Den kändes lite väl generell. De snälla, uppmärksamma i klassen som ville lära sig något, blev de inte ofta tjänstemän? Tycker jag på golfbanan stöter på hedersknyfflar från alla bakgrunder.
automatkassa är kanon, men den bör ge en liten rabatt då man avlastar kassör
Aschh du schabblar och någon i butiken måste lämna det de utför att fixa dit schabbel, du borde helt enkelt betala mer du då stör optimeringen av anställda i butiken.
hmm jag schabblar inte i butik möjligtvis på golfbanan….
Tills man får beskedet att “kassörska tillkallas” eller liknande. Då får man inte sällan vänta längre än det hade tagit att stå i kön…
Nu vet jag inte ifall de i Linköpingstrakten är särskilt snabba men vänta mer än en minut har jag aldrig gjort. På ICA Maxi sköter de detta på distans. De problem man har är oftast att man köpt öl. Fyren visar rött, 10 sekunder senare är det grönt. Personen som fixat detta står någonstans med överblick.
Andra butiker har ofta självscanningen nära kassan så kassörskan fixar både sin kassa och mig som är vid sidan av. Blixtsnabbt. På IKEA och Biltema står en person redo att assistera ifall det är något oklart, vilket det sällan är.
Jag väljer bara kassa om jag är tvungen. Eller om jag har behov av att fråga något.
Ingen kö, kassan, kö, självscanning, det är mitt grundtänk. Men jag får relativt ofta att det ska kollas, utan att jag köper något som skulle behöva kollas, typ alkohol eller mediciner eller någo annat, bara “standardgrejjer”

j
“Alla” jag pratar med tycker att det kollas lite för ofta. Jag, och även min fru, hade full avstämning nyligen (varsin gång). Första fulla avstämningen på 3-4 år!! Ungefär en gång per år har de kommit för att kolla några slumpvisa varor, kanske 3-5 stycken.
Ålderskoll är nog det vanliga, men detta löses alltså på 10-20 meters avstånd. Vi är tillräckligt skrynkliga för att inte tas som alltför unga
Möjligen får vi koll ytterst sällan tack vare att de avstämningarna vi gjort alltid stämt.
Där jag bor nu finns ingen självscanning på de två närmsta affärerna.
På tidigare bostadsort använde jag normalt självscanning förutom då det skulle handlas varor som skulle vägas, då blev det tidsförlust att hålla på med den delen.
Jag handlade i allmänhet när det var mer eller mindre folktomt, sällan fler än en person före i kö.
Vi spelade SM far&son i helgen. På första varvet så var vi lite förbryllade över hur de mätte flaggplaceringar på flaggplaceringsskortet. Hål 11 är en parfemma dogleg med lite dold green (och första stället vi verkligen behövde informationen). På inspelet innan tävling så gick vi igenom hur vi skulle spela det beroende på flagga då greenen skyddas av två bunkrar. Vi följde vår strategi och gick långt på andra slaget för att ta första bunkern ur spel baserat på flaggplaceringskortet och insåg när vi kom fram att vi lagt upp oss för ett 50m slag över bunker då vi fått fel flaggplaceringskort och flaggan stod på en helt annan plats(vår boll låg helt perfekt för den placering vi trodde oss spela mot). Då jämförde vi vårat hålplaceringskort med våra spelkamrater och det visade sig att vi fått olika kort.Lyfte detta med tävlingsledning när jag sprang på dem och de meddelade klubben för att hindra att fler råkade ut för samma sak. Det visade sig att det råkat hamna ett par flaggplaceringskort för onsdagens runda i tisdagshögen. Det jag reagerade på var att ingen verkade ta detta på större allvar trots att vi hade fått andra förutsättningar från tävlingsledningen än alla andra i startfältet.. Man tycker ju kanske att någon skulle hört av sig till oss efteråt men det var lite “ojdå”, undvika att fler råkar ut för det och så var det inte mer med det. Jag lyfte det igen med representant för tävlingen när vi var klara och allt de sa var lite “ojdå”. Misstag sker men det är hur man hanterar dem och de som påverkas av dem som avgör hur man upplevs.

Det visade sig att det råkat hamna ett par flaggplaceringskort för onsdagens runda i tisdagshögen. Det jag reagerade på var att ingen verkade ta detta på större allvar trots att vi hade fått andra förutsättningar från tävlingsledningen än alla andra i startfältet
När jag först läste tänkte jag, men ska det vara sååå mkt att “gnälla” över, tills jag kom på “SM”, då är det väl en liten annan nivå…

Man tycker ju kanske att någon skulle hört av sig till oss efteråt men det var lite “ojdå”, undvika att fler råkar ut för det och så var det inte mer med det. Jag lyfte det igen med representant för tävlingen när vi var klara och allt de sa var lite “ojdå”. Misstag sker men det är hur man hanterar dem och de som påverkas av dem som avgör hur man upplevs.
Skall man generalisera den lite kan man tycka att tävlingsledning borde stå i proportion till tävlingens dignitet. Om det här skulle handlat om en klubbtävling som nån fixat är det väl inte så att det finns TL som har erfarenhet nog att ge snabb, korrekt feedback.
Men generellt igen - om tävlingsledning gjort fel, vad skall då åtgärd generellt bli?
Tror inte för tävlingen kunde gjorts så mycket annorlunda och svårt att efterskapa rättvisa. Vår upplevelse av Avesta GK hade varit betydligt bättre om någon hade återkopplat till oss som upptäckte felet, hjälpte klubben att minimera effekten av den och själva drabbades av den. Nu var det initiala fokuset (med rätta) att minimera konskevenserna för fler men steg 2 kunde ha varit att få koll på de som fått fel info och på något sätt kontakta oss för att påvisa att man tog det på allvar. Det fanns ingen sådan känsla alls. Misstag händer och det handlar om hur man hanterar effekterna av dem. Låtsas som det regnar är inte bästa sättet.

av Avesta GK hade varit betydligt bättre om någon hade återkopplat till oss som upptäckte felet, hjälpte klubben att minimera effekten av den och själva drabbades av den. Nu var det initiala fokuset (med rätta) att minimera konskevenserna för fler men steg 2 kunde ha varit att få koll på de som fått fel info och på något sätt kontakta oss för att påvisa att man tog det på allvar. Det fanns ingen sådan känsla alls. Misstag händer och det handlar om hur man hanterar effekterna av dem. Låtsas som det regnar är inte bästa sättet.
Absolut inte! Ni borde fått en ursäkt omgående!
Nu vet jag inte om det var tillåtet med laserkikare?
Utan… snudd på katastrof.
Med… ganska lugnt att se/fatta att given info är fel.
TL borde oavsett bett om ursäkt.
Egon
Det var inget problem förrän man skulle göra en layup på en par femma med blint inspel.

Ps. Tar vi det till golfbanan så är det oftast herrar och damer i övre medelklass som är otrevliga på golfbanan. De har pengar, hade/har en position i näringslivet osv osv. Gott självförtroende, van att bestämma över andra… Jag känner igen typen på flera hundra meters avstånd.
Funderat…är benägen rent statiskt hålla med men har inte själv upplevt alltför många puckon genom åren.
Statistiskt medelklass fler chefer/ fd chefer vs knegare, chefer/ fd chefer har en övervikt div psykopatiska/narcissistiska personlighets drag vs enkel knegare.
Hehe, lite narcissist är man säkert!
De flesta har det nog lite men sedan finnes det andra.
En fundering kring skjuta-upp-till-sista-minuten
Jag är en person som gärna skjuter aktiviteter framåt i tiden, det är först när de verkligen behöver göras som jag gör dem.
Igår behövde vi shoppa lite till dagens frukost, den av de två närmsta butikerna som stänger sist, stänger 21.00.
20.45 svänger vi in på parkeringen, då är det tre bilar där.
20.55 när vi kliver ut ur butiken är det cirka 20 bilar på parkeringen och en väldig rush i affären.
Även om öppettiderna ändrades skulle det säkerligen se likadant ut 5 minuter innan stängning.
Varför beter sig människor på detta sätt ?