Golfpiké - obegripligt golfmode

Har under några år nu förundrats lite över det golfmode på piké-fronten som invaderat våra golfbutiker. Numera verkar alla piké-tröjor vara tillverkade i någon form av syntetmaterial - som väl skall andas på ett behagligt sätt och inte klistra fast sig mot kroppen under stekheta dagar. Felet med dessa piké-tröjor är att de sitter så otroligt illa på gemene golfare. Är du kraftig - så syns buken klart, tydligt och oklädsamt. Är du smal, så hänger pikén över kroppen som ett sladdrigt oformat tygstycke. De enda pikétröjorna sitter snyggt på är de som är något sånär vältränad.

För min del har det gjort att det inte ens är lönt att besöka en golfbutiks klädavdelning längre. Jag trivs bra i bomullspikéer och köper gladeligen detta i vanliga butiker istället. Köper ni dessa syntettillverkade pikétröjorna?

1 gillning

Är det riktigt varmt är ju bomullskläder värdelösa. Dock har jag nog inte köpt piké i golfbutik så jag vet ju inget om själva modet.

Jag brukar heller inte köpa golfutrustning i klädbutiker.

Om jag var en sån person som gillade att spela golf när det är varmt så skulle jag satsa på ull, t.ex. merinoull.

Stör mig inte på pikéer, passar fint. Tycker golfkläder är sköna, är väl stretchen .

Håller med om att tjockisar ser förjävliga ut i dessa golfpikéer, men det gör de väl förvisso i de flesta klädesplagg. Om man är väldigt tunn så handlar det bara om att inte köpa pikéer i regular fit, utan de måste köpa pikéer som sitter åt. Då ser det inte konstigt eller fult ut. Det är väldigt många som använder kläder som är minst 1 storlek för stor.

3 gillningar

Slog precis på Europatourtävlingen på TV och får se ett lysande exempel direkt. Kolla Sebastian Söderbergs piké idag. Den är minst 1, nästan 1.5, storlek för stor. Han är lång och smal och skjortan fladdrar som en mantel. Ser väldigt illa ut.

I nästa sekvens visar man Adrian Meronk. Hans passform på pikén är föredömlig, sitter precis som den ska. Trots att han är nästan 2 meter lång!

1 gillning

Avskyr krage på tröjor. Spelar alltid med rund hals.

Anser att Svenne banan oftast är illa kläd map passform på kläder. Viktigast är väl priset och helst på något märkes plagg.
Personligen blir det Atletic fit/slim fit om en pike ska sitta bra. Svårast att hitta byxor som passar…

1 gillning

Piké i det där elastiska "gummisyntet"materialet är eländiga. Oavsett passform.

“Jag är för fet för en duff”

1 gillning

Sen har vi fler och fler som spelar i pyjamasbyxor …ser för jävligt ut!

6 gillningar

Sant, var ju tvungen att kolla på sändningen igen de första hålen då man fick se S Söderberg i bild - och visst sitter pikétröjan illa. Desto bättre sitter den på Meronk som du skrev. Får prova mina icke-bomulls-pikétröjor och se om det är för stora storlekar jag har. Har ju dessvärre begåvats med en liten mage trots att jag är lång och smal…

Vill ju också minnas att på bomullspiké-tiden så kunde man ibland se icke så klädsamma lökringar under armarna hos både proffs och vanliga golfare. Kanske är pikétröjorna i detta myskomaterial ändå att föredra för flertalet…!?

Någon som testat golfpiké från snöleo i 100% merinoull ?

Jag vet inte hur ni andra resonerar gällande kläder på banan men med åren för egen del så är det bekvämare som gäller oavsett hur andra tycker det ser ut. Som medelålders herre med problemet att rejält midjemått kräver stor storlek med påföljande problem att benlängden sticker iväg och leder till säckiga påsar över skona. Därför är för mig joggers med resår i midjan bra för de sitter bra i midjan utan bälteskrav samt att resår i foten löser en del av säckproblemet. Även piké utan krage är min melodi för har jag överdrags tröja stör kragen då det blir knöligt i halsen. Sen även att efter någon tvätt rullas kragen och spretar vilket inte ser bra ut (ser även detta hos andra ståndet inte bristande tvättkunskap). Även piké storlek så tycker jag nog att lite för stor är bekvämt och ser bättre ut på de flesta än när tight ger möjlighet för allsköns gubbmagar att visa sig samt att när de åker upp på magen då de blir för korta på grund av att det spänner över magen är inte så klädsamt.

Nackdelen med större storlek är ofta att axelsömmen
hamnar galet fel, tok långt ner på armen, skitfult.
Med raglanärm så bör man som gubbe med gubbmage vara anständigt pike klädd i lite större storlek. Kanske inte så vanligt med raglan på pike…

Har aldig köpt nån själv, antingen vinner jag dem eller så köper husets kvinnor till mej, alltifrån bomullslacoste till såna där det står peak performance och sånt och är sladdriga och sköna. Håller inte med Vattu, Rene Lacoste var lite av ett geni då han syntetiserade skjortan med mer bekväma bomullströja till något som är både ledigt och elegant.
Ang passform så kan de vara lite stora och hänga utanpå brallorna, passar alla kroppar och ser lite sjavsnyggt ut. Går förresten oftast klädd så på jobbet också, nu då man inte har kavajjobb länge.

Ang. material så är det så blandat idag att man inte kan generalisera.
En viss % bomull ger inte aut. de egenskaper man tänker på ang. ”Bomullspiké”. Samma med petflasketyget. Vissa är olidligt fuktdrivande och andra är det inte.

Passform är en annan sak och ett högre gram/kvm ger bättre fit för alla.

Bästa golfpikén jag har är röd med ett Skåne-emblem på. Av märket Craft tror jag. Den faller snyggt på min feta lekamen.

Egon

Word!

1 gillning

Håller med. Det har avverkats en del golfpikéer genom åren och det har funnits tillfällen då jag inte alls varit nöjd med egenskaperna trots att jag tänkt att jag köpt en bomullspiké eller en syntetpiké likt de jag har hemma.

Men nu har jag äntligen hittat några favoriter, bland annat Footjoys modell “Solid Stretch Tour” som jag har i åtminstone tre olika färger.

Min bästa väger mer, sitter bäst känns skönast, Jacob Cohen, dock plånkan säger att CK är bra nog.