Olika eller lika är en definition.
Jag tänker att om klubban rör sig i ”samma” spår men bollpositionen är olika, + ev. addering av tilt, så är det fortfarande samma rörelse.
Det är ju ett faktum att olika långa skaft ger olika infallsvinkel med samma rörelse. Dvs. eftersom du pratar om ”olika sving” så är naturligtvis allt som görs med en längre/kortare klubba ALLTID olik i den exakthet som du verkar vilja framhäva.
Rätta mig om jag förstår dig fel.
Jag tycker det blir för komplicerat med olika svingar. Jag bara slår och flyttar bollens position i stansen beroende på vad jag vill uppnå för bollbana.
Tycker det kan vara klurigt med järnen när man ska ha bollen långt bak i stansen ibland för då blir det lätt en hook för mig. Vet inte hur starkt grepp jag ska riktigt.
Teoretisk liknande rörelse dock det ska levereras av någon.
Lite längre fram ryggtilt x vid träff blir inte samma som ryggtilt yy trots samma rörelse.
Påfallande ofta är just driver problem.
AoA positiv önskas av de flesta, kan nästan sätta min ena njure på att de flesta ordnar AoA+ via skop vs ryggtilt alt faller tillbaka. Påfallande ofta då med driver vilket ger att rörelsen inte går att få “samma” för de flesta hackers vs tex J7.
Diagrammet är missvisande. Gissar förvisso men det är från de som har klubbor med såndär plupp i greppet. Inget säger att det statistiska urval är lika spritt över ålderskategorierna. Som jag ser det: yngre golfare träffar fler greener, men sänker färre puttar. Tror det har att göra med att puttningen skiljer sig dramatiskt från spelet på övriga fältet. Lättare för oss äldre att hålla oss bra på.
Tycker mig se det när man spelar med äldre med högt hcp, deras puttning är ofta bra eller mycket bra. Slagen däremot rena katastrofer ibland.
Din teori är alltså att de med Arccos-plupp i greppet generellt är yngre än genomsnittsgolfaren inom respektive handicapgrupp, och att dessa försvarar sitt hcp mer genom många greenträffar än gamla rävar som lever på puttning och närspel. Inte orimligt.
Åtminstone kan diagrammet vara missvisande. Man skulle ju kunna tänka sig Arccos tagit höjd och korrigerat för detta, så att varje handicapkategori Arccos-användare justeras för att köns- och åldersmässigt motsvara ett genomsnitt. Men gissningsvis har de inte tänkt så långt utan bara slängt in alla värden.
De jag spelar med oftast, hcp 5-25 med övervikt runt bogeyhcp, är det sällan mer än 5-6 gir per runda. Själv träffar jag kanske 7-8 i snitt, men puttar rätt kass om jag säger så.
Jag tror det är en övervikt av teknikintresserade i grafens resultat vilket lite generaliserat betyder lite yngre, mer målmedvetna golfare i mina ögon.
Eller folk som inte ägnar chippandet och puttandet någon större eftertanke…
Vi tänker ”ChrisJ-GiR”. Dvs. puttbart på fringe mm. och att det är värt som en äkta GiR.
På min Golgata vandring med oerhört kasst järnspel så har jag ofta nollat GiR men åtm. haft en handfull ”nästan-GiR”. Resultatet blir ofta detsamma score-mässigt.