Golfbil

Har varit bilförbud på Ålands GKs bägge banor hela veckan, och idag kom meddelande om att förbudet fortsätter åtminstone t.o.m söndag.

Jag tror inte att jag skrivit det i den här tråden men det har varit uppe förr.

Leasing av golfbilar (4 år sedan är min info ifrån) kostar 25K/år. Klubben leasar och säljer ut bilen till sponsring för samma summa. Företaget som sponsrar har fri tillgång till bil för 1-2 personer.
Win win för sponsor/golfspelare och klubben som får en bil till att hyra ut under övr. tid.

Egon

Möjligen undantaget en bana full med spelare som spelar tvåmanna texas scramble, så är “cart path only” den långsammaste metoden att ta sig runt en golfbana.
Blir ett jävla springande fram och tillbaka från bilen med 3-4 klubbor i handen, där bollen enligt Murphy kommer att ligga i ruffen på motsatt sida om fairway.

Sen är det ju så att många banor (de flesta?) här i norden inte har bilvägar runt alla hål, och för att undvika att köra sönder banan så måste man såklart förbjuda bilar om banorna inte är byggda på mark som dränerar undan vattnet.

Med det sagt så är jag helt för att spela med bil, och gör det så ofta jag kan (och anser mig ha råd med).

Aldrig åkt bil. Ser dock en fördel med bil om man vill klämma en runda tidigt eller sent på dagen.

Det är intressant att se gubbar bli sura på undomar som hyr bil “som är så unga och friska”. D

Inte för at dom knske spelar dubbelt så många hål på samma tid eller vill hinna med annat under dagen. Dessutom rätt roligt o köra runt o glida i. Däremot krävs det lite vana och tanke för att det skall bli effektivt om man sitter två i bilen men sånt brukar ge sig rätt fort.

Dessutom drar dom in minst lika mycket pengar (ofta mer) än slitna pensionärer med rabatt.

En liten detalj till @egon, om alla golfbilar är uthyrda har man för få. Då får man söka nytt tillstånd hos länsstyrelsen och skaffa fler =)

Det där kommer ge sig.
Om jag har lite koll (?) så har vi ökat parken från/till 3,5,8,10 under lika många år.
Grejen är ju att klubben får + i kassan på bilarna. Ibland är det dock så att en kostnad anses behöva ha täckning före den köps in. Leasing/sponsring ger detta.
Jag har inget say… Jag är bara supportande medlem.

Egon

1 gillning

Säg att en bil kostar 80,000 (+moms) och sen tar vi säg 300kr + moms (375 inkl) . Vi hyr ut bilarna i snitt en gång per dag (men i verkligheten om man hade mycket golfbilar så är två gånger om dagen inget konstigt). Då tar det 266 golfdagar att få igen investeringen. Skall vi säga 2 säsonger a 133 dagar? Med lite sponsorhjälp (skylt på bilarna) kan vi få ner detta ytterligare. Kanske sponsordeal med att man får låna golfbil gratis? Skulle jag kunna betala 10’ extra för om året som företagare. Bara som tankeexperiment. Tror en ny golfbil har 10 säsonger i sig. Självklart visst underhåll men också utmärkt uppgift för vinterarbete hos banpersonal som annars får gå hemma.

Jag har ingen direkt tanke om din kalkyl här…
men det jag berättade är hur det gör till på vår klubb. Jag gissar att man leasar på andra klubbar också med/utan sponsring och ändå får täckning på årsbasis.

Modellen som funkar hos oss ger 0:- i utgift, 25k in från sponsor och månadsvis leasingkostnad.
Laddning kostar en del, underhåll är minimalt under leasingperioden dvs. Batterier håller 3-5 år (klarar fortfarande 36 med råge).

Uthyrningsfrekvensen har ökat.
Kostnaden är, än så länge, låg i fh. till inflation mm. Det kostar mindre idag att hyra än för 10 år sedan och det beror på att vi har fler bilar och alla bär sin egen kostnad iom. spons.

Som ett ytterligare tankeexperiment… skulle man kunna finansiera en banas behov av golfbilar sant betala en del av servicen med att hantera uthyrningen… och leva på det.
Addera avtal med större företag om reklam…, en business.

Nu är det tyvärr så att klubbar/golfbanor äger rätten… :pensive:

Egon

Inget större fel med bil. det går fortare för de långsammare. Men jag spelar fort och behöver trimma kagge.

Vid riktigt blöt bana får man bara köra på de asfalterade vägarna som går utmed respektive fairwaykant.

Vid riktigt blöt bana kan man göra vad man vill. Ingen går och sölar i regn.

1 gillning

Bil och regn går inte ihop, tycker jag. Då är vagn med en bra paraplyhållare optimalt.
Annars har jag börjat bära en del igen. Men varierar mest mellan vagn och bag, men jag har en kamrat som MÅSTE ha bil, då åker jag med i bilen för enkelhetens skull.
Annars blir det sällan bil, om man inte spelar 36 hål, då kan det vara skönt med bil sista 18

Golfbil när det regnar lite för mycket funkar inte…
https://twitter.com/NUCLRGOLF/status/1690502554864488448

Och inte heller när det är för varmt, typ…
https://twitter.com/NUCLRGOLF/status/1691065513823129601

1 gillning

Golf och regn hör inte ihop, regnar det stannar man hemma.

3 gillningar