Godaste o mindre goda styckvis glassar

Godast Salmiakki
Mindre Goda valfri översötad Manum

Tjorren hade faktiskt fått upp den aktuella GB. Vet inte hur många år sen jag köpte en, men många gamla favvosar fins kvar tydligen. Men inte storstrut och top hat. Storstrut fick jag bara av släktingar, farsan var för snål för storstrut, 1.75 kostade den. Top hat blev det vid högtidliga tillfällen, 1.25. 88:an gillade jag inte först men den blev min to-go genom åren.

GB: Alla Magnum utom mandel går bort, det är som att äta socker. Mandelvarianten är acceptabel. Dajmstrut funkar skapligt. Om den vore något mindre söt skulle mintvariaten (om den finns kvar) vara riktigt bra. Utöver dessa är det inte mycket att ha.

Har du växt upp med far och morföräldrar som var missionsförbundare är socker inte ett problem. På det sättet. Min normala hemdekokt på basen triumf gammeldags vanilj skulle nog anses vara i sötaste laget av de flesta.

Är glassälskare, dock går isglassar bort. För GB funkar allt utom Piggelin, twister, push-up och liknande. Bäst i GB sortimentet är 88:an, GB-Sandwich och Salty Lacorice.

Ja, och vad är fel med att äta socker?

Salty licorice är to die for. Lite för stor i GB’s version men den där är bra!
Jag älskar isglass och hade ett tag ett närmast osunt förhållande till Lidls pop-up isglass i apelsinsmak.
ICA har också ett sexpack med Calippo varav en kommer i limesmak, vilket inte finns som pinnglass och köpa löst.
Är det kris går det mesta ner, utom möjligtvis 88:an. Det är något med överdraget som inte passar. Tur smaken är delad :blush:

Ge oss massor av denna :heart:

Det fanns en GB Isglass för länge sen, formad som nån rymdraket tror med grönt i botten och chokladöverdrag på toppen som var favvo för mej, annars har jag inte ätit så mycket isglass

Bulle <> Glass. :wink:
Fel och fel. Det är helt enkelt inte gott. Jag kan äta en bulle med en del socker på, no worries. Det går ju krafsa bort lite pärlsocker om man så vill. Om själva bullen skulle vara sockersliskig så blir det oätbart. Liksom det är oätbart att tugga mycket smågodis (men några stycken kan funka).
Söta saker man skall äta, de skall vara små.

1 gillning

Är det ok att utvidga tråden till glass som inte är styckevis? Typ B&J och H-D och sådana?

Precis min tanke! Please? Jag vill!

En lagom smält GB Sandwich så chokladen är lite mjuk och översta glasslagret går enkelt att slicka i sig.

Första tuggan av en 88:a där man biter av en del av toppen.

Men godast är en Sitting Bull med jävligt mycket strössel!

Alla B&J är tveksamma eller sämre. Jag har iofs inte smakat så många, men hittills är B&J = skräp.

H-D har en del goda men de verkar inte finnas i butiker nära mig. Pralines and Cream är god (trots de söta “pralines”) men det balanserar på och över sockergränsen. Macadamia Nut Brittle är skaplig. Caramel Biscuit and Cream är rätt ok också (det trodde jag inte den skulle vara).

Så att man också kan presentera sina egna påkomna dekokter?

nu är det mjukglass som gäller endast

Tänk förr när man fick “blandad” mjukglass med exempelvis choklad/vanilj. Men ren apelsin är/var förstås godast.

Nostalgi med många glassar som bara finns i minnet numera:
https://www.gb.se/nostalgi.html

1 gillning

Godaste pinnglassen ever. Så enkel men så smakrik.

Hittade den här mer lättlästa

Skulle säga 1972:an känns som den mest stabila, sen en massa nyheter. De priserna känner jag också mest igen.

1 gillning

Sandwich är nog min favorit.

När jag var liten köpte jag alltid igloo… kändes ju som man fick två glassar =)

När mamma köpte glass och kom hem från affären var det dajmstrut som gällde. Klagade sällan :wink:

2 gillningar