Golf och öl

En god öl innan rundan, och en efter nio är inte fel. Diskret birdie-whisky är inte att förakta. Men att gå runt på banan med en medhavd ölflaska i handen ser lite lågt ut tycker jag.

Det bör finnas kringkörande försäljare så man slipper ha med sig öl i bagen.

4 gillningar

Vad fyller ölen före och under rundan för funktion? Efter om man inte kör är en nobrainer.

Ungefär samma syfte som att dricka öl när man spelar dart eller biljard.
Öl före rundan till mat är gott.

Dart eller biljard skiljer sig rätt mycket från golf, rent fysiskt.

Har i och för sig, på det glada 80-talet spelat golf med gubbgäng som drog en elefantöl vart tredje hål och de lirade faktiskt skapligt hela rundan.

I ämnet - Kör Sigtuna fortfarande sin Whiskygolf? Tror jag frågat förut, kanske kommit till någon med mer info.

För att det är gott?

1 gillning

Håller inte med rörande skillnader rörande golf, dart och biljard. Det hela går ut på att återupprepa en rörelse så exakt som möjligt.

Exakt samma delar av hjärnan är aktiva i de olika aktiviteterna.

Ett exempel är Shaun Murphy, snookerspelaren. Troligen den ende som gjort 147 i snooker, HIO i golf, scratch golf och 9-pilars utgång i dart.
Imponerande.

1 gillning

I hjärnan ja i benen nej, och mens sana in corpori sana. För golfbilkörare är det nog same same men frågan är hur mycket öl man skall dricka och köra golfbil…

Långsam promenad är inget om kräver någon specifik fysik.
Det är väl först vid ett dussin öl eller så som det blir svårt att gå ?
Och då blir det ju svårt även i dart eller biljard.

Med en dåres envishet hävdar jag att om du fått i dig en öl för mycket kan du fortfarande prestera hyggligt i golf men inte i dart eller biljard.

En något ostadig golfare kan fortfarande träffa fairway rätt ofta, det kanske blir några fler missade meterputtar men ingen större skillnad i prestation.

I dart blir det ettor istället för 20

I biljard får du inte i bollarna.

1 gillning

Nu har jag ytterst sällan druckit nåt öl under eller före en runda, det är en efteraktivitet för mej, men jag undrar jag om öl skulle vara bra för scoren. En öl innan dart(där jag åtminstone i förra milleniet hade lägre hcp än i golf) gjorde en stadig öl ingalunda precisionen sämre. Men knallandet med en massa öl i magen känns inte - i teorin - produktivt för scoren. Jag frågar för jag vet inte.

Skjuter ni bättre, sämre eller lika bra med en stor stark under västen, ni som har rutinen härvidlag?

Alkoholen påverkar inte alls mitt spel om det är ett rimligt intag.

För de som undrar har jag nog denna säsong druckit sammanlagt 6 öl i samband med golf.
En gång en öl efter 9 hål när det var obeskrivligt hett, säkert 23-24 grader.
5 gånger har det blivit en öl efter rundan.
Någon birdiewhiskey har inte förekommit.

Empiriska studier rekommenderas!

Det går ganska bra att lira golf även om man är lite bakis, så det gör inget om du råkar överdosera när du testar din hypotes.

1 gillning

Du borde väl komma ihåg femkamparen som diskades i OS 1968 när han hade tagit en öl för mycket före pistolskyttet. Allt för att lugna nerverna.

Kommer man verkligen upp i 0.81 promille på en bärs?

Edit : app app nu såg jag en öl FÖR MYCKET. Kan inte tro att 0.81 är optimalt för pistolskytte.
0.81 borde väl vara 4, typ? Kanske tre om man tar dem snabbt.

Edit igen, hittade en promilleräknare, snarare två snabbt eller tre på en timme

Den här förresten, mitt enda minne av OS 68 var att morsan satte mig framför TV:n hyfsat nyinköpt och OS igång. De tjatade om att det gick via satellit, och sen fatta jag ingenting. De sprang en raklänga och sen stannade dom. Obegripligt. Så nej jag borde inte komma ihåg skyttet 68.

Under någon timme så är 4 öl och en halv flaska rödtjut = 0.74.
Det har jag ett snart 40 år gammalt protokoll på. :pensive:

Egon

1 gillning

Om jag vill dricka öl så är min gräns 1 liter som då inmundigas före och under första 9:o.

Spelar jag golf där vistelsen och spelet/drickandet är en happening så klarar jag minst 6-7 öl under de +4 timmar som en runda tar. Detta utan att spelet blir lidande … alls.

Egon

1 gillning