Funderar på nya klubbor... j5 räcker inte till

funderar jag på nya järn.
Har svårt att få iväg j5, går ungefär lika långt som j6 som inte heller går långt.
Slår j7 ~130m
Pkte iväg en sväng till Dormy härom kvällen och bad att få prova lite olika klubbor.
Kul sade killen, här har du en binge att testarunt med. Vill du prova andra loft eller klubbor är det bara att plocka.
Slog några olika. En del kändes inte bra, en del såg inte bra ut. (har en viss aversion mot utseendet på Callaway)
F-n vad det var roligt att slå j7:or 145 (ibland 150) meter.
Jag fastnade för Qi10 (surprise med tanke på vad de kostar…)
Nu till saken, jag har två rundor bokade nästa vecka på Gran Canaria. De mejlade just och sade att de bytt hyrsetten från TM M2 till TM Stealth. Som av en händelse har Dormy rea på just TM Stealth.
Om de nu känns bra, hur stor skillnad är det på TM Stealth coh TM Qi10?
Något som jag märker av? (hcp 15 and rising som det känns som…)
Utprovning gör ju Dormy bara med nyaste seten.
Jag gjorde en utprovning när jag köpte drivern för två år sedan.
“Jag vill ha en ny driver, TM eller Callaway för de tycker jag är snygga”

• Jag kom hem med en Ping, standard loft, standard skaft.
    Jag antar att jag är ganska standard…
    Om man nu ska göra en utprovning… Nu när svingen är som stabilast (?) eller på våren när klubborna ska ut på grönbete?
1 gillning

För mig, ingen skillnad. Om du gillar hyrseten så kolla specifikationerna på dem och köp samma. Annars har jag en polare som nog ska skiljas från sina Stealth (grafitskaft tror jag).

Så här känner jag - ta det för vad det är värt:
Utprovning är bra. Man kan behöva längre/kortare samt mjukare/styvare skaft, justerad lie och ev. fundera på kompositionen av sitt set. Men om man är “ungefär standard” (jag har teoretiskt sett 1/2" längre klubbor och 1 grad upright, men spelar allsköns skräp jag får skickat till mig och det går lika bra) så kan man klara sig med vad som helst utan att det blir katastrof. Och får man nåt som är rejält fel (jag lirar ibland med frugan när vi delar på hennes bag) så vänjer man sig väldigt snabbt och kan klara sig bra ändå.

Du kan ju kolla eventuellt pris
PS. Om det blir aktuellt och skilsmässan är tuff kan han ju få hälsa på dem då och då… :smiley:

Exakt samma setup som jag alltså. Förutom att jag spelar från vänster. Har du tre lager tejp under greppen också? :slight_smile:

Håller med om att det inte är hela världen. Min uppställning till bollen och min sving är hela tiden i rörelse ändå. Fittingen passade mig just den dagen. Men kanske inte en annan dag…

Jag tycker det är svårt att slå konsekvent också. Vissa dagar slår jag längre än andra. Ibland spänner man sig lite och då går bollen ~10 meter kortare. Ibland slår man högre och samma sak då. Jag slår nog generellt sett ganska högt. Vet inte om jag releasar handlederna för tidigt? Samtidigt vill jag inte bli låst och passiv.

Tvärtom, jag skulle egentligen ha damgrepp med mina små frökenhänder och korta fingrar. Men det funkar med det mest - hade midsize-grepp ett tag och det gick ändå att spela.

Har inte Bryson jättetjocka grepp på sina klubbor?

Frågade ChatGPT och hen sa så här.

För att få ett standardgrepp att kännas som ett midsize-grepp behövs vanligtvis 3-4 extra varv tejp utöver det lager som redan används som standard. Varje lager tejp ökar greppets diameter med ungefär 1/64 tum, och eftersom ett midsize-grepp är ungefär 1/16 tum tjockare än ett standardgrepp, motsvarar detta omkring 4 lager tejp totalt.

Så om du har ett standardgrepp och vill ha midsize-tjocklek, kan du lägga på 3 extra lager tejp utöver grundlagret.

ChatGPT känner även till Bryson. :smiley:

Bryson DeChambeau använder jumbogrepp på sina golfklubbor, vilket är ännu tjockare än midsize-grepp. Dessa jumbogrepp är vanligtvis ungefär 1/8 tum tjockare än standardgrepp, vilket motsvarar cirka 4 lager tejp mer än midsize-grepp.

Anledningen till att DeChambeau föredrar dessa tjocka grepp är att de hjälper honom att minska handaktiviteten och vridmomentet i svingens impact, vilket är en del av hans unika svingteknik. Greppstorleken gör att han kan hålla händerna mer stilla under svingen, vilket hjälper honom att hålla klubban mer stabil och underlättar den rakare svingbågen han eftersträvar.

Dock, hur kan karln slå så långt med passiva handleder? Behöver man inte handlederna för att få den rätta snärten/hastigheten?

Han har nog inte passiva handleder. Jumbogreppen är mer till för att man inte medvetet ska manipulera/styra klubban i svingen.

Som Puttaren skriver så spelar det sällan stor roll vad man spelar. Allt funkar egentligen.

Den praktiska sanningen är dock att det oförklarligt blir så att vissa klubbor aldrig håller spelet uppe i längden. Börjar det gå snett så spelar det fanimej ingen roll att de är eller ska vara likadana.

Den vetgirige och intresserade vill då säkert bena ut och hitta skillnader med excel blad och tabeller… good luck!

Ang. att j5 inte tillför något vs j6, så är det inte ovanligt. Oavsett om man köper hypen eller är konspiratorisk mot ny teknik så finns det en gemensam nämnare som alltid ska och alltid har anpassats sen golfens barndom. Det är bollflykt.
Denna presterar vi alla olika och därför behöver vi anpassa materialet till det vi behöver få ut.

Egon

Problemet är ju att hybrid-5an jag köpte som skulle gå 150ish meter har jag fullt förtroende för när jag slår den, ergo 160-170 meter…

En H5 och en J4 är väl ganska jämförbara vad gäller längd?

Ang J5. Jag bytte själv nyss från AP2 med PXLZ, till (för j5-j7) T350 med Tensei grafit. Det blev definitivt mer lättspelat. Längre. Högre. Stort förtroende. Jag upplever bara positiv ändring med j5/6/7. För de kortare järnen (T200) så tappar man lite känsla jfr AP2, tycker jag. Det blir väldigt uppenbart när man chippar eller vill slå halva slag etc. Det beror antagligen mest på skaften och skillnaden i totalvikt (och en viss ovana som kommer försvinna med tiden).

För mig är det totalt sett bättre med de nya “gubbiga” klubborna. Köööp.

informera en som inte vet: Vad definerar en H2, H3… H5 osv, är det loftet?
Isåfall, en 19 gr hybrid, en 21 gr hybrid, vad är det definierade som?

Jag utmanar alla som hävdar att utrustning inte spelar nån roll att gå ut och spela med 50 år gamla grejer och se vad din score blir…

1 gillning

Bra fråga. Jag utgår från mina egna erfarenheter med H2/3/4 - som motsvarar cirka J1/2/3 vad gäller slaglängder. För mig.

Ni är en bit från ”idag” nu gubbar.

2 gillningar

Sorry… Idag trodde jag att jag skrev i driver tråden :joy:

Jag började det ju som ett “Idag-inlägg” iaf… :smiley:
Men @Vattenmannen, du får gärna bryta ut och flytta

2 gillningar

Jag började säsongen med 29 år gamla järnklubbor, Lynx Parallax. Nya grepp för 25 år sen kanske. Det funkade helt ok men visst är det stor skillnad.

Tog faktiskt med några gamla järn till rangen häromveckan för att jämföra på top tracer mot mina sprillans P790. Är fem slag per klubba och snittet är vad jag anger här nedan.

P790
Järn 5:
Carry: 168m
Total: 180m
Slagvinkel: 16 grader
Nedslagsvinkel: 38 grader
Höjd 25m

Järn 7:
Carry: 145m
Totalt: 148m
Slagvinkel: 20 grader
Nedslagsvinkel: 50 grader
Höjd: 33m

Parallax:
Järn 5:
Carry: 157m
Totalt: 168m
Slagvinkel: 16 grader
Nedslagsvinkel: 37 grader
Höjd: 22m

Järn 7:
Carry: 130m
Totalt: 133m
Slagvinkel: 27 grader
Nedlagsvinkel: 46 grader
Höjd: 29m

Det är lättare skaft på de nya och trots starkare loft så får jag högre höjd och en brantare nedslagsvinkel samt åtminstone en klubba längre.

Fast vad betyder detta i antal slag på en vanlig runda? Svårt att säga.

Detta är dock extremt många års skillnad och mycket av längdskillnaden är pga P790 som jag slog nästan 10 meter längre i snitt än P770, Titleist T200 och Srixon ZX5/7 som jag jämförde mot när jag köpte.

Herregud.

1 gillning

Too much information? :laughing:

Eller varför inte 100 år gamla klubbor, hickory. Om en vecka åker jag till Skottland och kommer att spela bara med hickoryklubbor.

3 gillningar