Men huvudtänket i folkpartismen är rätt självisk på ett sätt. - du gör dina timmar och då har du gjort ditt. Då behöver du inte springa omkring med samveten på kvällar och helger.
Barns skjutsande till aktiviteter skall inte vara en prio för en väl presterande vuxen, till exempel. Bättre att barnen får iakkta den höga bekvämligheten den högpresterande vuxne åtnjuter efter en väl utförd veckas arbete, och vänta på sin tur att som vuxen få bidra.
Det är en ism, inte ett praktiskt förslag på vad Sverige eller världen borde göra nu.
Men Greta skulle nu varit i full gång på Chalmers, KTH eller i Linköping för att sikta på att forska inom energisystem, uppenbarligen brinnande för det här med global uppvärmning, istället för att mysa som palestinaaktivist,
Svårt att säga. Man umgicks mer i kollektiv skulle jag vilja påstå, men kollektiv och individuell fördel är ju inte direkt motsatser. Man vinner individuellt på att ingå i bra kollektiv. Ingen människa är en ö, inte ens jag.
Men det finns en, för mig, rätt djup spricka mellan det å ena sidan, låt oss kalla det nyliberala som många av er förespråkar, att det lite hårdraget bara är köp och sälj utan ett ord om nåt annat och å andra sidan kanske det gamla Sverige där man värderade strävsamt arbete, personligt ansvarstagande och hade tilltro till institutionerna.
Inte helt enkelt. Du kan inte bara byta familj, nationalitet eller till och med tillhörighet i kyrka eller politiskt parti. Eller den tid och plats du föds i. Du får en del på köpet som inte bara kan slängas i tvättkorgen som en svettig träningströja,
Givetvis. Det är bla därför som en “bra” liberalism är att föredra framför det mesta av social-liberal-demokratism. Man kan helt enkelt välja att inte vara lika intvingad i den stora dansen.
Bra liberalism är kanske en aning vänsterlutande pss att grundläggande samhällsviktiga grejor fixas av staten. Nattväktarstatens minimum tror jag är sämre för samhället även om den kan vara bättre individuellt för vissa (bla för mig själv, skulle jag tro).
Det där var den sämst skrivna artikeln jag läst på mycket länge. Automatöveersatt?
Tror inte så mycket på sambandet heller. Jag tar en vanlig kassa om jag har många varor eller om kön inte är alltför lång. Snabbkassan brukar krångla ibland. Typ om man köper folköl ska nån komma och godkänna osv.
Men har man bara några få varor och det är lång kö till vanliga kassan så är det ju en no brainer.
Poängen är att det inte finns nån nyttopoäng. Att ha roligt utan att göra andras liv svårare är det som styr mig. Jag är ego på så sätt att min tillvaro inte går ut på att hjälpa andra och förväntar mig aldrig något själv av andra. Jag ger och hjälper i den den mån jag kan vid förfrågan, men förväntar mig aldrig något tillbaka. På så sätt är jag alltid tacksam för det jag faktiskt får tillbaka.
Att göra det man vill och njuter är det viktigaste, man är bara här en gång tror jag. Men man ska ju inte nyttja andra bara för det. Att utnyttja andras godhet eller hederlighet är nog det värsta jag vet och ju äldre jag blir desto mer uppmärksam blir jag på hur många som skiter i andras välbefinnande och liv.
Dock ni vet inte…
Ser att vissa har helt enkelt förmågan att släppa det koppla av inte se allt som att tjäna tid för sig själv.
Hur man sedan mäter det är en annan sak.
Den riktiga skiljelinjen går mellan de som rusar till en nyöppnad kassa trots att de stod sist i kön och de som inte gör det. Jag låter alltid de framför mig byta först. Om de inte gör det så byter jag kö.
Samma i trafiken. Jag tränger mig inte, helljusblinkar inte, kör inte om på högersidan osv osv. Jag släpper fram folk och har inte bråttom.
Men att ta det till snabbkassan? De som inte använder snabbkassan är väl rädda för krångel och lite lata. Oftast lite äldre och inte bekväma med tekniken.
Ps. Tar vi det till golfbanan så är det oftast herrar och damer i övre medelklass som är otrevliga på golfbanan. De har pengar, hade/har en position i näringslivet osv osv. Gott självförtroende, van att bestämma över andra… Jag känner igen typen på flera hundra meters avstånd.
Spara tid är inte drivkraften. Det är “man kan göra det här mer effektivt” eller “varför såsa om man inte behöver såsa” som är drivkraften.
En princip, mer än faktisk tid.