Golfresor vi kanske har råd med

Det där är jag både för fattig och för snål för. Så länge golfpolaren hade den goda smaken att leva åkte vi typ på nån Golf Plaisir med all inclusive. Med bärs kom man undan med drygt 15 papp.

1 gillning

Paketresor till “vettiga” ställen (dock mindre bra än Costa Navarino) kostar 22-25 kkr per person, som det verkar. Sedan tillkommer 3-4 kkr för transport till ARN. Åsså skall man lägga på 2*2 GF, man skall kanske pynta för en del mat som inte ingår, eller dricka.
Det slutar någonstans runt 55-ish hur man än vrider och vänder på saken.

Det finns såklart billigare alternativ, men de innehåller inte det vi vill ha när vi drar iväg.

Vår resebudget för 2025 ligger på cirka 200-220 kkr. Den innehåller: Två ggr Spanien, en gång västkusten, en gång Finland, en gång Lofoten, ett bröllop en bit söderut. Det är oklart om Fi och No blir av, men de finns på “kartan”. Man kan läsa det där som: De pengar som kan sparas, de reser vi hellre upp.

En mycket sund inställning!
Vi var på bröllop i somras och passade på att ta Florida två veckor när vi ändå var över.
Hustrun satte en prel budget på 150’. Jag skrattade, rullade lite med ögonen och sade att vi inte skulle leva lyxliv där borta.
Budgeten stämde rätt bra…
Det har blivit dyrt att resa

2 gillningar

Jag är inne på att kombinera sommarens besök till Luleå med en tur upp till Lofoten Links! Såväl resa som omgivningarna på plats ser fantastiska ut!

2 gillningar

Vi får väl ta en runda om jag är hemma när du är på plats.

1 gillning

Vi åker ett gäng i vår till alicante.
Med en tidigt beställd resa, ett air bnb med pool och gott om plats och 4 rundor golf är vi ganska komfortabelt söder om 10k.

För något år sedan Belek Titanic ***** all inclusive, inclusive klubben, rätt skönt att efter rundan lämna in sina klubbor för rengöring( 100 spänn för veckan) och sätta sig på klubbverandan och beställa in vad nu önskades, beer wagon som åkte runt på banan, super spa, grymmaste buffen.
Gräsrange.
2 banor, inga märkvärdiga
Gött gäng.
Sammantaget överlägset det vanliga **** all inclusive.
Kostnad över 20 papp. National o Pascha bokades separat. 2000kr?

Det är förstås både tillåtet och även vanligt att man tycker olika.

Jag tycker priset var långt under medel men att resorten sammantaget (boende, mat, golf och närhet till flygplats) var bra vilket gör den mycket prisvärd. Kortbyxor i januari är faktiskt rätt gött…

När man läser alla priser här så lyfter man ödmjukt på hatten för Albert och hans Albertresa till våren.

4 gillningar

Alberts researrangemang förefaller vara mycket väl genomtänkta.

Eftersom jag blev intrigerad av att checka kostnaden så googlade jag runt lite.
Jovars, det går att hitta resor till finare ställen på prime-time för runt 25k men i mångt och mycket låg de betydligt närmare 10-15.

Egon

Jag har varit student nu i 4 år, och har under denna tid hunnit med 3 golfresor. Först en weekend till Åland (mycket positivt överraskad), en vecka på Buenavista med familjen Hedblom (andra gången på Buenavista, älskar stället!) och en vecka på Soma Bay i Egypten. Första resan vill jag minnas gick på strax under 7k allt som allt med resa, boende, 4 greenfees och mat. Buenavista gick på 24.000:-, det var en fantastisk vecka men jag kunde nog känna att smärtgränsen egentligen hade nåtts (har sett att de ökade priset ytterligare 3-4k året efter). 15k för Egypten var sjukt prisvärt, men resan var på kampanj så ordinarie pris var 17k. Trots priset var vi bara 2 par med Golf Plaisir den veckan!!

Det märks dock väldigt tydligt att golfrese-priserna har ökat ganska ordentligt sen efter pandemin. Troligen en cocktail av inflation, ökade kostnader, högre ränta och dålig utveckling för kronan mot euron och andra valutor. Resor som tidigare gick för 13k går för 16k, och resorna som gick för 15-16k går för 20-22k.

Jag har åkt med bästa polaren varje gång, men har även försökt få med lite gamla grabbkompisar. De har aldrig “haft råd”. Trots att de är heltidsarbetande hantverkare och tjänar norr om 40’ och är utan barn. Det är dessutom samma grabbar som, under förra sommaren när vi skulle transportera oss, ville boka taxi trots att min syster skulle åka samma sträcka bara 25 minuter senare. Jag motsatte mig och sa att jag inte tycker det är värt att betala 1000 spänn (splittat på 3, men ändå) för att komma fram en halvtimme tidigare, så i så fall fick de betala. Det gjorde de gladeligen. Tror taxinotan till slut bara hamnade på dryga 700:-, men bara baserat på beteendet kan jag ju förstå varför de inte har råd med golfresorna…

2 gillningar

Kan man få en vecka i Spanien (eller motsvarande), från ARN, inkl sju GF, bra boende, transport och restaurang/bar för under 20-25 kkr/person så är det bara att lyfta på hatten för en lyckad resa.

Jag “drömmer” mig ofta tillbaka till Buenavista. Inte helt galet med heldagsgreenfee och ta ordinarie runda på morgonen, äta på golfrestaurangen och sedan ge sig ut igen.

Jag lider tyvärr när jag flyger (egentligen när jag är stilla) så 3,5 timme till Spanien känns rimligt. Kanarieöar eller över Atlanten, eller för all del bortåt Thailand, not so much…

4 gillningar

Vi åker tors -sön, så ingen vecka.

1 gillning

Jag har sneglat på Buenavista. Ser ut att vara rätt schysst. :slightly_smiling_face:

Om du lider av långflygningar så går ZA bort. Det är annars ett mkt bra resmål för golf, upplevelser, wildlife, mat och vin.

Jag är verkligen alldeles för dålig på golf för att lägga femsiffrigt på resor i ämnet. Har inte spelet för att njuta av fina banor.

Dessutom lite för asocial för att delta i gruppresor, även om Klaipeda var ett trevligt undantag.

Tycker dock ändå att det är trevligt att läsa om era planer och resmål.

Men ska det läggas pengar på utriket är det fotboll och musik som gäller i första hand om jag får bestämma.

Ingen kan vara sämre än jag. Men det är förbaskat kul ändå!! Och ingen öl är godare än den efter en golfrunda!!

Sen tycker jag hela grejen är: komma bort från regn och slask (för jag reser inte på sommaren utan typiskt jan-mars), ledigt från jobbet lite mitt emellan julledighet och semester (om nu inte resan blir kring årsskiftet, förstås).

2 gillningar

Jodå, den i skidbacken en solig eftermiddag i alperna. Man blir inte tillräckligt trött av golf för att nå den där öl-nirvanan.

1 gillning

Riktigt bra. På norra sidan av ön så lite ostadigare/svalare, men väldigt rolig Ballesteros-bana, trevligt boende med bra mat och hyfsat gym. Rekommenderas!

1 gillning