare. Etik.
En golfare, punkt. Det är förvisso sant att man ska ta tillvara på möjligheter banan har att erbjuda,men att slå i vattnet med vilje är att ta till fulhet. Golf går inte ut på att vinna till vilket medel som helst. Om man misslyckas och blir tvungen att plikta är det en helt annan sak. Bara för att man kan betyder ju inte att man måste, typ.
För mig helt obegripligt resonemang. Golf går ut på att vinna en tävling eller match. Utan fusk, men givetvis med den taktik som passar ens egen spelstyrka bäst.
En kompisrunda kan man naturligtivs spela hur man vill. Då slår jag drive på 18 på Salem. Helst på höger sida av vattnet.
Ja,jag förstår att du inte förstår. Vi är olika i hur vi uppfattar spelet och hur det spelas.
Du får gärna förklara mer ingående hur du menar även om jag till viss del köper ditt resonemang.
Att medvetet slå i vattnet för att sedan få droppa och på så sätt rädda bogey är väl lite samma sak som att fegspela och lägga upp på en kort parfemma där du kan nå greenen men där det finns risk för att slå out om du missar.
I bägge fallen spelar du medvetet för att få ett slag mer än om du direkt försöker gå för flaggan.
Vad jag inte förstår är att om du är så osäker på var du slåt bollen mot flaggan, vad talar för att du missar green på rätt ställe. Precisionen verkar vara olika pålitlig beroende på vilket mål som gäller.
Det som talar för är att ett slag utan precisionsmål är lättare än ett med. Att ”bara” slå bollen 150+ meter framåt har hyfsat liten felmarginal.
Och om man missar och slår kortare har man fortfarande chansen att nå par eller bogey.
… och där pratade du emot dig själv.
Att ge bort ett slag pga. dropp när inspelet är kort och har en ganska stor chans att bli helt ok, är helt obegripligt.
Visst, om du spelar Hitler-spel… men ändå.
Egon
Kanske starta ny tråd: Saker man kan göra på golfbanan, men inte bör.
Det jag menar är att spela spelet som det är tänkt att spelas. Inte att nyttja exempelvis en droppregel för att komma undan tanken med hålet.
Jag kan mitt spel Egon.
Och jag kan banan. Spelat över 100 rundor.
Även om det tar emot går du tro på mig.
För mig är det i praktiken bättre att slå i vattnet om jag behöver bogey. Större chans att fixa det än ett för mig chansartat inspel.
Jag puttar alltså gärna från 10-30 meter utanför green om möjlighet finns. Och är fett darrig från fairway när det gäller precision med järn, dock skaplig längdkontroll.
Vem bestämmer tanke och strategi för ett hål?
Bankommitten?
Arkitekten?
SGF?
Reglerna ger ju tillåtelse att droppa sig ur bunker med 2 slags plikt. Det verkar som om denna matematik 1 vs 2 är den som gjorts. Utöver det är det tydligen så att 2putt är en självklarhet.
Vi har stött och blött många saker du och jag… men så här illa har vi nog aldrig resonerat!?
Egon
Jag vet om den regeln och har aldrig ens övervägt den.
Jag tror dig, det är generaliseringen jag inte håller med om.
2putt är ett strategiskt misslyckande för mig. Speciellt nu när jag träffar så få greener. För många är det en lotto-vinst.
Jag är inte så ”ego” att jag dissar ett hål pga. mina egna tillkortakommanden och det är månne en kvalitet som gör mig kvalificerad för det uppdrag jag nyligen getts.
Egon
Det är forced lay-up på hålet för alla från scratch-herre till bogey-dam.
Likaså är det hinder som ökar på svårighetsgraden med en del psykologi invägt i slopningen (för bogeyspelare). Jag skulle säga att förutom längden så är det mycket som värderas som svårt och det talar för att du ”får” ett slag på hålet.
Visst, indexeringen är inte allrådande vs svårighet men det känns fel att sätta ett väldigt högt index iaf.
Egon
Fast om tvåputt är ett misslyckande för dig har ju absolut ingenting att göra med om hålet är lätt att göra bogey på.
Det handlar, igen, om att säkraste vägen till sämst bogey faktiskt för en halvtaskig lirare är att slå andraslaget i vattnet bakom greenen.
Ingången till greenen är så pass smal att man annars hamnar i läge där man ska chippa över en greenbunker, eller slå tredjeslaget från bunker. I båda fall med samma vatten bakom.
Vad är bäst?
Att slå den i vattnet på andra eller tredje slaget?
Men om jag möter så skickliga spelare att de anser att tvåputt är ett strategiskt misslyckande är jag naturligtvis ändå chanslös, så då är min egen taktik ointressant. Då njuter jag av uppvisningen i stället.
Hålet verkar designat lit åt det hållet man ibland ser på proffstourerna med läktare runt green. Bunkrar framför och på sidorna, då tar dom en klubba extra och får en fri dropp från läktaren.
Om man spelar för att “optimera” score på ett eller 72 hål så använder man den taktik som mest sannolikt uppfyller det villkoret. Vill man vinna via birdie eller par på sista hålet, när det räcker med dubbelbogey, så kan det gå snett.
Carnoustie, BO, 1999.
Salem 2024.
Valet är fritt. Vinst är målet.
Tankenöt för er som verkar det är ok att plikta med flit från ett slag från bra läge på detta hål, säg 110 till mittgreen: i vilket scenario om något ,är det läge att strunta i detta ”safe” spel?
Förstår inte riktigt frågan, men prövar ändå.
När som helst när det inte gäller nåt.
eller
Om du är så kort på andraslaget att du kan putta in bollen mellan bunkrarna.