Haha, Igloo minns jag - men oftast när man skulle dela på glassen lossnade båda från pinnarna och föll till marken.
Kan det bli mer spännande?
hallon igloo var favvis
Styck glassar, om alternativ finnes så väljs GB bort.
Så där lyxiga glassar har jag inte smakat.
Sia glass har en smultron/jordgubb i liten förpackning som är supergod. Blir alltid sugen på den på golfbanan.
From -67 känner jag igen utseendet.
Om man vidgar perspektivet till glass-kiosker/glass-cafeér/glassbarer.
Bäst av de jag provat i Sverige är glassbaren i Bräcke.
Bosses Glassbar i Linköping de första åren. Den päronglassen, med chokladströssel…
Jordgubb-vanilj. Fanns bara på östra stranden (Halmstad) på 70-talet.
Bästa mjukglassen var annars i Tågarp där man gick uppför en stor trappa till kiosken. Även det på 70-talet så trappan var kanske inte så stor som jag vill minnas den.
Egon
Jag håller med! Och det som hänt de senaste åren är att de bättre glasställena har lite kul varianter på mjukglas och ännu roligare varianter av topping!!
Egentligen vill jag ha riktigt god vaniljmjukglass med chokladströssel. 9/10 ställen har mjukglass som bara smakar vatten och kemi.
Bubblare på min lista är viol med saltlakritsströssel…
Och Bosses Glassbar i Linköping, som Anders nämnde, är fortfarande det som gäller! Bra, hemgjord, glass.
Hur bär man sig åt när man skall äta strösslad mjukglass ?
Oavsett hur man står får man en massa strössel på kläderna.
Ska man skaffa en sån där grej som man sätter runt halsen på småbarn när de lär sig att äta själv?
Du ska slicka “underifrån”. Alltså i strutkanten.
Kräver viss teknik men är ljuuvligt!
Fast hemmavid har jag alltid i glasskål(!). Dr Oetker skulle märka det på försäljningssiffrorna för chokladvarianten om jag tvärslutade. Inte som fjällbrynt skulle märka ett tvärslut men men…
hmm kan tolka det på 2 sett
Jag skulle kunna svara: Vad är problemet? Jag förstår förstås hur du menar. Jag har övat upp en viss färdighet men visst trillar det av strössel. Detta löser man genom att vara lätt framåtböjd. Det som trillar, gör det till största del utanför kroppen.
Nästa sak att lära sig äta är chokladdoppad mjukglass i +25 grader…
Varför förstöra mjukglassen med strössel?
Varför mjukglass över huvud taget?
Nu får jag väl på skallen, men godaste mjukglassen tycker jag McDonalds har.
Bra smak och inte så söt som nästan all annan mjukglass är.
Strössel hatar jag - fastnar bara i tänderna. Kolasås möjligen är det enda jag vill ha på mjukglassen.