Summeringen av spaniensemestern är färdig. Vi spelade 3 “skitbanor” och 4 “finbanor” sen blev vi dessvärre sjuka. Det hade kostat ca 6000 mer att spela finbanor alla dagarna och det hade gjort resan 14% dyrare.
Har man inte råd med 14% mer eller mindre på en resa? Visst, vi hade kunnat spara lite på att bara spela skitbanor men hur glad blir man av det.
“Det har blivit dyrt här nere”. Resan för 2 år sen kostade ca 4000 mindre och då spelade vi ändå Valderrama… ihop med ungefär samma finbanor-ratio
För mycket folk där tyvärr. Man får försöka hitta nåt annat. Oklart om det är bättre i Portugal tyvärr. Tunisien/Marocko kanske? Nån timme längre flygtid och Nordafrika är nackdelar.
Man har så hög GF eftersom man 1) kan och 2) inte vill ha mer folk på banan. Jag tror dom har 2-3 starttider per dag mån-tor på Valderrama.
Vill dom så säger dom good bye till det också.
Sen åker vi ju ner nu när det är sköna 20-25gr en solig dag och inte helt olidligt i golfbilen. Så inget tryck på banorna därav.
A propos 14%. Det handlar ju inte bara om “har råd”. Det handlar om pang-för-pengen. Är 7*Valldis det man drömmer om så får man väl skeda ut 35’ och vara nöjd så.
Räknar lugnt med 10k per runda på Valderrama. Käkar före och efter, tränar lite på rangen… köper nån tröja osv.
Men visst, det är det värt. Billigaste du kommer undan med är 7500 per runda. 550€ greenfee och 100€ till caddien. Men det har som sagt blivit dyrare, va en hundring billigare för nåra år sen. Ångrar inte ett enda av mina varv där.
Resonemanget håller ändå. Man drar en gräns någonstans, över vilken man känner att det kanske inte blir utväxling på kostnaden. Men det kanske är “ha råd”-gränsen?
Att “ha råd” är ju en annan sak nu än när man t ex var student. Då var det “jag har verkligen inte pengarna”. Nu är det mer än fråga om prioriteringar och samvete.
Om jag väljer att leva på existensminimum i övrigt skulle jag ju ha råd med en Lamborghini Huracan. Typ.
För egen del skulle jag gärna åka på paketresa, men inte till de ställena. Ett lite schysstare ställe där man bor på banan och spelar samma bana alla dagar utom en då man drar iväg på utflykt. Och utan hyrbil så man slipper det trasslet.
Tror att en vecka i Spanien med flyg, hyrbil, boende, GF och restaurangbesök brukar kosta 55-60-65 kkr för Herr och Fru Norrland.
Jag har nog aldrig räknat ut exakt kostnad och den varierar ju lite beroende av vad exakt upplägg råkar bli.
Årliga golfresan, något paket. Sista åren ca 20 papp har ingen exakt pejl. Belek inte alltid det ingår spela hur mycket du orkar, de gångar har vi bokat in oss andra banor 1-2 rundor. National alltid om extra runda ska bokas.
Gissar på att alla har råd att spendera mer på en golfresa men det är ingen prioritet.
Jag gjorde en överslagsaktig jämförelse mellan våra typiska resor och ungefär motsvarande paketresa/or. Det blir ungefär samma kostnad. Kanske något billigare för paket men inte någon påtaglig skillnad.
Men!
Det beror ju lite på vart man reser. Vi gillar Alicante med omnejd. Vi gillar också Palma men där är det klart dyrare.
Ett prisvärt alternativ (enligt mig) är Melia Villaitana (utanför Benidorm), 30 minuter från Alicante flygplats.
Vi har varit där ett par gånger, nu senast i början av januari. Med Golf Plaisir 30 tusen för resa, boende, halvpension och 5 heldagsgreenfee. Två banor på resorten. En “mästerskapsbana” och en par 62-bana utslängd bland ravinerna. Superkul matchspelsbana, om man nu kan säga att någon bana är roligare för matchspel än någon annan!
Vi har förstås ätit lunch på golfrestaurangen mellan rundorna och vi har köpt öl/vin till maten. Tillkommer lite bensin och parkering på Landvetter. Totalt kanske 40 tusen för två personer.
Annars brukar vi hitta vettiga longstay ungefär vartannat år. Då brukar resa, boende (lägenhet/självhushåll), hyrbil och golf i 4 veckor hamna på kring 55-65 tusen för två. Givetvis tillkommer då alla mat- och utflyktskostnader ovanpå detta.
Tyckte inte resorten levererade något som var över medel och absolut inget som lockade till fler besök. Då skulle jag mycket hellre besöka Sierra, Sand Valley eller några av våra resmål från Alberts resor. Jag kan tillägga att resan var en vinst från tävling så kostnaden var ringa!