Gnäller folk lika mycket när de åker skridskor på allmänhetens åkning?
Här är ytterligare ett exempel på vad som är bra info. Det innehåller det som jag skrev i mitt inlägg högre upp. Del av ett nyhetsbrev med titel - Sista veckan i maj - publicerat på hemsidan.
“Greenkeeper och banpersonalen har lagt stort fokus på att gräsväxten ska komma igång. Och det har den gjort!
Med andra ord kan vi inte förvänta oss US Open-fart på greenerna. För att få gräset att växa ihop så kommer det även att växa på höjden. Tyvärr har vi inget mirakelmedel som enbart gör det förstnämnda. Spelytorna har börjat ta sig, så på måndag 25/5 kommer vi att krysslufta 12mm följt av en dressning. (spel mot provisorisk flagga kan förekomma) När sanden lagt sig så kommer vi att börja klippa på lägre höjd med nyslipade knivar och därmed få lite snabbare/längre rull.”
Vet inte men när pisterna inte är preppade blir jag lite sned iaf. Men säkert nån maskin som fått problem eller personal som blivit sjuk. Men skriver dom en skylt vid liftkön så ökas förståelsen är jag helt övertygad om och gnället mellan gängen försvinner och man fokuserar på det roliga igen?
Jag fattar att man blir sur. Det blir jag med.
Absolut finns där ursäkter till varför det är som det är men jag gillar mer när man informerar om vilka åtgärder man för. Det får hela organisationen att kännas mer seriös.
Vi har en komplett avsaknad av det på Åhus golfklubb. Det förväntas premium när man kommer dit och spelar men det har varit väldigt dåligt på östra och betydlgit bättre för att inte säga bra på västra. Men noll information. Man hör gnället bland medlemmar. Jag är övertygad om att ett välinformerande brev tagit kål på allt snack och bytts ut till något positivt. “Dom gör ju vad dom kan, det har jag läst”. Sen att man vet om att dom gör sitt bästa ändå räcker liksom inte till för alla.
Troligen inte, å andra sidan betalar man kanske inte +10k/säsong för det heller?
Sant. Men mest gnäll är det väl när man betalar greenfee som gäst nånstans.
Lugn nu ![]()
#gävlebo
Gävles båda banor: dom flesta greener ganska fläckiga och ojämna med några få undantag.
Fairways som tydligen inte hör hemma i den här tråden är trots det i förvånansvärt bra skick.
Nej, Edenhof är inte så skojig nu men den lär bli bättre. Tycker den är rätt mysig även om Söderby är ganska tydlig “förstabana”.
Söderby har de ju gjort ganska omfattande arbeten på sen i höstas men jag tycker ändå den håller hyfsad standard för att vara nu efter den besvärliga vintern/våren.
Eller är det nåt annat än skicket han är missnöjd med? Jag har så lite att jämföra mot. Har varken tid eller råd att åka runt och spela en massa på greenfee.
Har Avan vuxit till sig? Jag var medlem i Gävle några år. 1999-2002 tror jag. Då var Avan helt ny har jag för mig och kändes lite “naken” eller vad man ska säga. Jag föredrog faktiskt gamla banan på den tiden.
Nej, det var skicket
Avan är en fantastisk bana, stor skillnad jämfört med i början. För att inte snacka om på den tiden det var en niohålare back in the days.
Stenungsund kanon greener
Generellt tror jag att gnäll uppstår när man fått betala för nåt.
Gällande golf och skick mm så ser jag på det personligen att jag försöker se på det lite nyanserat. Tidigt i April kan man inte förvänta sig att banan är i toppskick, i mitten av juli, en helt annan sak.
Så, i april klagar jag troligen inte, men i juli skulle jag kunna ha synpunkter på leverans av skicket.
Typ så tänker jag.
Jag klagar aldrig på skicket. Banskötsel är komplicerat och jag förväntar mig att vi har kompetenta personer som gör det som går. Jag förväntar mig dock att dessa personer kommunicerar skicket och varför det är som det är och förändringar som ska ske och sker pga skötsel utöver den dagliga delen
Jag tycker nästan alltid vi har för långsamma greener (och jag menar inte stimp 9 när jag skriver långsamma, jag menar långsamma). Enda tiden när det är schysst rull är vid KM och även skapligt under golfveckan.
Jag får dock acceptera att gemene bogeygolfare knappast gillar 11-12 på stimpen (det har vi aldrig) och även att underhåll av greenerna nog blir enklare om de inte är kortsnaggade och vältade hela tiden.
Det där! Viktigt, viktigt.
Brukar dra exemplet när jag skulle boka Cruden Bay på min senaste resa till Skottland. Någon månad innan bad jag dem boka in tider åt mig. De svarade att det gör de jättegärna men att de skulle göra omfattande banarbete denna vecka och rekommenderade att jag kommer vid annat tillfälle. Gissa vilken bana som står högst upp på min lista på nästa resa?
Myt. Olofström GK hade under flera år med Svens fina arbete bäst greener i hela blekinge och ja, typ hela sverige. Hårda lergreener som man vältade för att få upp hastigheten. Ingen var så stolt som deras medlemmar, dom flesta äldre. Vi runtomkring sa att Olofström var sveriges bästa klubb förhållande till ekonomin och jag får förmoda att dom drog in rätt mycket på GF dom åren.
Så nej, både medlemmar och greenfeespelare (med husbil och fritid dvs 60+) njöt av dom snabba greenerna. En liten “snackis”.
Så nej, ingen håller ner hastigheten för att locka “seniorer”. Åtminstonde så tjänar man ingenting på det.
Det första man får som rekommendation av precis vem som helst är “Spelade <x> i helgen, fan va bra greerna va”.
Att dom däremot inte skulle vilja ha tourhastighet (14-17) kan jag väl köpa, speciellt om greerna är upphöjda. I övrigt älskar folk snabba greener. Med det sagt snackar vi fortfarande om när jag puttade av green på första putten på La Reserva ett år och hur kul det var att spela Valderama vilken hade snäppet under mitt i off season… typ 13…