Funderar på nya klubbor... j5 räcker inte till

Fel tråd.

Men hallå!? Dissar du mina klubbor alltså? Eller är det mig?:wink:

Can do, mina ben hogan directors är faktskt från 1974. Hur bra som helst.

Däremot spelar jag gärna en modern boll.

Och fru Gud och alla små barnen gud.

Idag hörde jag på radion om den längsta tidsenhet som finns nämnd i litteratur, kalpa. Det är en benämning på en tidsenhet enligt buddhismen och det finns ett antal exempel för att beskriva längden på en Kalpa. Ett sätt att beskriva vad en Kalpa är, tänk dig en kub som är tom i början på varje kalpa, med sidan 16 engelska mil. En gång per sekel lägger du i ett senapsfrö. Enligt Buddha kommer kuben vara fylld innan kalpan är över.

1 gillning

Jädrans PK

1 gillning

Alltid bra att tänka långsiktigt.

1 gillning

Känns som längsta eonen inte räcker så långt i det sammanhanget

@moderator. Dela gärna.

En ”H” whatever faller under samma kriterie som jag nämnde ovan dvs. bollflykt.

Utan att vilja reta upp någon så tycker jag att den töntigaste/noob’igaste frågan inom golfutrustning är ”vad motsvarar en hybrid (välj siffra)”.
Det säger mig att man inte förstått hur en golfboll erhåller sin bollflykt och att man letar efter ett facit som inte finns.

Tyvärr så har de flesta säljare, YouTubers och pro’s kapitulerat inför oförståndet och orkar inte förklara. De har sett hamstern ramla ur hjulet och dö så många ggr att de blivit konflikträdda.

Nåväl, med den katten ur säcken…
klubbhastighet, AoA och bladets position vid träff ger vilken bollflykt spelaren tillför.
Huvudet och dess viktfördelning samt loft ger en given utgångsvinkel vid samma bladposition.

Vi som spelare svingar alltså olika och därmed behöver vi matcha huvud och loft till vår bollflykt.

Rent tekniskt är klubbhuvudets VCoG (vertikalt masscentrum) en liten del som kan påverka behovet av den största faktorn loft.
… och orsaken till att man, enl. tidigare fråga, inte får ut mer av en j5 än sin j6 är att klubbhastigheten på klubban inte mäktar med att kompensera det 3-4* lägre loftet.

Det är i sig inget konstigt. Brytpunkten kommer på olika ställen i setet för alla och om det (setet), i sin tur, är dåligt matchat mot spelarens behov kan brytpunkten landa lite varstans och kanske egentligen inte vara optimal på någon klubba.

Egon

Skapat ny topic, om @Old-T vill jag döper den till något annat så ge förslag.

2 gillningar

Hörrödudu! Du blir oxå 64 en dag… (hoppas vi I alla fall, måhända ännu mera bitsk men ändå :joy:)

Jag har mycket lättare att slå min H5 med god höjd än min j5…
Ergo: nya klubbor behövs

Ypperligt val av titel för det är exakt det som avses!

2 gillningar

Min brytpunkt är också vid j5. :wink:

Det är ändå lite intressant att jag slår en gammal j6 och j5 (tom. j4) bra men brytpunkten blir rätt prick lika på slaglängden. Läs, swing speed och loft maxar ut i bollflykt.

Jag har fö. en hybrid som mer liknar ett wood i huvudet (åtm. storleksmässigt 3/4-delar av det) och den ger mig bra bollflykt. Enda problemet är att jag inte har utrustning för att bocka lie på woods. Det blir ofta en push för att minska min draw.

Egon

Problemet jag har är självförtroende för klubben.
Jag tycker själv att jag fluffar iväg min driver rätt bra (för att vara 64 och för att vara mig) när jag spelar med andra icke-ungdomar men när vi kommer till järnen så står det både 2 och 3 enheter högre siffra på mina järn än andras I min egen ålder eller lite yngre (vilket de flesta brukar vara)

1 gillning