Hur står det till med greenerna i era krokar av Sverige? Har vi områden i landet som klarat sig bättre i år?
Tidigt i våras trodde jag problemen främst låg längre söderut än Småland men eft tidigt besök på wiredaholm och sedermera katastrofen på Emmaboda så har jag hört en del om att det är katastrofalt dåligt på vissa ställen. Även pratat med min kompis som är GK på hemmabanan och som iofs talar i egen sak. Tydligen så skottade de greenerna vid väl valda tillfällen så det enda som besvärat “oss” är den tröga våren.
”Alla” i södra Sverige har haft problem med den kalla, blåsiga och torra våren. Snömögelskadorna har också varit stora, om än inte lika farliga på green där många lyckats mota problemet genom att förbereda bättre före vintern.
Jag har ju gnölat över det här tidigare… men vi hade förr greener som var öppna året om på en slinga och de var aldrig sämre än de som fått vila under vintern.
Det här med växtlighet och inte minst greener verkar vara lite var mans sanning. Som en bisak kan jag tillägga att 2 av dessa “året om” greener lagts i träda. Den ena i kanten av ett hål och den består numera av sand och några tussar gräs/“vass”. Den andra har högt gräs likt på en frodig åker. Ergo… GK i all ära men moder natur har en hel del med saken att göra.
Upsalas greener delvis bra delvis bedrövligt fläckiga. Igår måndag gjordes luftning av greenerna och då lovades att det ska kunna klippas ner lite mer.
Foregreenerna på många hål har torvats med inköpt gräs, så där är det torvpussel.
Fairways har växt ihop hyfsat, men vi i mitt gäng spelar fortfarande med lägesförbättring.
Ruffen mycket tuvigare ån tidigare år.
Vi ska ju ha Annika Invitational veckan före midsommar så det är nog nervöst i ledningen.
Av våra två banor har Söderby har klarat sig ganska bra. Edenhof är katastrofalt dålig. Tidigare säsonger har jag inte upplevt nån större skillnad i kondition men nu i vår är det som natt och dag. Hoppas den återhämtar sig snabbt.
Här i Uppsala kom det ett regn i vintras som gjorde snölagret väldigt kompakt och isigt. Vi hade typ skare utanför oss som höll att gå på. Och jag bor väldigt nära Edenhof. Söderby ligger närmare Ekoln (Mälaren) och lite mer öppet så det är minst en växtzon mildare. Nyare bana som är mer sandig också och släpper igenom vatten på ett mycket bättre sätt.
På lördag vet jag hur greenerna är.
Min gissning: I absoluta tal ganska taffliga (kommer klippas till drygt 4 mm) men i relativ jämförelse mht datum troligen riktigt bra.
Jag kan absolut klaga på greener men det är inte så att jag tycker greenkeepern skall ta åt sig då jag vet att det är en ekvation av väder, ekonomi och arbete där allt måste stämma för att det skall bli riktigt bra.
Det man däremot kan vända på är att informationen från greenkeepers ofta är lite “hemliga klubben”. Man blir lätt kritiserad vilket gör att man också lätt håller saker hemliga för att man kanske är rädd för att exponeras. En bra klubb informerar, informerar, informerar. Om veckans arbeten, om månadens arbeten. Om årets mål och visioner.
Här är ett fantastiskt exempel på hur man som banchef informerar.
Om man för en dialog på detta vis och förklarar exakt vad man håller på med. Vem har då mage att klaga? Vem tror att man kan gör arbetet bättre?
Därför svarar jag alltid så utförligt jag kan när mina kunder har frågor om plattsättning. Golvludning, tätning, sättning… vad som helst. Dom får ett svar så utförligt att dom blir glada att dom inte försöker sig på det själva men information nog att kontrollera om jag dessutom gjorde rätt sen och därmed blir nöjda med resultatet. Och gissa vad, det kommer aldrig nåra mer frågor för dom litar på det jag gör.
Information är nyckeln. Förklara varför det är som det är, vad som skall göras och hur man som medlem kan hjälpa till att ha förståelse för det som sker så kommer klagomålen minska. Ett snyftinlägg på facebook gynnar dem inte.
Precis. Att vara transparent är nyckeln men det verkar vara svårt att förstå. Vi fick i söndags kväll reda på att omfattande arbete skulle göras på en av våra banor. Där bads det om förståelse och förklaring att detta görs långsiktigt. Tror den förståelsen finns hos majoriteten av oss. Problemet är att förståelsen mot oss medlemmar som vill ha denna info tidigare för att kunna ha handlingsutrymme inte finns från andra hållet. Jag fick spela en för mig viktig match på kraftigt skurna greener och ingen möjlighet att boka om.
Alla vet att banskötsel måste göras inkl vertikalskurning och hålpipning men det är lik förbannat skittrist att komma ut till banan en söndag med enda rundan bokad på tre veckor och mötas av hålpipning… då hade jag hellre betalt greenfee på en skitbana t.om.
Jag är ingen puttare och skiter i resultatet men det förstör ändå viljan att ens slå ett bra inspel…
Enligt en kille med koll ™ går det göra hålpipning bra men det kräver att man klipper greenerna efter att man sandat och sen välter dom… då blir dom blixtsnabba och bra.. men jag antar att man inte vill klippa efter sandning för man får slipa om knivarna eller nåt.. Vet inte om det va skitsnack.. men det lät bra när han sa det