Golf och öl

Vad tycker vi om öl på golfbanan.

Jag tar gärna en före, en efter 9 och sen nån till om jag inte kör.

Saken är den att jag tidigare raljerat lite över folk som dricker öl under rundan.
Blev medbjuden på en tripp med några bekanta och den törstigaste drog nog i sig 10/runda.
Nu har jag svängt.
Det finns inget behov och om det blir noll, 1 eller 5 spelar mindre roll. Men jag har insett att ölen före eller efter 9 är en ren trivselfaktor.
Me like.

Egon

1 gillning

I rätt sällskap och under rätt förutsättning är en öl eller två under rundan gott.

Alkohol hör absolut inte till golfen och bör undvikas i det längsta. Varför, bjuder du?

1 gillning

För egen del kan jag ha och mista det. Om folk jag spelar med sköter det snyggt är det inga problem för mig. Folk som blir fulla och dräller och missköter sig kan jag vara utan.

1 gillning

Öl på 19:e är givet om man inte ska köra.
En öl till eventuell lunch innan rundan sitter heller inte fel.

Under själva golfspelet dricker jag normalt inte öl. (birdie-whiskey med grabbgänget är ett krav)

Så mycket whiskey blir det dock inte, det är numera sällan man får i en birdie.

På min 25-års-golf på Ljunghusen förra året (vi var totalt 20 spelare, uppdelade i fem 4-manna-lag som spelade scramble) åt vi gemensam lunch före rundan där alla drack öl till maten. Sedan ingick 2 bira i bagen till varje spelare som ett litet startkit, plus att jag körde en egenkomponerad närmast-hål-tävling på hål 4 där min syster tog emot alla spelare. Träffade man greenen fick man en öl/cider, missade man greenen fick man en 3cl jäger-flaska. Vinnaren av närmast hål-tävlingen fick ett dussin Pro V1. Var ytterst lyckat och alla var väldigt glada och nöjda!

1 gillning

Så länge det sköts utan onykterhet har jag inga problem med öl under rundan. Onyktra människor har inte på en golfbana att göra.

2 gillningar

Öl på korthålsbanan i mörkret och zick-zackande mellan sprinklers är ju rätt kul.

Det finns ju grader i helvetet … men jag håller med.
Påverkar det spelet och stämningen så är det inte acceptabelt.

Egon

Kör Sigtuna fortfarande sin whiskygolf? Hundra år sen jag hörde om den, men den verkar ha varit legendarisk i ett svunnet millenium. Lite OT eftersom det inte är öl.

Annars minns man ju då man spelade mycket på Viksjö på 80-talet och hoppade med i bollar där de andra i bollen “var på konferens”…

Själv så tar jag mej väl en öl efter rundan om det inte är köra bil. eller två.

Framförallt säkerheten.

Att vara packad eller inte har ingenting med skrikandet av fore att göra.

På min gamla till-lika nuvarande hemmaklubb spelade vi som var ungdomar på sjuttiotalet och början av åttiotalet whiskeygolf. Det är ingen bra golf-variant för egen del, spelade då på samma nivå oavsett intag, tanken är att man skall bli sämre när man vinner och sedan dricker whiskey så att det hela jämnar ut sig, funkade inte för mig.

Absolut…
Det jag syftar till är naturligtvis även långt ifrån det man kallar berusad av något slag.

Nån öl eller 3 …

Egon

Jag gar dålig koll på reglerna… Får man regga rundan om man har druckit?

Köra golfbil?

Jag är nog väldigt trångsynt här. Tycker inte alls att idrott och alkohol hör ihop.

Vi är många som inte tycker att idrott och golf hör ihop heller.

5 gillningar

Håller med om att alkohol och idrott inte hör ihop. Skulle aldrig ta en bira medan jag spelar padel eller innebandy.

Men på golfbanan är det såklart lika icke-konstigt som när man spelar biljard eller kastar dart.

3 gillningar

Det är sport och möjligtvis då inte det folk kallar idrott.
Men oavsett, prestationen i golf blir bättre om man är i fysisk toppform… men där är inte alla utan långtifrån.

Sotomayor rökte gräs, Sjöberg och inte minst Kreuff rökte cigaretter. Idrottsmän och sportutövare sysslar ibland med saker som inte är förenligt med den gemene tanken om sundhet. Likväl excellerar de.
Praktexempel … en fet Daly och likaså Calle P. hanterade spelet bättre än deras smalare versioner.
Golf är vad det är och det var inte det här tråden ens syftade till.

Det jag tänkte på var att min inställning hade förändrats radikalt och jag undrade om andra tänkte likadant.
Förut såg jag öl/alkohol på banan som lite trailer trash. Numera reagerar jag inte och tar mig själv en öl om jag kommer ihåg att preppa bagen. Vardag som helg och jag dricker hellre en öl eller 3 än sportdryck eller medhavd Festis.

Personligen så spelar jag naturligtvis bättre utan alkohol men lite stör inte nämnvärt.
Tom. lite för mycket har inte helt sabbat spelet men så dum är jag inte att jag tror att slkohol förbättrar något i spelet.

Egon

Jag tror att nyckeln är att förstå att golf är en hobby man gör för att ha kul. De som inte förstått det (ännu) kommer ha massa åsikter om hur saker skall gå till.

Sen finns det folk som rent allmänt vill bossa över andra och kör härskarteknik. Ingen av dessa är några man vill stöta på som hobbyutövare, och bara de senare vill stöta sig med oss.

Vad är skillnaden mot padel eller innebandy?