GIR

2 gillningar

Den där bilden visar varför jag (ofrivilligt) blivit så bra på att chippa (och stundvis även putta). Har långt sämre GIR än snittet för mitt hcp :confounded:

Undrar hur kurvorna ser ut på Lundsbrunn ?

Undrar hur kurvorna ser ut på “Old MacDonald (Bandon, Oregon, USA)” ?

3 gillningar

Sådär detaljerad statistik har jag tyvärr inte. Men enligt min golfapp ligger jag på 25% GIR totalt i sommar men drygt 30% på senare tid.

Det känns spontant rätt uselt.

Den där bilden visar varför vissa hål är driverhål även om “det räcker med en j5:a”.

Jag menar också på att nästan alla treputtar kommer från dåliga inspel, och dåliga inspel kommer ofta från längre inspel.

Dvs. Bomba på ala Rahm/Bryson och sänk era scorer.

1 gillning

Eller så kommer treputtar av dålig puttning…oavsett

1 gillning

Exakt.

Golf Digest har varit inne på samma spår och hänvisar till en jätteundersökning där det framkommer att för medelgolfare så är chansen att träffa fairway med driver 46% - och med spoon 48%. Den helt marginellt högre chansen att sätta utslaget i spel kompenserar inte för distansen man offrar, utan är i princip ett sätt att skjuta problemen framför sig.

Men man kan ju ifrågasätta principen “slå alltid driver” av åtminstoen två skäl:

1. Undersökningsresultatet ovan kan ju ha inbyggda fel, som att det finns en anledning till att folk väljer driver vs spoon, beroende på hur hålen ser ut. Anledningen till att man knappt träffar fler fairways med spoon kan ju mycket väl vara att den klubban i genomsnitt slås på hål med smalare fairways.

2. Dessuttom kan det ju mycket väl vara så att man genom att slå spoon eller hybrid tar ett antal hinder ur spel. På hemmabanan slår jag typiskt kanske hälften av utslagen på parfyrorna och parfemmorna med spoon, hybrid eller järn. Skälet till det är främst att jag då tar ett antal hinder ur spel som jag hade kunnat nå med drivern, inte att jag tror att jag slår så himla mycket rakare med de klubborna.

Här är undersökningen https://www.golfdigest.com/story/why-you-shouldn-t-hit-3-wood-off-the-tee

2 gillningar

Driver vs Spoon.
Beroende av väder och vind så tar jag spoon eller hybrid på upp till 10 av de 27 hål klubben har, där jag “skulle kunna slå driver”.
I praktiken blir det kanske på fem eller sex av hålen och vilka hål det är dikteras mest av vinden vid aktuellt tillfälle. Det handlar om run-out, om att inte hamna där fw är smalare, om bunkrar, om vattenhinder, om att passera trädridå, om att behöva slå en draw med driver men inte med spoon…
Att ta spoon för att slå rakare är inte huvudsyftet även om det kan ha viss betydelse.

Hur sannolikt är det att du treputtar från 1 m kontra 40 meter?

Sannolikheten minskar 1 meter från hål, å andra sidan ökar sannolikheten för att slå tredjeslaget från tee dramatiskt om man ”bombar”.
Men visst…öppna skånebanor där det är lätt att finna och slå sin boll på så är det mer rätt taktik. Men där natur eller vatten gör hålen smala är det inte så klokt.

Ingen outning av forumiter i den här tråden, tack på förhand.

1 gillning

+1

Ovan tanke försöker jag implementera hos mina kompisar. Det går sådär.

Grundregel:
Kan man inte slå driver utan att hamna off-line, så kan man inte slå spoon heller.

Undantag till grundregeln:
Taskig teknik med just driver.
Felaktigt anpassad klubba.

En del personer borde helt enkelt bara slå korta järn från tee. Detta då enbart för att snedheten (som finns på alla klubbor) inte når ut i skogen.

Egon

Jag har tvingat mig själv att slå mer med drivern på senare tid. Mest för att att jag hamnar på en defensiv plats mentalt om jag klubbar ner. Då har man låtit potentiella problem ta en för stor plats i medvetandet på nåt sätt.

Men med det sagt. En missad fairway med en spoon har en mycket större chans att ligga på en spelbar plats än en missade drive så det där med 46 respektive 48 procent ljuger en aning… Iaf för mig. Så om hålet är under ca 330 meter ca så slår jag spoon eller järn ändå. Ofta är de kortare par fyrorna lite knixigare också.

Tyvärr är det omöjligt att generalisera även om statistiken är korrekt.

Jag vill återkomma till det faktum att vissa slår snett med allt och andra kulminerar runt woods/driver.

Det är läge att dra fram Annika Sörenstams sving igen. Ingen skillnad på driver och järn. Exceptionellt bra utan att vara extrem på något vis.

Det många inte vet/kan hantera är att svingrörelsen är densamma oavsett klubba men skaftlängd matchas med bollposition så att det kanske ”känns” som olika svingar även om det inte är det.
”Longdrivern med ryggont (Marcus?) förklarar det oerhört bra i sina videos.

Egon

1 gillning

Jag håller med! Risken för att verkligen ställa till är betydligt större med driver i hand än med spoon.

I artikeln påstås (om jag läste rätt) att en driver gick 19 yards längre i snitt än en spoon vid fairwayträff. För mig skiljer det mindre i “snitt”. Inte ens min bästa driver är 19 yards längre än min bästa spoon. Sedan finns det ju som en del påpekat att man kanske väljer spoon för att inte nå en bunker etc. I mitt fall vet jag att min spoon sällan missar höger medans min drivermiss är en riktig slice. Därför väljer jag gärna spoon om det är vatten eller out på högersidan.

Visst finns det skäl att slå driver men lika sant är att det finns mycket som talar för att slå spoon.

1 gillning

För mig skiljer det en hel del. 30-50 meter. Så det gör ju skillnad helt klart. Problemet är bara att en miss med drivern oftast innebär en rejäl slice medan en miss med spoon är en mer kontrollerad draw. Känslan med drivern är att jag behöver vänta in klubbhuvudet medan jag kan slå mer aggressivt med spoon.

1 gillning

För att återknyta till Alberts intressanta ursprungspost: Känns inte de siffrorna lite väl bra, i synnerhet för högre handicapkategorier?

Jag har iaf aldrig träffat någon 20-handicappare som träffar 40% av greenerna från ~100 meter.

2 gillningar

Hcp 15: 4 GIR senast, 4 gången innan och 6 gången innan det

Fast, det är ju inte från 100m
Det är inte ofta jag ligger 100 meter från green för GIR å andra sidan

En runda när spelar schysst-ish så har jag kanske 5-8 GIR. Det är möjligen något sämre än diagrammet indikerar men ingen jätteskillnad.

Spelar jag bra “på riktigt” så är det kanske 9-10 GIR. Det händer inte så ofta.

Generellt då.
AMG (youtube) visar på någon snutt hur pros får sin positiva AoA. Typ stacked sedan lite ryggtilt något som inte önskas med järn.
Typ olika swingar.