Reglerna är ju sådana att klubben är bestämmande.
Nu har vi ett antal privata bilar ändå… men egentligen förstår man klubbens dilemma om de ska erbjuda xx antal bilar till uthyrning … så vill de ju få snurr på det hela så att parken lönar sig.
I praktiken, ekonomiskt sett, är det inget problem. En bil går ju på mellan 20-70tusen i inköp beg. Jag betalar under 4tusen/år lm jag vill ha obegränsad tillgång till golfbil. Utan sjukintyg…, runt 6tusen.
Med dagens livslängd på batteri och inräknat underhåll etc. så blir det mååånga år av hyra innan en egen golfbil lönar sig.
Hmmm
60 rundor à 200:- (mängdrabatt) med hyrd golfbil blir ju 12k per säsong. Lägg därtill att man då knappast har tillgänglig bil alla ggr när man själv vill spela.
Jag började spela golf vid 50-årsålder och sa då kaxigt att jag spelar så länge som jag orkar gå och bära bagen. Sedan blev man lite mer ödmjuk och det blev vagn. Efter jag åkte på min vaskulit med åtföljande ansträngningsastma, och nu den här j…a värmen, så började jag luska på golfbil. Golfstar erbjuder 10-klippskort för 2500:- med läkarintyg. Det tar fortfarande emot så jag gav mig själv en elvagn med fjärrkontroll i 70-årepresent av mitt bolag och det var premiärtur idag med vagnen på Åda (utan diskes/vattenkörning). Men som sagt, 250:- rundan på Golfstar med klippkort och intyg tycker jag är helt ok.
Körde golfbil en gång på Villaitana eftersom man var tvungen, det var rätt kul faktiskt. Får se vid vilken ålder jag slutar bära bag. Vid högtidligare tillfällen hyr jag vagn.
Vi pratade om detta under rundan i helgen då det regnade ganska mkt.
I regn föredrar jag att gå, det är lättare att skydda sig tycker jag. Det som krävs är vagn med en paraplyhållare, gärna ställbart, man behöver ett hyggligt paraply, stort och helst högt/långt och regnhuvan på vagnen. Man har ett bättre skydd större sträckor kanske.
Regnhandske föredras. Går man håller man värmen bättre.
Åker man bil är det inte sällan som det kommer lite från sidan, sätet blir blött. Den där huvan som ska skydda klubborna, den på bilen, den droppar ofta ner på klubborna när man lyfter den så att klubborna och händerna blir blöta. Och så blir man blötare för att så snart man ska utanför bilen har man inget skydd, och kallare för att man sitter stilla.
Den enda fördelen ska väl vara att skorna möjligtvis kan hållas mindre blöta.
Jag hittar inte att jag svarade på en tidigare fråga…(är jag senil så bortse från upprepningen).
Ja, jag får köpa 10-kort för 1800:- och årskort för 4000:-.
Det är billigt och även om det inte ör 100% tillgång på bilar så funkar det om man planerar sin rond.
I praktiken är bil bara en vanesak.
De som ifrågasätter golfbil mht. motion har jag all respekt för. Håller alltså med dem men blir ofta förundrad då de i samma andetag brukar hävda att golfbilen inte hjälper med orken/resultat.
Jag ser också att yngre gärna hyr bil och den stående kommentaren från många blir då… ”De kan väl gå som är så unga”.
Men, det är ju det de inte vill!
De vill att ronden ska gå fortare och får säkert din motion på annat sätt.
Sk vi vara riktigt ärliga så är inte golf någon direkt motion att tala om. Det är självklart mer fysiskt än att ligga på sofflocket och visst f-n känns det i kroppen när man kommer hem … men motion vs uttag och slitage är en fin balans. Det sliter nog mer på leder än vad det ger tillbaka i ökad styrka/muskelmassa som ska skydda lederna.
Golfbil möjliggjorde golf med barn tre dagar i rad. Hade aldrig fungerat annars. Nu har han kört bil och är jätteglad. Golfbilar borde vara obligatoriskt för spelare med över 10 i hcp.
…och ingå i greenfee eller medlemskap ?
Får se nu, det behövs 2 bilar per full boll. 24-25 bollar ute samtidigt plus lite marginal, laddtid och bilar på service så kommer det att behövas minst 70-80 bilar
Idag är det förresten golfbilsförbud pga allt regnande på flera banor i Umeå-området - vad gäller då ?
I övrigt håller jag med men en önskan att bil var obligatoriskt är inte fel.
En spåning är att vi går ditåt.
Vår klubb hade kanske 3 bilar för några år sedan och numera har vi kanske 10 (med privatare 18).
De är ute konstant och det är faktiskt rätt många kids som hyr. De spelar golf på ett annat sätt och förutom luvtröjor samt byxor som inte når ned till fötterna så tycker jag att de är rätt på det.