Friidrott Vm

Någon som är uppe på nätterna och följer detta?
Även om jag har ett stort intresse är det lite fel tid på dygnet när finalpassen i allmänhet är mellan 01.00 och 04.00.

Snabbkollade på nattens sändning i efterhand. Jag fick tyvärr se ett rejält misslyckande av svenske medaljkandidaten i längdhopp Tobias Montler som var mer än en halv meter från årsbästa och slutade 11:a trots fina förhållanden.

På herrarnas sprintlöpning märks avsaknaden av Usain Bolt tydligt, inte samma spänning.

Nope jag kollar på morgonen.

Som vanligt är jag förvånad att i kastgrenar (speciellt diskus) görs mätningen delvis manuellt och med en centimeters noggrannhet. När en diskus landar platt på marken är det ju omöjligt för ett mänskligt öga att mäta med sådan noggrannhet. 25 centimeter känns rimligt.
En kula som landar på en grusplan är kanske lite annorlunda, där blir det ju ett ordentligt märke men en centimeter är för lite. 5 centimeter borde minsta mät-enhet vara.

Även i spjut kan det vara likadant problem om inte spjutet fastnar i marken utan planar.

Slägga är nog inget problem, där pluggas ju släggan, men 5 centimeter känns ändå rimligt då gräset vid landning kan slitas upp lite grann så att det är svårt att säga exakt var den egentligen landat.

2 gillningar

Håller med. Varför inte mäta med laser o radar?

En annan liten tveksamhet är tjuvstartsreglerna i sprint.
Regeln säger att om man reagerar snabbare än 0.1 sek är det tjuvstart.

Tittar man på statistik ligger samtliga i världseliten normalt mellan 0,11 och 0.15.

I herrarna 110m häckfinal reagerade Devon Allen på 0,099 sek och blev diskad.
Om man tittar på statistik så är han en av de som har snabbast reaktionstid.

I semifinalen reagerade han på 0,101 sek.

Är gränsen för tight satt ?

Jag tycker det.

Enligt denna länkade diskussion borde gränsen vara satt till 0,84 sekunder.

Startskottet kommer numera från en högtalare som sitter precis bakom löparen.
Här finns en intressant beskrivning av vad som händer i hjärnan och kroppen vid startskottet: Hjärnfysik - en blogg om hjärnan och löpning: Reaktionstid, tjuvstart, gener och proteser

Från sidan:

Vad händer i hjärnan?
När tryckförändringen i luften som orsakas av startpistolen når örat omvandlas den först till ett ljud. Från innerörat till hjärnstammen tar det ungefär 0,01 s. Därefter skickas signalen vidare till auditiva cortex och senare till motor cortex där rörelsen planeras och därefter skickas kommandon ut till musklerna. För en löpare som är 180 cm tar det 0,026 s innan signalerna från hjärnans motoriska centrum når fötterna. Man har räknat ut att den sammanlagda tiden för alla dessa skeenden inte kan understiga 0,10 s och därmed klassas en starttid snabbare än så som tjuvstart.

/ TT

Som jag nämnde ovan finns ett vetenskapligt resonemang enligt https://www.basvanhooren.com/is-it-possible-to-react-faster-than-100-ms-in-a-sprint-start/ som säger att gränsen borde gränsen vara satt till 0,84 sekunder.

Summering från den artikeln

Tid från innerörat till hjärnstammen : 10ms
Tid från hjärnstam till muskel via ryggraden : 50ms
Den elektrokemiska processen som leder till muskelsammandragning: 6ms
Mekanisk fördröjning: 15ms
Tid för att uppnå tröskelvärde : 3ms

Summa: 84ms

Ja, längdmätningen i kastgrenarna är lite märklig. Det händer ju även att de mäter fel märke.

100 meter: Skulle ju kunna vara ett alternativ med varning mellan 0,08 och 0,1 sekunder, om det nu är teoretiskt möjligt att göra det på 0,084 (inte 0,84) sekunder.

Kollar nattens sändning nu och en kvinna från Bahamas hade 0,097 i reaktionstid och åkte ut. Tufft. Tre tusendelar av en sekund, i en sport där slutresultat inte redovisas mer än till hundradelar (men där jag i och för sig tror att man kan vinna över någon som har samma hundradels-tid).

Rätt fint att sitta och kolla SVT Play efter golfen. Mellandag i natt bara tjejernas diskus som var nån riktig höjdare. Igår var väl enda trösten att ingen av norrbaggarna tog guld. Annars var både herrarnas höjd och tresteget för damer som vanligt sevärda utan att det var de mest rafflande, favoriterna dominerade lite för mycket.

Det jag saknar i playtjänsten för denna typ av arrangemang är att innehållet är indexerat. Skulle vara fantastiskt bra om man med ett klick kunde välja att t.ex. titta på försöksheaten på 200 meter. Nu blir det en jädra massa klickande för att slippa allt ointressant mellan heaten.

Index vore absolut inte fel, men jag kollar på paddan, snabbscrollar med bild, det går ganska fort att hitta the juicy parts.

Lite svaga insatser av de bästa svenskarna än så länge. Medaljkandidaterna Montler, Ståhl och Simon Pettersson var rätt bleka. Jag räknar bort gångaren Karlström eftersom jag inte tycker gång är en korrekt utformad sport och därför inte bör vara med på ett VM.

Blir lite fundersam kring förbudet för kvinnorna med naturligt höga testosteronnivåer, Caster Semenya mfl. att delta på sina favoritdistanser då de där anses ha för stor fördel gentemot sina konkurrenter.

Då tycker jag att man skall förbjuda alla över 170 centimeter att hoppa höjdhopp, alla som är spensligt byggda ska inte få springa långdistans och alla som är kraftigt byggda skall förbjudas att delta i kulstötning.

Man kanske skulle införa ett handikappsystem a la golfen som gör att alla har precis lika stor chans att vinna ? :wink:
Jag får t ex 4 sek handikapp på 100 m vilket gör att Bolt måste springa 4 sek snabbare än mig för att vinna.

/ TT

1 gillning

Enklare är ju att alla som är kvinnor/män har rätt att delta i alla grenar oavsett om de har korta ben, långa ben eller har höga naturliga testosteronnivåer.

Nu var det specifikt grenförbud för Semenya. Hon fick inte springa 400,800 eller 1500 meter, men övriga distanser gick det bra att vara med på.

Semenya är bara en kvinna till det yttre.
Inombords är hon en man.
Hon har fått chansen att behandlas som kvinna och hålla dig inom de normala nivåer av testosteron för just kvinnor.

De allra flesta kvinnor har upp till 1,8 nanomillimol testosteron per liter blod, och friidrotten tillåter redan ett spann upp till 5 nanomillimol.

Men de flesta män, och Semenya, har minst 8 nanomillimol, och om Semenya inte sänker sin nivå får alltså konkurrenterna en nackdel.

”Det här handlar om väldigt ovanliga fall. Det handlar om kvinnor som har manlig uppsättning av könskromosom, som har manliga könskörtlar och det betyder testiklar och inte äggstockar, och därför producerar testosteron i en manlig nivå som är 10-20 gånger högre än kvinnlig nivå, säger Angelica Lindén Hirschberg.*”

Mao. och för att vara glasklar…
Penis eller klitoris … spelar mindre roll. Äggstockar eller testiklar… stor roll.
Semenya har testiklar.

Egon

Minns ni kratochvilova?

Om!