Golfresor vi kanske har råd med

Nej.

Fakta?

Vad är fakta?

omagkänsla

Då man använder sig av magkänsla, finns alltid ett alternativ som är fakta?

Hmmm, nu är du kanske något på spåret som gör att vi kommer överrens (hemska tanke)
Magkänsla skulle jag definiera som “slutsats baserad på fakta men inte ända fram”, dvs där du har en mängd fakta att utgå ifrån men du kan inte lägga fram en kedja av fakta som ända fram bevisar ditt påstående?

Eller så fort det blir människans värld istället för Naturvetenskapens, hamnar fakta inte så högt på piedestal. Man brukar prata om “fakta” som typ gemensam åsikt stödd av vetenskaplig metod. Och vetenskaplig metod blir alltid grannlaga så fort man kommer in på sådant som det humana.

Man mäter nån slags ppm kolidioxid på Hawaii - Svårt tycka så mycket om det.
Man påstår att det kommer bli global uppvärmning - Redan här blir “fakta” tveksamt.
Det kommer bli dålligt för en massa människor 2100 - Sämre och sämre.
Vi måste hitta nya sätt att leva - Fakta i gröna människors huvuden, men det är mer än en som har totat ihop den. Inte bara en enskilds åsikt. Här är vi djupt inne i det humana och det en skarp hjärna kan kläcka här, om ens från det undermedvetna efter 60 års framgångsrikt tänkande kan vara väl så värt att lyssna på som något annat.

Magkänsla är en omskrivning för en erfarenhetsbaserad värdering där man inte bemödat sig att sätta etiketter eller applicera specifika skäl, på den preferens man har.

1 gillning

Skulle inte använda ordet “bemödat”.
Ibland är det vad man har att använda. Som t.ex. förälder eller ledare. Man tar beslut utan att exakt kunna skriva ner en lista med plus och minus. Och det är inte nödvändigtvis “preferens” heller, utan vad man beslutar sig för att göra.
Och dessutom, de bästa grejerna jag gjort på jobbet kommer inte ifrån att jag satte mig och gjorde plusochminuslistor. Det är lite provocerande, det här med att vi har ett undermedvetet. Men - då du löste det svåraste mattetalet på tentan - “såg” du inte lösningen?
Då skall vi inte ens börja tänka på sådant som kreativa processer.

Men nu har vi kommit rätt långt från golfresor… :slight_smile:

Magkänsla är när man känner att något inte stämmer men man kan inte sätta fingret på vad det är.
Dvs. det är det undermedvetna som signalerar.

Fakta är med i spelet. Du vet inte vilken fakta som leder till magkänslan och den behöver egentligen inte vara korrekt utan det är din egen version av fakta som styr.

Egon

Vi sätter punkt för magens känsla i denna tråd, tycker jag. Filosofitråden funkar skapligt för fortsatta magövningar.

Lykia links.

4 gillningar

Omdöme? Värd att åka och spela?

Tees lite ojämna.
Fairways, mycket onduleringar samt avringar mot fairway/semiruff gränslandet. Innebär att man ofta står i någon lutning inför sitt andra/tredje slag.
Mycket fairway bunkrar.
Grennområde, bunkrar en del pottbunkrar, många bunkrar djupa.
Greener, blir knappt nedslagsmärken.
Greener jämt rull, tål mycket regn. Mycket onduleringar en del avrinningar.
Runt och på green tuggar slag.
Omdöme/ värt att spela, Japp.

2 gillningar

Kostnad Lykia + div omkring kostnader.
Ca 18500kr.
Spelade 5x18 hål.
En 9 hålare
En 7 hålare
Svårt med xtra tider då banan var fullbokad.
5st rundor var förbokade den 6:e skulle vi ordna på plats. Lättare sagt än gjort, vi fick en tid sent för 6:e rundan vilket gjorde att vi inte kunde spela en 18 hålare då det skulle hunnit bli mörkt för att bli klar med den.
Prisvärt? Alla ggr.

1 gillning